• Lillylou

Arv till särkullbarn?

Någon som kanske kan hjälpa mej med ett par frågor. Mannen har sedan tidigare förhållande två barn, och vi har sen två gemensamma. Min fråga är gällande vad som händer om han avlider. Hur stor del av tillgångarna ärver särkullbarnen? Dom pengar som finns på mina privata konton räknas dom med när det ska göras upp om arv till särkullbarnen?

• Svar på tråden Arv till särkullbarn?
  • Liza1989
    mandelblomma skrev 2011-10-03 11:28:37 följande:
    vi betalar några hundra i månaden totalt för våra försäkringar som har med att bo kvar och livförsäkringar att göra.
    Man kan självklart välja en högre livförsäkring i stället för en bokvar försäkring också.
    Men den försäkringen gäller väl bara om man dör i förtid?
  • mandelblomma
    Liza1989 skrev 2011-10-03 11:32:14 följande:
    Men den försäkringen gäller väl bara om man dör i förtid?
    vad menar du med förtid?
    Premien blir dyrare med stigande ålder men självklart kan du ha livförsäkringar och bo kvar försäkringar som äldre.
    Men de kostar lite mer då. Samtidigt är det ju när man har barn  som bor hemma det är mer viktigt att kunna bo kvar om man vill det, trots att man löser ut ev särkullebarn. Är man solokvist med utflugna barn har man troligen inte samma behov att kunna bo kvar i huset.
  • Liza1989
    mandelblomma skrev 2011-10-03 11:32:08 följande:
    kollade en tabell på nätet. Det finns säkert en uppsjö av olika varianter, men den tabell jag kollade blev det 200kr i månaden om man ex behöver ha ut 1 miljon.
    Jag har if försäkringsbolag. Måste man teckna bo kvar där man har övriga försäkringar? För jag hittar ingen bo kvar försäkring på if. 
  • mandelblomma
    Liza1989 skrev 2011-10-03 11:36:56 följande:
    Jag har if försäkringsbolag. Måste man teckna bo kvar där man har övriga försäkringar? För jag hittar ingen bo kvar försäkring på if. 
    kolla med banken där ni har banklån eller bolaget där villaförsäkringen finns.
    Byt försäkringsbolag annars ;)
  • Liza1989
    mandelblomma skrev 2011-10-03 11:38:19 följande:
    kolla med banken där ni har banklån eller bolaget där villaförsäkringen finns.
    Byt försäkringsbolag annars ;)
    Men om man betalar 200 kr och sedan har rätt till en miljon. Får man verkligen ut en miljon i så fall? Det verkar för bra för att vara sant.
  • Liza1989

Har man alltså två sådana försäkringar för att det ska gälla oavsett vem som dör först?

• Liza1989
    mandelblomma skrev 2011-10-03 11:34:23 följande:
    vad menar du med förtid?
    Premien blir dyrare med stigande ålder men självklart kan du ha livförsäkringar och bo kvar försäkringar som äldre.
    Men de kostar lite mer då. Samtidigt är det ju när man har barn  som bor hemma det är mer viktigt att kunna bo kvar om man vill det, trots att man löser ut ev särkullebarn. Är man solokvist med utflugna barn har man troligen inte samma behov att kunna bo kvar i huset.
    Min man är gammal och det är inte jag. Och vi vill få egna barn. Så här blir situationen annorlunda. Hur dyrt blir det när man blir äldre? Lönar det sig alls?
  • mandelblomma
    Liza1989 skrev 2011-10-03 11:40:08 följande:
    Men om man betalar 200 kr och sedan har rätt till en miljon. Får man verkligen ut en miljon i så fall? Det verkar för bra för att vara sant.
    men det är ju så försäkringar fungerar.
    www.folksam.se/forsakringar/personforsakring/livforsakring/bokvar.
    Här ser du ett prisexempel från Folksam.

När min första man dog hade vi inte sådär jättebra försäkringar, vem tror att sånt händer när man är ung småbarnsförälder. Men med det vi dock hade kunde jag lösa in en del av huset och hade en peng kvar till annat också.
  • mandelblomma
    Liza1989 skrev 2011-10-03 11:44:09 följande:
    Min man är gammal och det är inte jag. Och vi vill få egna barn. Så här blir situationen annorlunda. Hur dyrt blir det när man blir äldre? Lönar det sig alls?
    för exakta priser måste du kolla med enskilt bolag. Jag tror att priset höjs från 65 års åldern och man har en sån bo kvar försäkring på huset, oavsett vem av er som dör.
  • Liza1989
    mandelblomma skrev 2011-10-03 11:45:26 följande:
    för exakta priser måste du kolla med enskilt bolag. Jag tror att priset höjs från 65 års åldern och man har en sån bo kvar försäkring på huset, oavsett vem av er som dör.
    Jag hittar inte några andra bolag än folksam. Kan Bo kvar försäkringen heta någonting annat också? Vad har du för bolag?
  • mandelblomma
    Liza1989 skrev 2011-10-03 19:11:49 följande:
    Jag hittar inte några andra bolag än folksam. Kan Bo kvar försäkringen heta någonting annat också? Vad har du för bolag?
    vi har den genom banken-  swedbank.
    men vet att fler har den.
    Ring erat försäkringsbolag eller bank.
    Men som sagt man kan såklart ta en vanlig livförsäkring på samma summa så blir det ju samma sak eg.
  • Liza1989

Jag har swedbank. Men hittar bara livförsäkringen. Ingår bo kvar i livförsäkringen? Måste båda ha samma bank för att det ska fungera?

• Liza1989

Får man alltså betala mer i premie för varje år som man blir äldre? Om man är 50 år får man t.ex. betala 140 och när man sedan blir 51 får man betala 150 kr?

• mandelblomma
    Liza1989 skrev 2011-10-03 19:33:37 följande:
    Får man alltså betala mer i premie för varje år som man blir äldre? Om man är 50 år får man t.ex. betala 140 och när man sedan blir 51 får man betala 150 kr?
    jag vet inte vart gränsen går, men tror inte att det skiljer så mycket fören man blir pensionär typ.
  • Liza1989

Jag har kollat på priserna nu. Det kommer bara löna sig att ha livförsäkring ca. 5 år innan det blir för dyrt. Sedan blir han för gammal.

• mandelblomma
    Liza1989 skrev 2011-10-03 20:06:38 följande:
    Jag har kollat på priserna nu. Det kommer bara löna sig att ha livförsäkring ca. 5 år innan det blir för dyrt. Sedan blir han för gammal.
    ok kolla med flera bolag och banker tycker jag och prata med en jurist innan. Hur gammal är han eftersom det blir för dyrt?
Svar på tråden Arv till särkullbarn?