• Lillylou

Arv till särkullbarn?

Någon som kanske kan hjälpa mej med ett par frågor. Mannen har sedan tidigare förhållande två barn, och vi har sen två gemensamma. Min fråga är gällande vad som händer om han avlider. Hur stor del av tillgångarna ärver särkullbarnen? Dom pengar som finns på mina privata konton räknas dom med när det ska göras upp om arv till särkullbarnen?

• Svar på tråden Arv till särkullbarn?
  • Liza1989
    mandelblomma skrev 2011-10-03 09:05:51 följande:
    mmm trist.
    jag har ju själv barn sen innan som är sk särkullebarn. Maken med. Vi har snarare försökt se till att de verkligen inte kan blåsas av någons släkt eller annan. Vi har papper skrivet på hur mycket var och en av oss hade med som ska gå till de "gamla" barnen om något händer.
    Problemet är dock att t.ex. du kommer bli tvungen att köpa ut din mans särskullsbarn om han dör först. Det fungerar ju bara bra om majoriteten av era tillgångar utgörs av kapital.
  • mandelblomma
    Liza1989 skrev 2011-10-03 11:19:10 följande:
    Problemet är dock att t.ex. du kommer bli tvungen att köpa ut din mans särskullsbarn om han dör först. Det fungerar ju bara bra om majoriteten av era tillgångar utgörs av kapital.
    han måste om jag dör först göra precis samma sak. Lösa ut mina barn
  • Liza1989
    mandelblomma skrev 2011-10-03 11:18:48 följande:
    man får helt enkelt skaffa försäkringar som faller ut så att man har råd att lösa ut särkullebarn. Att lura mina barn på sin laglott för att min man och våra gemensamma barn ska kunna bo kvar finns inte i min värld!
    man löser det såklart på annat sätt.
    Försäkringar täcker inte på långa vägar upp det beloppet som behövs för att köpa ut. Såvida man inte dör väldigt tidigt.
  • mandelblomma
    Liza1989 skrev 2011-10-03 11:22:22 följande:
    Försäkringar täcker inte på långa vägar upp det beloppet som behövs för att köpa ut. Såvida man inte dör väldigt tidigt.
    det täcker i alla fall upp det hos oss. Med en vanlig bo kvar försäkring där halva huset löses in så tror jag de flesta kan fixa en vanlig villa.
    Säkert är det skillnad om det är stora förmögenheter och mycket kapital men hos en vanlig familj som hos oss fixar man det smidigt så.
  • Liza1989
    mandelblomma skrev 2011-10-03 11:20:15 följande:
    han måste om jag dör först göra precis samma sak. Lösa ut mina barn
    Då får du ju flytta till ett mindre och billigare boende. Ekonomiskt är det illa nog att vara ensam istället för två. Men fallet blir ju större desto mer man äger. Om man bor i hyreslägenhet är det ju ingen fara. 
  • Liza1989
    mandelblomma skrev 2011-10-03 11:24:33 följande:
    det täcker i alla fall upp det hos oss. Med en vanlig bo kvar försäkring där halva huset löses in så tror jag de flesta kan fixa en vanlig villa.
    Säkert är det skillnad om det är stora förmögenheter och mycket kapital men hos en vanlig familj som hos oss fixar man det smidigt så.
    Vad kostar den försäkringen?
  • mandelblomma
    Liza1989 skrev 2011-10-03 11:24:47 följande:
    Då får du ju flytta till ett mindre och billigare boende. Ekonomiskt är det illa nog att vara ensam istället för två. Men fallet blir ju större desto mer man äger. Om man bor i hyreslägenhet är det ju ingen fara. 
    goddag yxskaft tror jag det blev nu. Jag eller han behöver inte flytta någonstans om en av oss dör, trots att vi löser ut särkullebarn med deras laglott.
    Varför skulle jag vilja flytta ( eller han) mitt i allt om det hände och vi inte var tvugna?
  • mandelblomma
    Liza1989 skrev 2011-10-03 11:25:55 följande:
    Vad kostar den försäkringen?
    vi betalar några hundra i månaden totalt för våra försäkringar som har med att bo kvar och livförsäkringar att göra.
    Man kan självklart välja en högre livförsäkring i stället för en bokvar försäkring också.
  • Liza1989

Jag kommer gifta mig med en man som har ett barn sedan tidigare.

Vi kommer skaffa ett kompletterande testamente så att jag ärver hälften av hans dödsbo. Sedan tänker jag skydda mina tillgångar (pengar) genom äktenskapsförord. För då blir det lättare att köpa ut barnet.

Egentligen vill vi ha äktenskapsförord åt båda hållen. För om vi skiljer oss vill jag inte ta hälften av hans tillgångar, eftersom att han äger betydligt mer tillgångar än mig. Men jag misstänker att ett äktenskapsförord åt båda hållen ger mig sämre förutsättningar om han dör först, vilket inte är osannolikt. 

• mandelblomma
    mandelblomma skrev 2011-10-03 11:28:37 följande:
    vi betalar några hundra i månaden totalt för våra försäkringar som har med att bo kvar och livförsäkringar att göra.
    Man kan självklart välja en högre livförsäkring i stället för en bokvar försäkring också.
    kollade en tabell på nätet. Det finns säkert en uppsjö av olika varianter, men den tabell jag kollade blev det 200kr i månaden om man ex behöver ha ut 1 miljon.
Svar på tråden Arv till särkullbarn?