Annkris skrev 2011-10-05 21:32:39 följande:
Hon vill leka, men kan inte. Där är alltså problemet. Du skriver att de gånger hon har lekt, har hon tydligt visat att hon gillat det genom att skrtta högt. Analysera dessa situationer, vad i dessa skiljer sig från de där hon blir rädd. Är det yngre barn, äldre barn, färre barn, flickor, pojkar, okända, välkända? Har ni dessa gånger varit ute, inne, på öppna platser, eller mindre ytor, sommar, vinter? Vilka aktiviter har förekommit, och på vems initiativ?
Hur är hon i kontakten med Er föräldrar, och pedagogerna på förskolan? Vill hon ha kroppskontakt med er? Vissa (barn) har problem med att sortera bort ovidkommande stimuli, som t ex kroppskontakt kan vara. Väljer hon själv att ha kroppskontakt ibland, eller är det alltid jobbigt?
Det handlar om att hitta problemet, att analysera tills man gör det.
Det har varit äldre barn flera gånger, några få gånger jämngamla (både flickor och pojkar, har varit både enstaka barn och ett par stycken) och då har det varit efter ett par timmars samvaro då hon inte velat närma sig barnen (dvs hon har hunnit spana in dem och bli trygg i situationen). Det har främst varit fysiska lekar och oftast utomhus, skett under sommarhalvåret i år, de har sprungit, hoppat tillsammans och liknande. (det är alltså så få gånger det hänt att vi i princip minns allihop...)
Nej, hon är inte så förtjust i kroppskontakt generellt, håller gärna oss i handen, sitter i knäet och läser bok osv men kramas inte så ofta, det är mest när hon är trött/behöver gosa lite. Så hon väljer kroppskontakt med oss ibland, men som sagt inte ofta eller mycket. När hon slår sig/blir arg/ledsen springer hon oftast iväg och vill vara ifred tills hon är i balans igen.
Så det har nog mycket med den fysiska kontakten att göra och otrygghet. Hon behöver bli trygg i situationen och det tar oftast längre tid än vad man har när man träffar andra barn på ÖF, kalas osv. Det är för stora mängder människor i sådana sammanhang. Vi har nyligen gjort om hennes schema på förskolan för att hon ska gå två längre och två kortare dagar istället för alla jämnlånga (jag är föräldraledig och hon går 22 h/v) just för att hon de två långa dagarna ska hinna bli trygg och komma igång med lek.
Tack för din input, det ska bli jätteintressant att se hur "vår" specialpedagog (som alla säger är väldigt duktig och erfaren) kommer bedöma henne och gå vidare.