Inlägg från: Anonym (helt ok) |Visa alla inlägg
  • Anonym (helt ok)

varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?

Jag skulle heller aldrig arbeta sovande jour, tyvärr är det ju inte brukaren som väljer det utan försäkringskassan. jag tycker inte din lön är sådär jättedålig ändå, som sagt vad har du för utbildning som är relevant till brukarens funktionshinder ? Jag hade 150 kr/tim + sem ersättning och Ob, hade dessutom ett extra tillägg på 1000/mån... MEN jag var anställd på ett privat företag av min brukare och det var dennes vilja att assistenterna skulle ha bra betalt. Självklart kan dom inte betala sina assistenter mer än vad de själva får i ersättning från försäkringskassan, men viss marginal finns det !

• Anonym (helt ok)
    Anonym skrev 2011-10-03 13:27:20 följande:
    vem betalar om man ev måste följa han på krogen? ut att äta?

ja jag måste fråga mer om den här lönen tycker det verka lite. 
    Betalar vadå, maten ? I såfall har jag för mig att man betalar själv, fast man får göra avdrag på det. förmånsbeskattning.
  • Anonym (helt ok)
    Anonym (helt ok) skrev 2011-10-03 17:12:29 följande:
    Betalar vadå, maten ? I såfall har jag för mig att man betalar själv, fast man får göra avdrag på det. förmånsbeskattning.
    Fast det där ska jag låta vara osagt, tror nämligen det beror på vilken typ av "aktivitet" det är, dessutom är säkert även det skillnad på om det är privat eller kommunen som är ens arbetsgivare..
  • Anonym (helt ok)
    Tjenixen skrev 2011-10-03 18:11:37 följande:
    du betalar det du köper ute som behövs under jobbet och du lämnar kvitton till arbetsgivaren
    fast det finns ett tak på hur mycket man kan äta och dricka för, har för mig att det ligger runt 300 kr. 
  • Anonym (helt ok)
    Baryk skrev 2011-10-03 18:31:42 följande:
    Har du kommunen som arbetsgivare är det inte säkert de godkänner något alls. Hur assistansbolagen gör är helt upp till dem själva.
    Okej, trodde nog att det var skatteverkets bestämmelser

• Anonym (helt ok)
    Anonym skrev 2011-10-03 19:04:40 följande:
    Jag har ingen utbildning alls.
    Har 4 års erfarenhet i vården.Jag är personlig assistent och får 120 kr/timme.

Jag tycker det är sådär..jag hade inte sagt nej till mer.När jag jämför med andra så verkar alla ha högre än oss.
    Vi har även sovande jour.Dock får vi betalt,fast mindre,och sen sover vi alla nätter i eget rum.Sovande jour är 6 timmar,men vi sover oftast 7-8 timmar.
    Jag jobbar bara dagtid,så jag har aldrig jour.

Ibland har jag funderat på byta företag eller nåt pga lönen.Men samtidigt har jag världens bästa schema,jag har satt den själv och har fått välja mina procent.Sen är mina chefer underbara,min brukare är fantastisk och mina arbetskamrater är underbara.
    Sen får jag vissa saker betalt av företaget ibland som tex vissa långa taxiresor hem,lunch,extra pengar på lönen.
    Jag har haft ganska många jobb,men detta är ett företag jag älskar...och det bästa arbetsstället jag varit på,så jag vill nog inte byta ändå för att jag är lite missnöjd med min lön.
    men alltså 120 kr/ timmen är väl inte så dåligt ? Jobbar du som Uska på ett äldreboende får du inte 120 kr/timmen !?
  • Anonym (helt ok)
    Anonym skrev 2011-10-06 12:53:31 följande:
    vadå sover på jouren gör man det sover hela tiden och behöver ej kliva upp?

ska man inte vända personen nattetid då denne är förlamad'?  
    Det beror ju såklart på vad brukaren har för funktionshinder, alla är inte förlamade !
  • Anonym (helt ok)
    Anonym skrev 2011-10-06 13:15:22 följande:
    denne brukare är helt förlamad, bara känsel i vänster arm, så han kan ej vända sig sj.

min syster jobba ochså hos en kvinnlig brukare som oxså är förlamad henne vänder dom 2ggr natt, men hon har vaken natt pers, 
    Nu har jag som sagt aldrig jobbat sovande jour, men om du ska vända din brukare under natten räknas det väl som vaken natt ? Sovande jour innebär väl också att du får ta betalt för varje påbörjad halvtimma som du måste stiga ur sängen ? Alltså går du upp på natten för att vända din brukare får du betalt som om du hade arbetat på dagen ?
Svar på tråden varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?