Lite Av Varje skrev 2011-10-04 17:35:45 följande:
Bra svar! Dt betyder att jag kan beställa köket från ikea ändå, tycker det är toppenfint! :)
Ska kika lite på micro och ugnar på andra ställen då. Kanske även kyl och diskmaskin, fast vi vill gärna ha det inbyggt (men antar att det går att ordna ändå? jag är SÅ dålig på det här).
Min sambo är dock ganska rädd för att en micro/ugn inte ska passa i Ikeas skåp eftersom han har fått för sig att dom har speciella mått bara för att man inte ska köpa någon annan stans.
Men antar att någon har provat?
Jag tror det är relativt vanligt att man tar vitvaror från andra ställen. Jag har dock hört talas om att IKEA nån gång tidigare hade nåt specialmått men enligt min dåvarande hantverkare gick det att lösa ändå, blev bara lite mer strul för honom!

(han berättade om ett kök han byggt hos nån annan).
Nu för tiden tror jag det är standardmått på allting, men det är ju enkelt genom att ta med sig måtten på IKEAS stommar till butiken där man vill köpa vitvarorna. Eller bara frågar på butiken om de passar för IKEAS kök, de har säkert koll på det. Bäst är väl att ta alla vitvaror från samma ställe så kan man få bra rabatt!