• mrex3m

Barn till varje pris!

Satt igår och kikade på SVT play dokumentärserie   Barn till varje pris!

"Serien följer ett antal människor som kämpar för att bli föräldrar. Vi möter bland andra paret där mannen är infertil, singeltjejen som åker till Danmark för insemination, kvinnan som adopterar ett embryo och två män som anlitar en surrogatmamma i Indien. 

Programledare: Pia Johansson."

Programmet var mycket bra så var bara att kika vidare på avsnitt 2 direkt.
    Fördelen SVT play och ingen reklam som stör... :) 

http://svtplay.se/v/2546649/barn_till_varje_pris_/del_1_av_6?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2553066/sb,p165898,1,f,-1 

• Svar på tråden Barn till varje pris!
  • KMS

Jag titta också på TV 3's Drömmen om ett barn  och jädrans vad jag grät!! Tårarna rann över mitt leende ansikte. Vilken lycka! Nu längtar och hoppas jag ännu starkare att vi får uppleva samma sak snart.  :)

• februari72

Nu när jag sett båda programmen håller jag helt med er om att det var en oerhörd skillnad på dem. Jag gillade också Drömmen om ett barn mycket mer. OJ vad jag grät när det handlade om adoptionen, riktigt ulkade faktiskt haha. Det gör jag varje gång jag ser en youtube film om adoption också. Ha en trevlig fredagskväll alla kämpande människor är ute!

• KMS
    februari72 skrev 2011-10-07 16:10:32 följande:
    Det gör jag varje gång jag ser en youtube film om adoption också.
    Ett tips:
    ">

• Nånting

Gårdagens program (SVT) satte ju lite fokus på adoption. Men jag blev mest dyster av inslaget eftersom det ju var en adoption med stora motgångar. Det är just min mardröm att adoptionen ska avbrytas innan den är genomförd. Visserligen fick vi se ett lyckligt slut men jag fastnade liksom i motgångarna.

• chatnoir

Gillar inte alls tonen i programmet. Har inte sett ett helt avsnitt, men tänker inte titta på Play eftersom jag bara blir irriterad. Begravningsmusik när ett barn föds som har två mammor och två pappor, plumpa skämt om hur jobbigt det är att se magar när man inte själv kan få barn... Nej, det går bort!!

• ViljaDrömma
    chatnoir skrev 2011-10-18 16:48:21 följande:
    Gillar inte alls tonen i programmet. Har inte sett ett helt avsnitt, men tänker inte titta på Play eftersom jag bara blir irriterad. Begravningsmusik när ett barn föds som har två mammor och två pappor, plumpa skämt om hur jobbigt det är att se magar när man inte själv kan få barn... Nej, det går bort!!
    Jag håller med. Tycker programledaren är under all kritik. Hon bara förlöjligar allt och använder felaktiga benämningar på både det ena och det andra. Korkat!
  • Hjärtat längtar

Gillar inte heller programmet. Programledaren "tänker högt i serien" Vilket barn skulle man välja?
    Som om adoption handlar om att välja barn.
    Och sen ifrågasätta egoismen hos adoptivföräldrar....
    Skulle vi vara mer egoistiska än de som får barn på naturlig väg?
    De betonade mycket alla problem med adoption istället för att lyfta fram det underbara. 

• Kwela

Känns konstigt att SVT gör den här stilen på ett viktigt problem. De borde hålla sig helt neutrala. Vad är syftet med serien?!! Känner mig kränkt och förlöjligad...

• vian12

Skippade Barn till varje pris redan efter kvart pga av det sensationslystna tonlãget. Redan titeln anger vartåt det barkar. Till varje pris??? Är barn en transaktion? Nej, det här var verkligen dåligt och extremt irriterande

• Vitsippa

Oj, vad tråkigt att ni tycker så illa om SVTs serie. Jag tycker att det har varit intressanta avsnitt och att vad Pia Johansson gör som programledare inte är att vädra sina egna åsikter utan att problematisera kring ett ämne och ifrågasätta samt lyfta fram fördomar om ett ämne. 
    Avsnittet om egoism handlade ju verkligen inte heller om att adoptivföräldrar skulle vara mer egoistiska utan om huruvida det är egoistiskt överhuvudtaget att vilja få barn och hur vissa kan tycka/ha fördomar kring att det skulle vara mer egoistiskt att adoptera eller vilja bli 7-barnsmamma vid 45. Eller för den delen att åka till Danmark och inseminera som ensamstående.
    Och ärligt talat tror jag att de flesta inom adoptionsvärlden också någon gång i processen har haft tankar om att välja men i det här forumet är det ganska förbjudet att vädra sådana åsikter. Så fort någon antyder något om att välja hudfärg eller att man vill ha ett adoptivbarn som liknar adoptivföräldrarna eller kanske helst en flicka kommer det politiskt korrekta motattacker. Är inte tankar om val i själva verket en del av processen för många? Och hur många i adoptivvärlden, liksom i biobarnsvärlden, är det inte som faktiskt väljer bort barn, t.ex. barn med särskilda behov och funktionsnedsättningar?

Svar på tråden Barn till varje pris!