• Gaaaa

Sköldkörteln TSH värden

Hej!

Jag tänkte dela med mig om ett av alla problem att bli gravid och det är sköldkörteln.
    Jag har nyligen fått reda på mitt senast TSH värde och T4 fritt värde.

Tsh 1,46 och T4 10

Jag har länge haft funderingar på om jag är en av dem som har hypotyreos förhöjt TSH värde.
    Så jag satte mig ner och började googla i denna jungeln.

Jag går på Carlandeska IVF och fick reda på vad de anser som bra värden
    och då vill de ha TSH på 0,2-4 och T4 8-18 eller något sådant.

Jag tyckte att 4 på TSH lät väldigt högt och har nu fått reda på att det är sänkt till 0,5-2,5 och T4 10-20

Sedan till det som gäller oss som vill bli gravida TSH ska inte överstiga 1,5 oftast står det 2 med det är sänkt och svårt att hitta.
    Jag tänker nu gå till vårdcentralen och ta nya prover och berätta om min situation om barnlöshet mm.
    och hoppas på att få behandling. Jag tänker inte göra gång 2 på CA utan att ha fått en utredning.

Kan ju inflika att jag har endometrios också och forskarna tycker att den sjukdommen hamnar under autoimmuna sjukdommar som sköldkörteln.
    Är allergisk och har astma också som hamnar under överaktivt immunförsvar.
    Och detta behandlas med samma medicin. Som jag ska få nästa ggn vi försöker.

Sedan ska man inte ha ett bmi över 30 fick jag höra sist jag diskuterade våra problem på CA.

• Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden
  • LiaDiza

Hej. Jag har nu gått från ett värde på 3.4 till 0.7. Jag mår bra men har inte blivit gravid ännu. Jag måste gå ner i vikt och sedan ska jag börja stimulera till en äl igen. Hoppas der går bra för dig

• Gaaaa
    LiaDiza skrev 2012-02-20 12:13:03 följande:
    Hej. Jag har nu gått från ett värde på 3.4 till 0.7. Jag mår bra men har inte blivit gravid ännu. Jag måste gå ner i vikt och sedan ska jag börja stimulera till en äl igen. Hoppas der går bra för dig
    Det kan ta tid att bli gravid för nu ska ju kroppen läka sig också...
    Men det är ju ett jätte bra värde
  • Gaaaa
    F r u B1 skrev 2012-02-20 00:12:07 följande:

Hejsan! Har läst igenom tråden och det verkar vara en väldig spännande diskussion:)
    Jag undrar hur det går för er nu?
    Vi har precis påbörjat vår utredning. Efter att jag fick lämna mina blodprover så fick vi svar att jag har ett förhöjt TSH värde på 3,2. Det visade sig också att mitt prolaktin värde var förhöj.
    Jag har nu tagit om dom två proverna men har inte fått något svar på de ännu.
    Men efter att ha läst om er så hoppas jag verkligen att jag får levaxin:)
    Lycka till!!!

Har du tagit om TSH värdet utan att få levaxin??
    Låter konstigt tänk på att det ska ligga runt 1,0 när man försöker bli gravid...
  • Annielee

Vet ej om det är någon i den här tråden som också har hypotyreos som jag...tycker att jag fick så konstig dosering av levaxin av den nya läkaren sist. Förra gången var mitt TSH 0,33 och de tyckte att det var lite väl lågt så jag fick sänka min dosering från 600 mikrogram/vecka till 525 mikrogram/vecka.

Ny kontroll förra veckan visade TSH 0,79 vilket jag tyckte var ett väldigt bra värde, doktorn däremot tyckte att jag skulle höja levaxindosen till 700 mikrogram/vecka.....alltså högre dos än vad jag hade när jag fick ett TSH på 0,33??? Tycker det låter väldigt märkligt...jag undrar liksom vad hon vill att jag ska ha för TSH...om hon tycker 0,33 är f¨ör lågt och 0,79 för högt?

I somras när jag åt den levaxindosen hon nu rekommenderat blev jag hyper och fick söka akut för hjärtklappning....
    Hur som helst har jag inte vågat äta den nya doseringen innan jag fått diskutera detta med doktorn, har fått en telefontid med henne nu på fredag...           

• LiaDiza

Men oj, vilken dos du äter!! Varför skulle 0.79 vara för högt? Jag håller med dig, det låter konstigt. Undrar vilket värde som låter bra i din doktors öron. Skulle vara roligt om du uppdaterade senare så man får höra =)

• Annielee

Alltså doseringen jag skrivit är per vecka, skrev den så eftersom jag haft varannan dag dosering...alternerat mellan 75/dag och 100/dag...

• Skytten

Hej!

Jag skulle vilja fråga er en sak. Jag har gjort en ET och en FET och har två frysta ägg kvar men har valt att inte sätta in dem innan jag utretts med en massa prover (ang immunitet och blodkoagulering mm).
    Nu i sista provsvängen så fick jag veta att mitt TSH var 2,4. Nu ska de kolla T3, T4 och TPO för att fatta ett beslut. Mitt problem är att jag får så olika besked från olika läkare. En del säger att jag borde medicinera med levaxin för att komma under 2, andra menar att det inte behövs och en sköldkörtelexpert sa följande:
    Om ditt värde hade varit över 4 hade jag medicinerat för att få ner dig till 1-2, men när värdet är 2,4 skulle jag inte medicinera. Jag fick svaret på mejl så jag har nu frågat vad skillnaden är men inte fått svar. Undrar om någon här vet. Jag tänker mig att det viktigaste är väl vad värdet är när man försöker bli gravid? Och inte vad grundvärdet var.
    Vad tror ni?

• Två döttrar och en son
    Skytten skrev 2012-02-22 12:39:55 följande:
    Hej!

Jag skulle vilja fråga er en sak. Jag har gjort en ET och en FET och har två frysta ägg kvar men har valt att inte sätta in dem innan jag utretts med en massa prover (ang immunitet och blodkoagulering mm).
    Nu i sista provsvängen så fick jag veta att mitt TSH var 2,4. Nu ska de kolla T3, T4 och TPO för att fatta ett beslut. Mitt problem är att jag får så olika besked från olika läkare. En del säger att jag borde medicinera med levaxin för att komma under 2, andra menar att det inte behövs och en sköldkörtelexpert sa följande:
    Om ditt värde hade varit över 4 hade jag medicinerat för att få ner dig till 1-2, men när värdet är 2,4 skulle jag inte medicinera. Jag fick svaret på mejl så jag har nu frågat vad skillnaden är men inte fått svar. Undrar om någon här vet. Jag tänker mig att det viktigaste är väl vad värdet är när man försöker bli gravid? Och inte vad grundvärdet var.
    Vad tror ni?

Jag hade alla gånger tagit Levaxin och sett till att TSH legat under 1,5 innan jag gett mig på en hel IVF-behandling till!
    Googla själv så får du se att det är INTE optimalt att ha TSH över 2 när man försöker bli gravid. Att då ändå chansa tom med IVF, när man redan gjort flera misslyckade försök, nej aldrig att jag skulle....
    Om du har TPO över 5 så ska du absolut kräva Levaxin - för då har du en nedsatt funktion i tyreoidea. 
  • Annielee
    Skytten skrev 2012-02-22 12:39:55 följande:
    Hej!

Vad tror ni?

Jag har 3 misslyckade ivf-försök i bagaget. Men fjärde försöket när jag åt levaxin blev vi gravida, vet ej om det berodde på levaxin eller om det var en ren tillfällighet men jag tror att det var levaxinet. Jag hade iof sämre värden än dig, jag hade TSH 4,2 och TPO låg runt 400 tror jag så kraftigt förhöjt...om du är nyfiken så kan du läsa om det i min blogg:

http://barnlangtan.bloggo.nu/
Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden