• Anonym

varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?

jag ska börja jobba som det, min syster tjänar 123+ob men jag ska få 110+ ob är inte det lågt?
     sen ska man jobba mella 8-11 dagen efter med 7tim sovande jour,

heltid är 8dygn månade så alltså får jag inte betalt när jag sover 7tim men måste ändå vara på plats.

kan nån hjälpa mig förstå d´fler som är i samma sits?     

• Svar på tråden varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?
  • Anonym

vem betalar om man ev måste följa han på krogen? ut att äta?

ja jag måste fråga mer om den här lönen tycker det verka lite. 

• Anonym

Jag har ingen utbildning alls.
    Har 4 års erfarenhet i vården.Jag är personlig assistent och får 120 kr/timme.

Jag tycker det är sådär..jag hade inte sagt nej till mer.När jag jämför med andra så verkar alla ha högre än oss.
    Vi har även sovande jour.Dock får vi betalt,fast mindre,och sen sover vi alla nätter i eget rum.Sovande jour är 6 timmar,men vi sover oftast 7-8 timmar.
    Jag jobbar bara dagtid,så jag har aldrig jour.

Ibland har jag funderat på byta företag eller nåt pga lönen.Men samtidigt har jag världens bästa schema,jag har satt den själv och har fått välja mina procent.Sen är mina chefer underbara,min brukare är fantastisk och mina arbetskamrater är underbara.
    Sen får jag vissa saker betalt av företaget ibland som tex vissa långa taxiresor hem,lunch,extra pengar på lönen.
    Jag har haft ganska många jobb,men detta är ett företag jag älskar...och det bästa arbetsstället jag varit på,så jag vill nog inte byta ändå för att jag är lite missnöjd med min lön.

• Anonym

Man får bara ha max 7 journätter i månaden. Enligt facket.

Kommunen (kanske inte alla?) betalar halva natten (andra halvan obetald för man sover ju ändå), behöver man gå upp som då ska vara väldigt ovanligt blir det inget extra.
    Vissa privata företag har en symbolisk summa den låg på 15 spänn/timmen för tio år sedan. Går man upp på natten så får man ob. Där räknas halvtimmarna.

För övrigt och helt ot är det någon som vet hur man räknar ut hur mycket tex mamma2kids månadslön blir? 137spänn med ob låter mycket i mina öron men jag vet inte tabellen för att omvandla det till heltidslön.

är det 137 x 165 som man räknar? 22600 låter mer rimligt hehe

• Anonym

Jag skrev inlägg 17

Nja det känns lite dåligt OM man jämför med andra inom äldreboende eller personlig assistens.
    Alla verkar ligga på 130-140/timme.

Man kan tro att det inte kräver så mycket alltid i personlig assistens.Men i mitt jobb gör det.
    Jag har hand om sjukgymnastisk,track,sondmatning,ep.Vi har hand om väldigt mycket saker och därför måste alltid vara 2 dygnet runt,för det är så mycket sjukvård.Ibland är det skrämmande att vi har oerhört stort ansvar.
    Men vi blir bra upplärda om alla funktionsförhinder och sjukdomen,och jag försöker även kräva mer kurser och utbildningar kring vissa saker som är livsviktiga.

Mitt tidigare jobb hade jag ochså hand om track och sondmatning,hos en liten flicka på 3 år.Tack och lov hade hon goda chanser att bli helt bra.

• Anonym

Tänk att arbeta i Danmark med utvecklingsstörda kräver högskoleutbildning. Det betyder att de som arbetar där har ett viktigt arbete.

Undrar vad de gjorde för att arbetet fick status där. Skulle med glädje sätta mig i högskolestudier för att få fortsätta arbeta med mina deltagare.

• Anonym

när jag jobbade som personlig assistent så jobbade jag bara kvällar och helger, sovande jour. hade 100% OB så fick ut 200kr i timmen. Ganska bra tycker jag.

• Anonym

vadå sover på jouren gör man det sover hela tiden och behöver ej kliva upp?

ska man inte vända personen nattetid då denne är förlamad'?  

• Anonym

denne brukare är helt förlamad, bara känsel i vänster arm, så han kan ej vända sig sj.

min syster jobba ochså hos en kvinnlig brukare som oxså är förlamad henne vänder dom 2ggr natt, men hon har vaken natt pers, 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-03 12:31:08 följande:
    jag ska börja jobba som det, min syster tjänar 123+ob men jag ska få 110+ ob är inte det lågt?
     sen ska man jobba mella 8-11 dagen efter med 7tim sovande jour,

heltid är 8dygn månade så alltså får jag inte betalt när jag sover 7tim men måste ändå vara på plats.

kan nån hjälpa mig förstå d´fler som är i samma sits?     

Det är inte jätte dåligt betalt. Inte heller jätte mycket. Jag har 112 kr + sem.ersättning och ob. Sen får man ju årlig höjning (tror det gäller på dom flesta ställena). Sen beror det ju oxå på din utbildningen och tidigare erfarenheter.

Sovande jour suger! Men varje brukare får ett antal timmar från försäkringssan och sen får man göra det bästa ut av det. Vilket ofta betyder att man lägger dom betalda timmarna på dagen, men brukaren ändå inte kan lämnas ensam över natten. Sen är ju valet ditt om du vill jobba så eller inte. Tyvärr växer ju inte jobb på träd så ofta är man tvungen att ta det man kan få.

Sen har varje brukare x antal kroner som ska räcka till löner, utbildningen, personalomkostnader, assistansomkostnader m.m. Antingen så är det arbetsgivaren (tex kommunen) som bestämmer hur pengarna delas upp, eller så kan det vara godman/arbetsledare, m.m. En del väljer att lägga mycket pengar på löner och då får assistenterna högre löner. Andra lägger mer på utbildningar, bilket oxå kan va bra. Andra brukar är väldigt aktiva och är ute mycket och behöver då lägga mer pengar på assistentomkostnader så att assistenten kan vara med på allt. Med mer..

Går brukaren ut och äter eller på krogen tex så går detta på assistenomkostander (brukar finnas en maxgräns för hur mycket man får spender, och man kan självklart inte köpa något varje gång brukare köper nått ute) Lite olika hur det funkar, ibland betalar brukaren allt och får sen tillbaka pengarna för assistenten i slutet av månaden, eller så lägger assistenten ut själv och får tillbaka det sen, eller så finns det en assistentplånbok.

Men allt detta är som sakt väldigt olika mellan olika arbetsgivare och olika brukare. 
  • Anonym

hoppade av jobbet var en mkr märklig människa som jag ej skulle vilja vara ensammen med iaf

Svar på tråden varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?