• Lite Av Varje

Var köpte ni ert kök? Ge mig tips!

Vi ska göra ett helt nytt kök,
    köket är inte jättestort utan bara 4*4 meter.
    Jag har ritat upp ett superfint kök på Ikea, och jag har fastnat för Lidingö kök där.
    Detta köket kommer kosta oss ca. 45 - 50.000 med nya vitvaror enligt modellen jag använt för att rita upp allt.

Nu undrar jag om ni tror att köket har en bra kvalité, ifall det finns bättre någon annan stans och priser på olika företag? Man skulle kanske kolla upp lite mer så man inte tar första bästa.
    Vad har ni för kök?

• Svar på tråden Var köpte ni ert kök? Ge mig tips!
  • sommar123
    Lite Av Varje skrev 2011-10-04 17:35:45 följande:
    Bra svar! Dt betyder att jag kan beställa köket från ikea ändå, tycker det är toppenfint! :)
    Ska kika lite på micro och ugnar på andra ställen då. Kanske även kyl och diskmaskin, fast vi vill gärna ha det inbyggt (men antar att det går att ordna ändå? jag är SÅ dålig på det här).
    Min sambo är dock ganska rädd för att en micro/ugn inte ska passa i Ikeas skåp eftersom han har fått för sig att dom har speciella mått bara för att man inte ska köpa någon annan stans.
    Men antar att någon har provat?
    Jag tror det är relativt vanligt att man tar vitvaror från andra ställen. Jag har dock hört talas om att IKEA nån gång tidigare hade nåt specialmått men enligt min dåvarande hantverkare gick det att lösa ändå, blev bara lite mer strul för honom! Glad (han berättade om ett kök han byggt hos nån annan).

Nu för tiden tror jag det är standardmått på allting, men det är ju enkelt genom att ta med sig måtten på IKEAS stommar till butiken där man vill köpa vitvarorna. Eller bara frågar på butiken om de passar för IKEAS kök, de har säkert koll på det. Bäst är väl att ta alla vitvaror från samma ställe så kan man få bra rabatt!
  • Adamama

Vi har köpt stommar och luckor från IKEA. Jättenöjda! Och med det priset kan man ju byta själva luckorna om 10 år om man tröttnat eller de visat sig vara lite sämre kvalité än väntat. Skåpen har ju så mycket bra inredning också. Bättre och billigare än andra leverantörer. (Bortsell från hörnkarusellen som IKEA har, den är rätt trög. (Marbodals är en dröm i jämförelse)

Precis som många andra köpte vi vitvaror på annat håll. Och även bänkskiva på annat håll, då vi tyckte de som fanns på IKEA var trista. Vi köpte tyvärr blandare på IKEA och det är väl det enda vi ängrar. De är ganska skvättiga av sig - snabbt på snabbt av. Hade gärna satsat på lite mer mjukstängande kranar om vi gjort om idag.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Cattis01

vi har haft kök från både Ikea och nu har vi Kvik.
    Ikea har högre socklar och snor lite av lådorna, skåp. Kvik köket har nästan ingen sockel alls.

Bra service på Kvik!

Köp vitvaror någon annan stans inte Ikeas.     

• Cattis01

Glömde en sak.. Du kan inte använda Ikeas inredning i ett Kvik kök. Kviks inredning är dyr!

• elilin

vi köpte kök från kvik till vårat hus i sommras, å vi är helnöjda kunde inte få bättre service, å för karln min som e snickare å bygger hus å lägenheter dagligen så är kvaliten väldigt viktigt, å han märkte direkt skillnaden på stommarna, mkt bättre från kvik!
    vi köpte simens vitvaror svarta AS snygga å inte alls dyra, lika inredningen som du över säger är dyr vad har du tittat på då? kvik har ju olika alternativ för inredning i skåpen finns i olika prisalternativ.
    Nej vi är helnöjda bättre service har vi nog inte fått nån gång köpte på kvik i Gävle!

• Dundermamman

Vi satte in vårt ikea-kök för snart 5 år sedan och vi är jättenöjda!
    Däremot köpte vi vitvarorna hos ElKedjan. Vi valde Cylindas induktionshäll, integrerad diskmaskin, varmluftsugn, inbyggnadsmicro, kyl/frys och fläkt från Gorenje!

Vi fick sätta en passbit över micron, annars passade allt perfekt    

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • M 1980
    elilin skrev 2011-10-04 23:04:40 följande:

vi köpte kök från kvik till vårat hus i sommras, å vi är helnöjda kunde inte få bättre service, å för karln min som e snickare å bygger hus å lägenheter dagligen så är kvaliten väldigt viktigt, å han märkte direkt skillnaden på stommarna, mkt bättre från kvik!
    vi köpte simens vitvaror svarta AS snygga å inte alls dyra, lika inredningen som du över säger är dyr vad har du tittat på då? kvik har ju olika alternativ för inredning i skåpen finns i olika prisalternativ.
    Nej vi är helnöjda bättre service har vi nog inte fått nån gång köpte på kvik i Gävle!

Hej! Vi bytte kök förra vintern och då köpte vi också från Kvik Gävle, jättenöjd med servicen, hon som ritade upp köket för oss heter Sara och jag tror hon är butikschef, hon var duktig. Nöjd med köker också, vi köpte Rimini.
  • elilin
    M 1980 skrev 2011-10-05 12:32:25 följande:
    Hej! Vi bytte kök förra vintern och då köpte vi också från Kvik Gävle, jättenöjd med servicen, hon som ritade upp köket för oss heter Sara och jag tror hon är butikschef, hon var duktig. Nöjd med köker också, vi köpte Rimini.
    vi hade oxå sara, helt underbar tjej, som verkligen kunde sin sak :) hon förstod oss precis å kom med ider så vi e supernöjda :)
  • M 1980
    elilin skrev 2011-10-05 13:40:44 följande:
    vi hade oxå sara, helt underbar tjej, som verkligen kunde sin sak :) hon förstod oss precis å kom med ider så vi e supernöjda :)
    Vad blev det för kök för er då?
  • elilin

Vi har mörkgråaluckor, tror dem heter Pero eller nått sånt, sen har vi vita överskåp sen svarta vitvaror, å vi tog nästan bara dem här stora 120cm lådorna å ja e super nöjd får ju plats hus mkt som helst :) vi har inte så jättestort kök de e 310 på ena sidan å 310 på den andra, så ena har vi kyl frys ugn å sen våran "barsida" vi har slagit upp till vardagsrummet å gjort en bardisk :) å andra har vi underskåpen spisen å överskåpen :P

• ninan

Vi har gjort ett superfint kök med Ikeas "Duvbo"inredning. Vi hade oxå hört att man kanske inte skulle köpa kranar och vitvaror på Ikea, men de har ju vissa alternativ, t.ex. är vår inbyggnadsugn en electrolux fast inköpt på Ikea. Däremot valde vi mikrougnen av deras eget märke och den gick faktiskt sönder ganska snart. Kom dock någon och fixade den hyfsat snabbt. Diskbänk tog vi också därifrån men blandaren är en "Mora" Induktionshällen tog vi också från Ikea och den har funkat bra i ett och ett halvt år nu. Fläktkåpan köpte vi från "Franke". Diskmaskin från Bosch, men det var mest för att vi ville ha en svart... likaså kyl/frys. Skåpen är jättefina!

• johandra

Vi köpte på ikea, men inte alla vitvaror. Kyl/frys/fläkt och ugn är husqvarnas, diskmaskin och häll köpte vi dock på ikea vilket vi inte är glada för idag. Hällen gick sönder dagen efter att garantin gick ut och diskmaskinen funkar men den känns som allt annat än gedigen. Jag skulle inte köpa ikeas vitvaror idag.

Vi köpte även deras underlimmade hoar och dom var katastrofalt dåliga. Nu fick vi reklamera bänkskivorna efter bara ett år då laminatet skavdes bort på framsidan så när vi bytte dom till laminat med rostfria kanter framtill så köpte vi oss en riktig diskbänk från stala. Nu är köket perfekt!

Vi har deras ädel-luckor..Men stommar och skåp är vi jättenöjda med :) 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Rigmor Mortis

Jag har hört att köken är ok men man ska hålla sig så långt ifrån blandarna som det bara går. Vi funderar också på ett IKEA-kök, eller snarare IKEA-stommar och sen beställa retroluckor från en lackeringsfirma (det finns överfalsade luckor att köpa men bara hos de dyra märkena och det är lite för dyrt för oss)

• sommar2001
    www.epoq.se är kök som finns hos Elgiganten

Sen kan du ju alltid hämta en offert från Gränsbygden och ta med till Elgianten som har en prisgaranti.
    Tillsammans med kampanjen de har på köken nu så  får man 600 kr rabatt per vitvara om man köper kök.
    Borde ju i så fall bli 600 kr billigare per vitvara än Gränsbygden. Har du kyl, frys, ugn, häll, mikro, disk och fläkt i ditt kök blir det ytterligare 4200 kr billigare.

Ska till Ikea till helgen och tänkte svänga förbi El-giganten samtidigt så vi kan jämföra pris. Kanske blir ännu billigare om man köper allt hos elgiganten för ikea ger ju inga rabatter om de inte har någon kampanj.
    Har fastnat för allmo grå,
  • SofiaO

Vi gjorde om vårat kök i våras.
    Det blev ett IKEA-kök som vi kände var prisvärt och motsvarade våra förväntningar. Däremot köpte vi blandare, bänkskivor, vitvaror och diskho på andra ställen. Där lade vi lite extra pengar för att få det vi ville ha, utan kompromisser. I och med att köket vart så billigt, så kunde vi kosta på oss det.

Jag är VÄLDIGT nöjd över att vi köpte diskho av bra kvalité och med lite tjocklek; IKEA´s diskhoar är som aluminiumfolie i jämförelse.... Kan vara värt att tänka på. Våran är från Franke; extra stor. 75-80 cm bred om jag inte minns fel...? SUPER med en stor diskho!!

Vitvarorna tog vi från Elgiganten; fick en riktigt bra deal eftersom vi köpte rubbet där. Passade även på att ta TV:n samtidigt, som gav ännu mer rabatt.

Blandare vart en MORA av hög välv modell; vi är supernöjda!! Sitter som en smäck och är mjuk att sätta på/stänga av.

Bänkskivorna blev i svart granit från ett lokalt stenhuggeri; fantastisk service och otroligt tillmötesgående med varenda detalj.

Verkar som att vårat kök föll fler i smaken, då vi kommer med i en stor inredningstidning med reportage inom snar framtid....

• Lite Av Varje

Det lutar verkligen åt att vi köper köket som skåpen och luckorna på ikea och alla vitvaror / blandare / diskbänkar osv någon annan stans :D

• Hjärtefröjd
    Rigmor Mortis skrev 2011-10-12 09:25:12 följande:
    Jag har hört att köken är ok men man ska hålla sig så långt ifrån blandarna som det bara går. Vi funderar också på ett IKEA-kök, eller snarare IKEA-stommar och sen beställa retroluckor från en lackeringsfirma (det finns överfalsade luckor att köpa men bara hos de dyra märkena och det är lite för dyrt för oss)
    Vi är lite inne på samma sak, nämligen ikea-stommar och sen retroluckor från Järfälla kök & lack. Men... kan man köpa stommar utan luckor från Ikea, på deras webbsida verkar det inte så.
  • Dundermamman
    Hjärtefröjd skrev 2012-04-23 21:58:47 följande:
    Vi är lite inne på samma sak, nämligen ikea-stommar och sen retroluckor från Järfälla kök & lack. Men... kan man köpa stommar utan luckor från Ikea, på deras webbsida verkar det inte så.

Ja, man kan köpa stommar utan luckor... http://www.ikea.com/ms/sv_SE/img/fy12/produktguider/kok/FAKTUM_BG.pdf

Längst ner under varje skåpsbeskrivning står pris på enbart stomme  
    *Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Lenasv

Vi köpte stommar och luckor från Ikea. Men bänkskivorna köpte vi från Agelito :)

Svar på tråden Var köpte ni ert kök? Ge mig tips!