• Alexi

Specialpedagog, hur jobbar de, vad händer?

En specialpedagog ska observera vår dotter på förskolan nästa vecka och nyfiken som jag är skulle jag gärna vilja höra om någon som antingen jobbar som det, jobbar på förskola eller föräldrar till barn som blivit "bedömt" av specialpedagog kan berätta om lite erfarenheter. Hur går de till när de observerar, vad innebär utbildningen som specialpedagog, vad händer med resultatet (vad kan det bli för rekommendationer, är förskolan tvungen att följa dessa osv)?

Dottern är snart tre år och det gäller hennes lekande och sociala interaktion med andra barn.

• Svar på tråden Specialpedagog, hur jobbar de, vad händer?
  • Vilmagbg

Jag arbetar inom förskolan och vi använder oss av specialpedagoger i två syften. Dels handleder de pedagogerna och syftet med den handledningen är att få pedagogerna att se olika saker ur en bredare synvinkel, specialpedagogen kommer med tips när pedagogerna kört fast. Den andra delen av specialpedagogens uppgifter är att observera barn där pedagogerna (eller föräldrarna) anar att barnet på ngt sätt avviker och pedagogerna anser att det behövs extra resurser / stöd åtgärder för detta barn. Det är förskolechefen som tar beslut om extra resurser för barnet. 

Specialpedagog är en påbyggnadsutbildning på 90 hp. Man måste vara lärare för att läsa vidare till specialpedagog. 

• Alexi

Tack för svaret! Det är väl det senare fallet av de två du beskriver som är aktuellt för oss, vi föräldrar har bett förskolan om att specialpedagog kopplas in. Men vilken typ av stöd/resurser kan en specialpedagog föreslå? Vad händer om det föreslås åtgärder som sen inte förskolan anser sig ha råd till? Eller är det kommunen som bekostar åtgärderna?

• Annkris