Inlägg från: Älskade mirakel |Visa alla inlägg
  • Älskade mirakel

hemmagjord barnmat från 5-6 mån? :)

Det är ju hur lätt som helst

Potatis+morot
    potatis+broccoli
    potatis+majs+kött/broiler

Kör slät i mixer så går det lättast ner

Sen vartefter får du utöka med ris, grönsaker (blomkål, batat etc). Börja försiktigt med lök/purjolök som kan vara gasbildande, och krydda med dill, persilja, olika örter.

• Älskade mirakel
    mammatilljames skrev 2011-10-04 17:04:59 följande:
    Vad är broiler? Och "batat"?  Man kan väl använda sig av alla kryddor som inte innehåller salt, tex vitpeppar/saltpeppar/paprikapulver? Även om det inte är några mängder för det får inte vara starkt det vet jag :)
    Broiler är ju en fågel, som kyckling. Batat, eller sötpotatis, är egentligen som vanlig potatis, men lite sötare

Ja, allt ska kokas. Säkert kan du koka allt tillsammans, som en soppa. Jag brukar dock koka köttet skilt, och sen frysa ner i dags-portioner, ca 1 msk per portion, och så kokar jag potatis+grönsaker tillsammans så de är färska så att säga.
  • Älskade mirakel

Är ditt barn bra på att äta kan du säkert bara vispa allt med elvisp så det blir någorlunda slätt. Vi har ett barn som kräks genast maten inte är helt slät så mixer är ett måste för oss.

• Älskade mirakel
    Luna777 skrev 2011-10-05 08:23:16 följande:
    Obs du ska inte mixa potatisen med stavmixern det blir som klister då.. *huvva* testat de men nä..
    Kanske det kan vara olika på potatisar? Vi mixar alltid potatis, och till min förvåning har den aldrig varit klistrig Vi har oftast mjölig potatis, som t.ex. van Gogh.
Svar på tråden hemmagjord barnmat från 5-6 mån? :)