• Idun

Hur har ni det med sexlivet? Ni som kämpat länge...

Ni som har kämpat länge för att få en bebis, hur tycker ni att ert sexliv påverkats?

Jag känner nämligen att min sexlust drastiskt har minskat de senaste åren. Vi körde först oskyddat i några år då vi tyckte att det vore roligt att bli med barn men vi gick inte in för det med 100%. Då tyckte jag att det kryddade sexlivet lite. Det blev spännande men jag blev inte jätteledsen när mensen sen kom. Nu har ju åren gått och det är nu 1 och ett halvt år sedan vi sökte hjälp. Vi har gjort utredningen och väntar nu på insemination. Allt tar ju sån jäkla tid! De senaste två åren har jag bara börjat tänka på bebisar så fort vi börjar gosa. Om jag vet att jag har ägglossning så innebär det jättemycket stress eftersom jag har svårt att koncentrera mig på sexet utan bara på resultatet så att säga. Om jag inte är i närheten av ägglossning blir sex ointressant. Det är värst innan sexet. När vi väl satt igång brukar det släppa lite.

Jag börjar tycka att det här är jobbigt. Nu förtiden blir det att vi har sex mer sällan men då vi har det är det ofta väldigt bra och väldigt intensivt eftersom man väntat så länge

Min undran är hur ni andra par som är i samma sits har hanterat detta? Har ni några bara tips?

• Svar på tråden Hur har ni det med sexlivet? Ni som kämpat länge...
  • Idun

Aha...alla andra ligger kvar i sängen och älskar

• zelda71

Känner igen mig i dig. Till slut kände man sig som en robot. Jaha! Dags att ha sex kl 23,30 ikväll. Vi tar väl en bio innan då för att hålla oss vakna. Vi gjorde två inseminationsförsök, båda misslyckades. Det tog hårt på vårt förhållande och idag är vi inte längre ett par. Träffade en ny pojkvän, vi har vart tillsammans i snart 10 år, har en dotter på 2 år och en till på gång om några dgr. Min ex och jag klickade inte ihop, därför blev det ingen bebis för oss. Han blev förresten pappa 5 dgr efter mig. Lustigt hur det kan bli.

Deppa inte ihop för detta nu, jag tror att ni kommer att klara detta galant. Vill också påpeka att det tog oss 13 mån för oss att bli gravida första gången. Så slappna bara av och försök att inte tänka så mkt på det. Lycka till, jag håller tummarna för er!!

• Idun

Jodå, jag tror att vi kommer klara oss. Men det är lite trist att sexlivet blir lidande. Det är ju egentligen just nu som man verkligen behöver varandras närhet för att orka.

• Millie

Jag håller med dig om att det har påverkat sexlivet. En annan faktor som påverkar är hur länge man varit tillsammans tycker jag. Vi har sex lagom ofta för vår smak och då är det hur bra som helst. Det var värre förut när man var mer inställd på bebisverkstad och att det var tvunget att ske på vissa dgr när man kanske var trött eller inte kände för det. Nu har vi insett att det inte hjälpt så nu har vi sex när vi känner för det och det är mycket bättre!

• dison

Hej Idun! Tycker som du att om man har sex lite mer sällan så blir det mer intensivt. Nu när jag äter Pergo så bör man ha samlag varannan dag under den vecka man väntar ägglossning, och det är lite för mycket för mig och t.o.m. för min man... Vi har dock kommit överens om att ringa in de viktiga dagarna för befruktning i almanackan, så att vi båda kan förbereda oss på bästa sätt. Låter kanske hemskt tråkigt, men är bästa lösningen hittills för oss. Men visst är det påfrestande att ha sex på beställning dagarna kring förväntad ÄL, även om man egentligen har lust kan det förtas av att man vet att man "måste". Lycka till!

• Kerpet1

Hej idun

Jag har haft det precis som du fast vårt sexliv var mer dött... när vi väll kom igång med utredning och inseminationer så släppte allt och vi har jättebra sex när vi vet att vi inte behöver prestera... min man tar initiativ till sex hela tiden nu, förr var det bara jag och då alltid vid äl, sjukt.
    Dessutom har vårt förhållande blivit mycket starkare av allt detta.
    Kram och lycka till!

• Stjärnfisken

Hej!

Jag måste nog ansluta mig till er där sexlivet har blvit lidande... Känns hemskt att uttala orden, men jag är en av de som bara känner lust kring ÄL. "Kanske den här månaden..."

Kerpet 1: mycket intersseant vad du skriver; att din man inte tog initiativet förr till sex men gör det nu. Vi är inne i en fas där min sambo har väldit lite initiativ till sex. Har du frågat din man om anledningen till att han inte ville? Kan ju vara intessant att veta.

Kram på er alla!

/S

• Kurreburre

Idun, jag känner exakt igen mig i det du skriver. Känner mig taskig mot min sambo när man mest e sugen kring ÄL o inte så mycket annars, men det känns som att det går åt så mycket kraft, energi och styrka när man har svårt för att få barn så man har bara ork o lust just då. Plus att man e så himla rädd o missa en chans tiden rinner ju iväg så fort ändå.
    När det väl blir sex så kan jag i början inte sluta o tänka på att kanske, kanske funkar det den här gången, efter ett tag släpper det, men det tar en stund för mig att slappna av Än så länge har det här inte påverkat oss negativt. Min sambo har varit väldigt förstående och stöttande.
    Det jag oxå tycker e lite jobbigt e att det e vi som har koll på när mens och ÄL kommer. Det e vi som kommer och "ber om" sex för att vi har ÄL.

• kehe

Igår fick jag en depp-attack efter vårt sex. Det bara svider och gör ont.(har kronisk svamp..) Jag vill inte, men gör det för att vi "måste" (antingen för att det skall bli bebis eller för att det var så länge sen vi gjorde det.) Jag är hyfsat "tänd" men kan inte slappna av tillräckligt troligen. Tänker bara på bebis när vi har sex. Är allvarligt oroad över detta , om det tar mycket längre till att få ett syskon tror jag att jag kommer få stora problem och få söka hjälp hos nån för detta. Min man kan jag inte prata med, han blir ledsen och arg när jag säger att jag inte kan tänka på nåt annat. Tycker att jag inte älskar honom och att han minsann kan koppla bort det, varför kan inte jag det då? Om det dröjer närmare en månad, 3 veckor innan vi har sex så kan jag känna viss lust, men känner mig oftast lust-lös och pressad.
    Älskar verkligen min man, men detta tar knäcken på mig/oss snart!
    *depp, depp*

• Lycklig med Grodd

Känner ocksaa igen mig. Jag njuter väldigt utav sex, men paa senare tid har min sexlust paaverkats utav faktumet, vilken dag det är i maanaden...

Skönt att se att jag inte är ensam. Har haft lite daaligt samvete gentemot min pojkvän, men han har saa lite tid i vilket fall, att vi inte hinner med saa mycket sex för tillfället...

Svar på tråden Hur har ni det med sexlivet? Ni som kämpat länge...