• Lillylou

Arv till särkullbarn?

Någon som kanske kan hjälpa mej med ett par frågor. Mannen har sedan tidigare förhållande två barn, och vi har sen två gemensamma. Min fråga är gällande vad som händer om han avlider. Hur stor del av tillgångarna ärver särkullbarnen? Dom pengar som finns på mina privata konton räknas dom med när det ska göras upp om arv till särkullbarnen?

• Svar på tråden Arv till särkullbarn?
  • LA Woman

Allt som inte är enskild egendom räknas som giftorättgods. Om din man går bort görs en bodelning. Är allt giftorättgods så delas det efter hälftenfördelning då man har giftorätt i varandras egendom. Din mans hälft delas sedan upp mellan de fyra barnen, särkullbarnen får ut sitt arv direkt och era gemensamma barns arv går tillbaka till dig och de får får istället ärva dig när du går bort. Du har också minst rätt att få behålla 4 gånger basbeloppet vid bodelningen vilket idag rör sig om ca 160 000 kronor. Är ganska dålig på att förklara känner jag men hoppas du förstod nåt av mitt svammel

• mandelblomma

särkullebarn ärver alltid sin laglott, det är inget man kan testamentera bort. Tack o lov!!

• Kjell2
    LA Woman skrev 2011-10-03 08:39:07 följande:
    Hur tänker du då? Laglotten kan man inte testamentera bort.
    Ett sätt att kringå är att skriva över all egendom som enskild till den nya frun. När mannen då dör finns inga tillgångar, alltså inget arv.

Sen kan man också löpande skänka bort tillgångar till nya barnen och i gåvobrevet skriva att det ej är förskott på arv. Sen när man dö finns det inte mycket kvar att stoppa i laglotten.

Även om laglotten är 50% så är 50% av noll lika med noll och alltså inget arv..
  • mandelblomma
    Kjell2 skrev 2011-10-03 08:52:37 följande:
    Ett sätt att kringå är att skriva över all egendom som enskild till den nya frun. När mannen då dör finns inga tillgångar, alltså inget arv.

Sen kan man också löpande skänka bort tillgångar till nya barnen och i gåvobrevet skriva att det ej är förskott på arv. Sen när man dö finns det inte mycket kvar att stoppa i laglotten.

Även om laglotten är 50% så är 50% av noll lika med noll och alltså inget arv..
    känns märkligt att någon förälder gör så mot sina egna barn....
  • Kjell2
    mandelblomma skrev 2011-10-03 08:57:55 följande:
    När det kommer till mina barn, dina barn, våra barn, ny familj mm har det slutat att förvåna mig vad familjer gör mot varandra.

Finns exemple där barn har varit grymt elaka och avståndstaganade när mamma eller pappa har skaffat ny partner och nya barn. Viljan att då ge dem arv kan bli låg.

Finns andra sätt också, går att trixsa lite med stiftelser, är dock bara en idé om det rör sig om mycket stora tillgångar, och att gömma pengar utomlands.
  • mandelblomma
    Kjell2 skrev 2011-10-03 09:03:19 följande:
    När det kommer till mina barn, dina barn, våra barn, ny familj mm har det slutat att förvåna mig vad familjer gör mot varandra.

Finns exemple där barn har varit grymt elaka och avståndstaganade när mamma eller pappa har skaffat ny partner och nya barn. Viljan att då ge dem arv kan bli låg.

Finns andra sätt också, går att trixsa lite med stiftelser, är dock bara en idé om det rör sig om mycket stora tillgångar, och att gömma pengar utomlands.
    mmm trist.
    jag har ju själv barn sen innan som är sk särkullebarn. Maken med. Vi har snarare försökt se till att de verkligen inte kan blåsas av någons släkt eller annan. Vi har papper skrivet på hur mycket var och en av oss hade med som ska gå till de "gamla" barnen om något händer.
  • Liza1989
    mandelblomma skrev 2011-10-03 08:57:55 följande:
    Fast den nya frun blir ju annars satt på bar backa. Hon kommer ju sannolikt få flytta från deras gemensamma hem. Hon kan ju spara pengar i god tid för att köpa ut särkullsbarnen. Men då ingår ju dessa pengar som kvinnan sparat i gifträttsgodset. Och det är ju just giftorättsgodset som ska delas upp.
  • mandelblomma
    Liza1989 skrev 2011-10-03 11:16:14 följande:
    Fast den nya frun blir ju annars satt på bar backa. Hon kommer ju sannolikt få flytta från deras gemensamma hem. Hon kan ju spara pengar i god tid för att köpa ut särkullsbarnen. Men då ingår ju dessa pengar som kvinnan sparat i gifträttsgodset. Och det är ju just giftorättsgodset som ska delas upp.
    man får helt enkelt skaffa försäkringar som faller ut så att man har råd att lösa ut särkullebarn. Att lura mina barn på sin laglott för att min man och våra gemensamma barn ska kunna bo kvar finns inte i min värld!
    man löser det såklart på annat sätt.
Svar på tråden Arv till särkullbarn?