Inlägg från: Lite Av Varje |Visa alla inlägg
  • Lite Av Varje

Var köpte ni ert kök? Ge mig tips!

Vi ska göra ett helt nytt kök,
    köket är inte jättestort utan bara 4*4 meter.
    Jag har ritat upp ett superfint kök på Ikea, och jag har fastnat för Lidingö kök där.
    Detta köket kommer kosta oss ca. 45 - 50.000 med nya vitvaror enligt modellen jag använt för att rita upp allt.

Nu undrar jag om ni tror att köket har en bra kvalité, ifall det finns bättre någon annan stans och priser på olika företag? Man skulle kanske kolla upp lite mer så man inte tar första bästa.
    Vad har ni för kök?

• Svar på tråden Var köpte ni ert kök? Ge mig tips!
  • Lite Av Varje
    Länisen skrev 2011-10-04 08:05:01 följande:
    Det blir säkert jättebra med ditt kök. Så vitt jag förstått så gör Ikea helt ok kök, men jag har hört att vitvarorna kan vara lite högljudda. Antar att det kanske är fläkten folk syftar på då?
    Vi har precis beställt ett kök från Kvik. De ligger väl i ungefär samma prisklass tror jag, men Ikea hade inte såna luckor som vi ville ha, så därför blev det Kvik. 
    Tack för tipset! Vi r dock vana vid höga ljud i köket, har aldrig haft något ordentligt.
    Men i annat fall kanske man kan fixa en fläkt någon annan stans!
    Ska kolla upp Kivik också - alltid bra att ha koll på fler ställen!
    :)
  • Lite Av Varje
    Konvaljen skrev 2011-10-04 16:16:27 följande:
    Vi har köpt på Ikea. Undvik dock deras ugnar, de är pyttesmå inuti.
    oj! tack för tipset, vi hade tänkt köpa därifrån..
    Men var köper man en ugn med samma passform för bra pris? Det ska ju gärna passa i en av deras skåp som är till för ugn och micro. Då kan vi ju lika gärna köpa micron någon annan stans också kanske,
    :)
  • Lite Av Varje
    Konvaljen skrev 2011-10-04 16:58:30 följande:
    Alltså det är standardmått på ugnar då det handlar om yttermått.
    Har hört från andra att deras microvågsugnar inte är bra heller. Vi har en induktionshäll från Ikea som dock funkar kanon.

Det är ändå så pass mkt pengar (och tid!) som man lägger på ett nytt kök att det är värt en tusenlapp till, eller två, för att få bra grejer.
    köket var så fint från Ikea,
    men micro och ugn kan jag tänka mig köpa på annat ställe.
    Men var rekommenderar ni? Jag vill gärna kunna se priser på nätet eller veta om dom för att kunna planera en ganska exakt budget.
  • Lite Av Varje
    Konvaljen skrev 2011-10-04 17:05:27 följande:
    Kolla ex Elgiganten? Tretti.se? Pricerunner?

Vi köpte ugn från Miele och fläkt från Franke.
    tack! Men hur vet jag att det är bra kvalité jämfört med Ikeas varor?
    Känner ingen som köpt nya vitvaror heller så  kan inte jämföra..
  • Lite Av Varje
    sommar123 skrev 2011-10-04 17:27:26 följande:
    IKEAs kök (skåp och stommar osv) är kanonbra och prisvärt. Tror faktiskt inte det finns billigare på andra ställen. Deras vitvaror är dock inte de bästa och priset skiljer sig inte speciellt mycket jämfört med att köpa vitvarorna på elgiganten (ex bosch eller liknande).

Om man köper Whirpool som IKEAs vitvaror brukar vara från, så innebär det att det inte går att köpa reservdelar till dem. så går nånting sönder måste man köpa en helt ny. Andra märken kan man bara köpa reservdel till. Det är väl största anledningen till att välja något annat märke på vitvarorna.

Lycka till! Skrattande
    Bra svar! Dt betyder att jag kan beställa köket från ikea ändå, tycker det är toppenfint! :)
    Ska kika lite på micro och ugnar på andra ställen då. Kanske även kyl och diskmaskin, fast vi vill gärna ha det inbyggt (men antar att det går att ordna ändå? jag är SÅ dålig på det här).
    Min sambo är dock ganska rädd för att en micro/ugn inte ska passa i Ikeas skåp eftersom han har fått för sig att dom har speciella mått bara för att man inte ska köpa någon annan stans.
    Men antar att någon har provat?
  • Lite Av Varje
    Jajatta skrev 2011-10-04 17:32:51 följande:
    Kolla gränsbygden.se för vitvaror. Vi köpte alt därifrån och fick superbra rabatt! Kanonservice och vi kom cirka 8-10000 billigare undan än om vi hade köpt på elgiganten :)
    Yes! Vi bor bara 5 mil från gränsbygdenså där ska jag absolut kolla! :)
  • Lite Av Varje
    Jajatta skrev 2011-10-04 17:36:39 följande:
    Ikeas skåp har standardmått för vitvaror
    Yes! Då kör vi på gränsbygden! har redan kollat runt lite priser - det ser lovande ut. Dom har ju bra märken iallafall och vi har köpt kanon med både diskmaskin och tvättmaskin där innan så..

Tack för alla era tips! Ni får gärna komma med fler om ni har :)
  • Lite Av Varje

Va smart! Kan ju alltid försöka :) Ska bli riktigt roligt med nytt kök eftersom vi alltid haft riktigt skabbiga kök innan med söndriga luckor och trasig plastmatta i gräslig färg. Men nu så! :D

• Lite Av Varje

Det lutar verkligen åt att vi köper köket som skåpen och luckorna på ikea och alla vitvaror / blandare / diskbänkar osv någon annan stans :D

Svar på tråden Var köpte ni ert kök? Ge mig tips!