-
Fast den nya frun blir ju annars satt på bar backa. Hon kommer ju sannolikt få flytta från deras gemensamma hem. Hon kan ju spara pengar i god tid för att köpa ut särkullsbarnen. Men då ingår ju dessa pengar som kvinnan sparat i gifträttsgodset. Och det är ju just giftorättsgodset som ska delas upp.mandelblomma skrev 2011-10-03 08:57:55 följande:känns märkligt att någon förälder gör så mot sina egna barn.... -
Problemet är dock att t.ex. du kommer bli tvungen att köpa ut din mans särskullsbarn om han dör först. Det fungerar ju bara bra om majoriteten av era tillgångar utgörs av kapital.mandelblomma skrev 2011-10-03 09:05:51 följande:mmm trist.
jag har ju själv barn sen innan som är sk särkullebarn. Maken med. Vi har snarare försökt se till att de verkligen inte kan blåsas av någons släkt eller annan. Vi har papper skrivet på hur mycket var och en av oss hade med som ska gå till de "gamla" barnen om något händer. -
Försäkringar täcker inte på långa vägar upp det beloppet som behövs för att köpa ut. Såvida man inte dör väldigt tidigt.mandelblomma skrev 2011-10-03 11:18:48 följande:man får helt enkelt skaffa försäkringar som faller ut så att man har råd att lösa ut särkullebarn. Att lura mina barn på sin laglott för att min man och våra gemensamma barn ska kunna bo kvar finns inte i min värld!
man löser det såklart på annat sätt. -
Då får du ju flytta till ett mindre och billigare boende. Ekonomiskt är det illa nog att vara ensam istället för två. Men fallet blir ju större desto mer man äger. Om man bor i hyreslägenhet är det ju ingen fara.mandelblomma skrev 2011-10-03 11:20:15 följande:han måste om jag dör först göra precis samma sak. Lösa ut mina barn -
Vad kostar den försäkringen?mandelblomma skrev 2011-10-03 11:24:33 följande:det täcker i alla fall upp det hos oss. Med en vanlig bo kvar försäkring där halva huset löses in så tror jag de flesta kan fixa en vanlig villa.
Säkert är det skillnad om det är stora förmögenheter och mycket kapital men hos en vanlig familj som hos oss fixar man det smidigt så. -
Jag kommer gifta mig med en man som har ett barn sedan tidigare.
Vi kommer skaffa ett kompletterande testamente så att jag ärver hälften av hans dödsbo. Sedan tänker jag skydda mina tillgångar (pengar) genom äktenskapsförord. För då blir det lättare att köpa ut barnet.
Egentligen vill vi ha äktenskapsförord åt båda hållen. För om vi skiljer oss vill jag inte ta hälften av hans tillgångar, eftersom att han äger betydligt mer tillgångar än mig. Men jag misstänker att ett äktenskapsförord åt båda hållen ger mig sämre förutsättningar om han dör först, vilket inte är osannolikt. -
Men den försäkringen gäller väl bara om man dör i förtid?mandelblomma skrev 2011-10-03 11:28:37 följande:vi betalar några hundra i månaden totalt för våra försäkringar som har med att bo kvar och livförsäkringar att göra.
Man kan självklart välja en högre livförsäkring i stället för en bokvar försäkring också. -
Jag har if försäkringsbolag. Måste man teckna bo kvar där man har övriga försäkringar? För jag hittar ingen bo kvar försäkring på if.mandelblomma skrev 2011-10-03 11:32:08 följande:kollade en tabell på nätet. Det finns säkert en uppsjö av olika varianter, men den tabell jag kollade blev det 200kr i månaden om man ex behöver ha ut 1 miljon. -
Men om man betalar 200 kr och sedan har rätt till en miljon. Får man verkligen ut en miljon i så fall? Det verkar för bra för att vara sant.mandelblomma skrev 2011-10-03 11:38:19 följande:kolla med banken där ni har banklån eller bolaget där villaförsäkringen finns.
Byt försäkringsbolag annars ;) -
Har man alltså två sådana försäkringar för att det ska gälla oavsett vem som dör först?
-
Min man är gammal och det är inte jag. Och vi vill få egna barn. Så här blir situationen annorlunda. Hur dyrt blir det när man blir äldre? Lönar det sig alls?mandelblomma skrev 2011-10-03 11:34:23 följande:vad menar du med förtid?
Premien blir dyrare med stigande ålder men självklart kan du ha livförsäkringar och bo kvar försäkringar som äldre.
Men de kostar lite mer då. Samtidigt är det ju när man har barn som bor hemma det är mer viktigt att kunna bo kvar om man vill det, trots att man löser ut ev särkullebarn. Är man solokvist med utflugna barn har man troligen inte samma behov att kunna bo kvar i huset. -
Jag hittar inte några andra bolag än folksam. Kan Bo kvar försäkringen heta någonting annat också? Vad har du för bolag?mandelblomma skrev 2011-10-03 11:45:26 följande:för exakta priser måste du kolla med enskilt bolag. Jag tror att priset höjs från 65 års åldern och man har en sån bo kvar försäkring på huset, oavsett vem av er som dör. -
Jag har swedbank. Men hittar bara livförsäkringen. Ingår bo kvar i livförsäkringen? Måste båda ha samma bank för att det ska fungera?
-
Får man alltså betala mer i premie för varje år som man blir äldre? Om man är 50 år får man t.ex. betala 140 och när man sedan blir 51 får man betala 150 kr?
-
Jag har kollat på priserna nu. Det kommer bara löna sig att ha livförsäkring ca. 5 år innan det blir för dyrt. Sedan blir han för gammal.
-
54 år