• mammatilljames

hemmagjord barnmat från 5-6 mån? :)

Nu sonen 5 månader, testade jag idag för första gången Nestlé's 5-6 månaders burk "kalops". Gav ungefär lika lite som jag gjorde i början med smakisarna, ca 1½-2 msk :). Han verkade gilla det, och eftersom han äter så dåligt med ersättning ibland ( han har perioder, några dagar äter han dåligt, andra bra) så känns det skönt att kunna ge ett komplett mål vid sidan av. Innan kunde man bara ge gröt och det kan man inte ge varje mål? 

Har inga planer på att byta ut ett helt mål än, utan med "riktig" mat som smakis, tills han vänjer sig lite mer med kött/fisk/kyckling, grösaker och/pasta/ris/potatis ihop, och kryddor.

Nu tycker jag att det vore roligt att göra maten själv, och billigare dessutom.
    Men jag vill gärna ha några recept på barnmat från 5-6 månader. 
  • Svar på tråden hemmagjord barnmat från 5-6 mån? :)
  • Älskade mirakel

Det är ju hur lätt som helst

Potatis+morot
    potatis+broccoli
    potatis+majs+kött/broiler

Kör slät i mixer så går det lättast ner

Sen vartefter får du utöka med ris, grönsaker (blomkål, batat etc). Börja försiktigt med lök/purjolök som kan vara gasbildande, och krydda med dill, persilja, olika örter.

• mammatilljames
    Älskade mirakel skrev 2011-10-04 17:00:18 följande:

Potatis+morot
    potatis+broccoli

Sen vartefter får du utöka med ris, grönsaker (blomkål, batat etc). Börja försiktigt med lök/purjolök som kan vara gasbildande, och krydda med dill, persilja, olika örter.
    Det ska gärna var hela måltider som den nedersta, då vi redan gått igenom alla "smakisar".  Vill att det ska vara lite mättande, han verkade gilla "kalops" men det är nog lite svårt att göra också.
    Allting ska kokas va? Måste det koka var för sig? Om jag vill göra kyckling,ris & morot tex? Och vill gärna veta rätter  som redan finns så jag vet hur de ska kryddas :)

Måste man ha stavmixer, isåfall får vi införskaffa oss en sådan :)

Tack. 
  • mammatilljames
    Älskade mirakel skrev 2011-10-04 17:00:18 följande:

Potatis+morot
    potatis+broccoli

Vad är broiler? Och "batat"?  Man kan väl använda sig av alla kryddor som inte innehåller salt, tex vitpeppar/saltpeppar/paprikapulver? Även om det inte är några mängder för det får inte vara starkt det vet jag :)
  • Älskade mirakel
    mammatilljames skrev 2011-10-04 17:04:59 följande:
    Vad är broiler? Och "batat"?  Man kan väl använda sig av alla kryddor som inte innehåller salt, tex vitpeppar/saltpeppar/paprikapulver? Även om det inte är några mängder för det får inte vara starkt det vet jag :)
    Broiler är ju en fågel, som kyckling. Batat, eller sötpotatis, är egentligen som vanlig potatis, men lite sötare

Ja, allt ska kokas. Säkert kan du koka allt tillsammans, som en soppa. Jag brukar dock koka köttet skilt, och sen frysa ner i dags-portioner, ca 1 msk per portion, och så kokar jag potatis+grönsaker tillsammans så de är färska så att säga.
  • Älskade mirakel

Är ditt barn bra på att äta kan du säkert bara vispa allt med elvisp så det blir någorlunda slätt. Vi har ett barn som kräks genast maten inte är helt slät så mixer är ett måste för oss.

• mammatilljames
    Älskade mirakel skrev 2011-10-04 17:11:28 följande:
    Är ditt barn bra på att äta kan du säkert bara vispa allt med elvisp så det blir någorlunda slätt. Vi har ett barn som kräks genast maten inte är helt slät så mixer är ett måste för oss.
    Okej då vet jag! :) Ja tror nog att mixa är nödvändigt för oss också.. Vågar inte testa med lite bitar så han sätter i halsen !
  • lixomsofie

jag har en sexmånaders (på fredag) som älskar mat och jag lagar den mesta maten själv... publicerar recept på min blogg www.lixomsofie.wordpress.com kolla under "Mat och Recept /barnmat". försöker även skriva lite om vad min son tycker om maten...

När jag började göra eget använde jag sidan www.egenbarnmat.se den är inte uppdaterad på några år men ganska bra.

• Sum quod sum

Har lagat all mat själv sedan sonen var 5 månader..potatis, med palsternacka
    morot med potatis och kokt kyckling , blomkålspure, majspure..
    Vit fisk med dillsås och potatis

Ett tips är att titta på barnmatsburkarna efter tips på vad de kan äta och anpassa efter dina recept.. Det enda vi skippar är salt och grönsaker med nitrit..som spenat osv
    Annars går köttfärssås med örter och vitlök bra osv..  böngryta eller linser..finns någon tråd på fl..vi som gör egen barnmat tror jag den heter

Sonen är nu 9 månader. 

• Luna777

Vanlig köttgryta.

Några grytbitar
    1 morot
    1 liten bit kålrot
     Liten bit buljong

Låt det koka tills köttet  ä mört. Mixa med stavmixer, fördela i istärnings"låda" frys in över natten å simsalabim har du färdig mat att lätt kunna ta fram när barnet ska äta. Jag hade plastpåsar med olika smakisar som jag plockade fram nu behöver lillan kanske 3 tärningar till 1 potatis men när hon va liten av de smidigt att bara ta fram 1.
    Gör k-färsås.

Bryn lite köttfärs ( 50-75g), rivna morötter. jag hade lite bit buljong i min å en droppe tomatpure. 

Du kan göra samma mat fast bara mindre kryddor å mindre portioner, å frys in i istärningslåda tryck ut bitarna i en plastpåse  där du sätter en lapp vad det är. om du gör det varje dag i 1 vecka har du massor med olika smakmatisar. eftersom du kan koka en potatis, lite ris eller pasta till..
    Lycka till.. Solig     Obs du ska inte mixa potatisen med stavmixern det blir som klister då.. *huvva* testat de men nä.. mixade ärtor ä supergott att ha i maten..

Annars så kan du även ta mosa i en potatis i   burkmaten för att få den mer matig..

• Älskade mirakel
    Luna777 skrev 2011-10-05 08:23:16 följande:
    Obs du ska inte mixa potatisen med stavmixern det blir som klister då.. *huvva* testat de men nä..
    Kanske det kan vara olika på potatisar? Vi mixar alltid potatis, och till min förvåning har den aldrig varit klistrig Vi har oftast mjölig potatis, som t.ex. van Gogh.
Svar på tråden hemmagjord barnmat från 5-6 mån? :)