• Anonym

Förlamande trötthet efter mat?

Jag vet inte vad det är men har haft det i någon vecka..
    Men så fort jag ätit så blir jag så förlamande trött känns som jag ska somna där jag sitter!!

Någon som känner igen det? 

• Svar på tråden Förlamande trötthet efter mat?
  • Anonym

Du kanske har nån tolerans mot något födoämne.
    Prova att köra gluten- och mejerifritt i en vecka!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-03 16:27:25 följande:
    haha det kanske är dte då ;)

jag märker ju om jag inte får i mig mat regelbundet att jag blir grinig och irriterad även tröttare (innan denna trötthetsdvalan slig in ;) )
    då rekommenderar jag dig att gå och ge blodprover och undersök diabetes.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-03 16:29:06 följande:
    Du kanske har nån tolerans mot något födoämne.
    Prova att köra gluten- och mejerifritt i en vecka!
    glutenfritt har jag inte testat, men har inte ätit mejeriprodukter på över ett år. 
  • Anonym

Kan man ha diabetes utan att ha något annat symptom än sjuklig trötthet?

• Anonym (Haft samma!)

Hejsan.. jag skulle vilja veta, hur dina matrutiner ser ut och vad du äter ?

Tränar du regelbundet? Röker du och dricker du kaffe? Arbetar du eller är arbetslös?

Hur är det med stress och psykiskt stress?

• Anonym

De flesta får en svacka efter man har ätit en bastant middag/lunch. Blodsockret går i höjden (inom rimliga gränser) och man kan känna sig trött.
    Det behöver inte vara diabetes som är på g.

Men om du ts är orolig så gå till vc och ta ett prov. Tror du ska vara fastande samt ytterligare ett prov när du ätit ca 2 timmar innan.
    Då kan man jämföra om proverna ligger högt.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-03 16:32:21 följande:
    Kan man ha diabetes utan att ha något annat symptom än sjuklig trötthet?
    kan även vara järnbrist (vanligt hos mig) behöver då proppa i mig broccoli och andra gröna grönsaker.
  • Anonym
    Anonym (Haft samma!) skrev 2011-10-03 19:29:01 följande:
    Hejsan.. jag skulle vilja veta, hur dina matrutiner ser ut och vad du äter ?

Tränar du regelbundet? Röker du och dricker du kaffe? Arbetar du eller är arbetslös?

Hur är det med stress och psykiskt stress?
    Jag äter som en vanlig svensson ;)
    jag är hemma med en sjövild 1½åring och vi rör på oss mycket. Utöver det så tränar jag inget.
    Har ett gymkort men som det är nu så orkar jag inte ta mig dit, oxå.
    Varken röker eller dricker kaffe.
    Som sagt så är jag hemma med barn.
    Har svackor till och från av saker som hänt i livet som jag mår dåligt för, men ingen direkt "stress" mer isf nedstämdhet, men inte depression.
  • Anonym (Själv gluten)

Jag är själv glutenintolerant och jag blir som du beskriver om jag får i mig nåt jag inte tål.

Helt obeskrivligt trött och vill bara sova efter maten. Huvudvärk, disträ, jättetrög i magen osv.

Men börja inte experimentera själv med glutenfri kost, kontakta läkare istället och be att få ta prover. Har man börjat utesluta gluten på egen hand kan framtida prover bli missvisande.

Här kan du läsa mer om symptom: www.celiaki.se/jag-ar/glutenintolerant/

Lycka till!

• trötter03

Hej! undrar hur det gick för dig, har du fått reda på vad det va? det stämmer så väl in på mig men jag har gått upp en hel del för ingenting me och min mens har kortats ner till 1 dag nu i 8 månader, har kollat sköldkörteln, diabetes, järn (lågt men inte brist) och en del annat ska boka ny tid nu när det gått 7 månader sen sist men nu ska jag kolla gluten me.

• Anonym (bibbi)

Känner igen det där. Men det försvann när jag gick över till lchf/paleo. Lite osäker på om det var gluten eller sockret som gjorde mig trött.

Svar på tråden Förlamande trötthet efter mat?