• Josebosse

Formulera inbjudan?

Har gjort kort till dotterns dopinbjudan men vad ska man skriva i?
    Hur formulerar man det så det inte blir varken högtravande eller "slarvigt"?

Visa gärna hur era inbjudningar såg ut.

• Svar på tråden Formulera inbjudan?
  • La Lola

Välkommen till mitt dop!

Ni är välkomna till X kyrka
    den X/X-11
    kl XX

Efteråt bjuder mamma o pappa på fika/lunch i X (eller gatnamnet om det är hemma hos er)

OSA den X/X

(telefonnr o kanske en mailadess)

Kram från (barnets namn)

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Josebosse

Tack!
    Den var jättebra!

Tur att man har fl när man sitter hemma och är villrådig!

• La Lola
    Josebosse skrev 2011-10-03 13:18:21 följande:
    Tack!
    Den var jättebra!

Tur att man har fl när man sitter hemma och är villrådig!

Du kan ju välja något av dessa. Ser kanske lite tokigt ut med båda ser jag nu...

"Välkommen/välkomna till mitt dop!"
    eller
    "Du/Ni är välkommen/ välkomna till X kyrka på dop"

den X/X-11
    kl XX
  • angelicaan

Beroende på ålder så skulle jag välja "Svara senast" eller liknande ist för "OSA". Verkar som att den förkortningen är på väg bort o folk fattar inte att de ska svara senast..

• La Lola
    angelicaan skrev 2011-10-03 13:48:06 följande:
    Beroende på ålder så skulle jag välja "Svara senast" eller liknande ist för "OSA". Verkar som att den förkortningen är på väg bort o folk fattar inte att de ska svara senast..
    O jag tycker att man ska hålla på vett & etikett just för att det inte ska glömmas bort vad det betyder.
  • angelicaan

Hehe. Efter att ha fått stå m skägget i brevlådan flera ggr så slopade jag den principen (tkr också att det är en bra förkortning). Har tom varit så hård att jag skrivit "uteblivet/sent svar räknas som nej!" ;) Respektlöst känns det att inte kunna svara i tid o det är synd om det "endast" är ett missförstånd som beror på att de inte förstår OSA :)

• Josebosse

Tycker att det är konstigt att om det står en förkortning som man inte förstår i en inbjudan el. liknande, att man inte kollar upp vad det betyder!
    Är folk tröga eller?

Så jag är med lalola i detta, det blir OSA (kanske i utbildningssyfte)!

• bubblan79

Nu förtiden finns ju internet och det går ganska fort att googla upp vad OSA betyder om man nu har råkat missa det. Tycker också det är viktigt att hålla på vett och etikett. framförallt vid sådana tillfällen. Känns ju konstigt att behöva förklara, precis som att dumförklara folk i mina ögon.
    man kan också fråga om man inte förstår

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • JA77
    La Lola skrev 2011-10-03 13:07:14 följande:
    Välkommen till mitt dop!

Ni är välkomna till X kyrka
    den X/X-11
    kl XX

Efteråt bjuder mamma o pappa på fika/lunch i X (eller gatnamnet om det är hemma hos er)

OSA den X/X

(telefonnr o kanske en mailadess)

Kram från (barnets namn)
    Jag skulle visserligen akta mig för att formulera mig som att det är barnet som bjuder in. Det är så lätt att missförstå. En bekant gjorde det, skrev: "Efteråt bjuder mamma och pappa på fika i sin trädgård" - varvid majoriteten åkte hem till mammans föräldrars hus efteråt! Flört Det gäller att vara kort, koncis och  t y d l i g   så att alla förstår.
  • La Lola
    JA77 skrev 2011-10-15 10:52:50 följande:
    Jag skulle visserligen akta mig för att formulera mig som att det är barnet som bjuder in. Det är så lätt att missförstå. En bekant gjorde det, skrev: "Efteråt bjuder mamma och pappa på fika i sin trädgård" - varvid majoriteten åkte hem till mammans föräldrars hus efteråt! Flört Det gäller att vara kort, koncis och  t y d l i g   så att alla förstår.
    Oj så korkade människor det finns.
  • JA77
    La Lola skrev 2011-10-15 17:06:50 följande:
    Oj så korkade människor det finns.
    Säg inte det, barnet hade ju inte skrivit under! Glad
  • La Lola
    JA77 skrev 2011-10-15 17:47:17 följande:
    Säg inte det, barnet hade ju inte skrivit under! Glad
    Nähä. Då var det ju korkade föräldrar dessutom.
  • JA77
    La Lola skrev 2011-10-15 17:48:41 följande:
    Nähä. Då var det ju korkade föräldrar dessutom.
    Det håller jag med om! Men tjejen (mamman till barnet), trodde att alla skulle fatta då det var skrivet på ett "barnsligt" sätt.
  • La Lola
    JA77 skrev 2011-10-15 17:57:29 följande:
    Det håller jag med om! Men tjejen (mamman till barnet), trodde att alla skulle fatta då det var skrivet på ett "barnsligt" sätt.
    ojdå.....
Svar på tråden Formulera inbjudan?