• Anonym

varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?

jag ska börja jobba som det, min syster tjänar 123+ob men jag ska få 110+ ob är inte det lågt?
     sen ska man jobba mella 8-11 dagen efter med 7tim sovande jour,

heltid är 8dygn månade så alltså får jag inte betalt när jag sover 7tim men måste ändå vara på plats.

kan nån hjälpa mig förstå d´fler som är i samma sits?     

• Svar på tråden varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?
  • Anonym (Pers.ass)

Jag skulle för det första aldrig ta ett jobb där jag har "sovande jour". Världens dummaste påhitt för att blåsa anställda på pengar. Vansinnigt. Jag ska alltså vara på jobbet, förhoppningsvis sova och avbryta sömnen vid minsta pip från brukaren - nähä, aldrig!

Jag har 132 + ob+ sem.ers och det har jag för varenda minut jag arbetar.
    Tycker att alla ska vägra jobba jour så kanske denna avart av anställning snart försvinner.  

• Anonym

vem betalar om man ev måste följa han på krogen? ut att äta?

ja jag måste fråga mer om den här lönen tycker det verka lite. 

• Anonym (Nian)

Du anser att 110kr/h är lågt, vad har du för erfarenhet av likande arbete? Vad har du för utbildningar som är relevanta för din brukare?

Vad gäller dina ersättningar får du fråga din arbetsgivare.

Jag arbetade tidigare som personlig assistent i ca 5-6 år, jag hade aldrig gått med på att arbeta sovande jour! Det är ju ett val du gör; att ta jobbet eller att inte ta jobbet... Du skriver att du inte får betalt för 7h, men någonting får du väl?

• Susanne905

Lönen hänger självklart ihop med utbildning och erfarenhet, sovande jour förekommer långt ifrån hos alla brukare och även där skiljer ersättningen beroende på avtal, valet gör du som personal när du tackar ja eller nej till arbetspass som innehåller sovande jour...

• Anonym (helt ok)

Jag skulle heller aldrig arbeta sovande jour, tyvärr är det ju inte brukaren som väljer det utan försäkringskassan. jag tycker inte din lön är sådär jättedålig ändå, som sagt vad har du för utbildning som är relevant till brukarens funktionshinder ? Jag hade 150 kr/tim + sem ersättning och Ob, hade dessutom ett extra tillägg på 1000/mån... MEN jag var anställd på ett privat företag av min brukare och det var dennes vilja att assistenterna skulle ha bra betalt. Självklart kan dom inte betala sina assistenter mer än vad de själva får i ersättning från försäkringskassan, men viss marginal finns det !

• mamma2kids

ja de är skit sopigt,jag har Jag har 137 + ob+ sem.ers

• Anonym (helt ok)
    Anonym skrev 2011-10-03 13:27:20 följande:
    vem betalar om man ev måste följa han på krogen? ut att äta?

ja jag måste fråga mer om den här lönen tycker det verka lite. 
    Betalar vadå, maten ? I såfall har jag för mig att man betalar själv, fast man får göra avdrag på det. förmånsbeskattning.
  • Anonym (helt ok)
    Anonym (helt ok) skrev 2011-10-03 17:12:29 följande:
    Betalar vadå, maten ? I såfall har jag för mig att man betalar själv, fast man får göra avdrag på det. förmånsbeskattning.
    Fast det där ska jag låta vara osagt, tror nämligen det beror på vilken typ av "aktivitet" det är, dessutom är säkert även det skillnad på om det är privat eller kommunen som är ens arbetsgivare..
Svar på tråden varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?