• Gaaaa

Sköldkörteln TSH värden

Hej!

Jag tänkte dela med mig om ett av alla problem att bli gravid och det är sköldkörteln.
    Jag har nyligen fått reda på mitt senast TSH värde och T4 fritt värde.

Tsh 1,46 och T4 10

Jag har länge haft funderingar på om jag är en av dem som har hypotyreos förhöjt TSH värde.
    Så jag satte mig ner och började googla i denna jungeln.

Jag går på Carlandeska IVF och fick reda på vad de anser som bra värden
    och då vill de ha TSH på 0,2-4 och T4 8-18 eller något sådant.

Jag tyckte att 4 på TSH lät väldigt högt och har nu fått reda på att det är sänkt till 0,5-2,5 och T4 10-20

Sedan till det som gäller oss som vill bli gravida TSH ska inte överstiga 1,5 oftast står det 2 med det är sänkt och svårt att hitta.
    Jag tänker nu gå till vårdcentralen och ta nya prover och berätta om min situation om barnlöshet mm.
    och hoppas på att få behandling. Jag tänker inte göra gång 2 på CA utan att ha fått en utredning.

Kan ju inflika att jag har endometrios också och forskarna tycker att den sjukdommen hamnar under autoimmuna sjukdommar som sköldkörteln.
    Är allergisk och har astma också som hamnar under överaktivt immunförsvar.
    Och detta behandlas med samma medicin. Som jag ska få nästa ggn vi försöker.

Sedan ska man inte ha ett bmi över 30 fick jag höra sist jag diskuterade våra problem på CA.

• Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden
  • Annielee

Jag har gjort tre Ivf som misslyckats, nu fjärde Ivf har vi fått plus, tror att det är tack vare levaxinet! (som jag ej åt de tre första misslyckade försöken)

• Gaaaa
    Annielee skrev 2011-11-11 12:55:23 följande:
    Jag har gjort tre Ivf som misslyckats, nu fjärde Ivf har vi fått plus, tror att det är tack vare levaxinet! (som jag ej åt de tre första misslyckade försöken)
    Det är sådana nyheter som gör att man orkar en ggn till Tack!!
  • Annielee

Varsegod och lycka till! Håller ni på med något försök eller försöker ni på egen hand?

• Gaaaa

Nä vi är inne på IVF för andra ggn privatklinik 3 paketet.
    Inte ens de kan detta...

• Två döttrar och en son
    Annielee skrev 2011-11-11 12:55:23 följande:

GRATTIS Annielee!!! Solig
    Vad härligt att det blev PlusGlad
    Vad hade du för TSH nu?  

Absolut spelar Levaxinet en stor roll. 
  • Annielee

Tack! TSH vid sprutstart var 1,3 tror jag och sedan kollade de vid äggplock men har ej fått resultatet så antar det var bra. Sen tog jag prov i dag men får svar på måndag.

• Nala82

Hej Hoppar in i er diskution, då jag läser att ni också äter levaxin. Jag började äta levaxin på läkarens order som ett första steg i behandlingen. Men nu har de upptäckt att jag producerar för lite östrogen, för livmodehinnan växer inte (skall börja med östrogentabletter imorgon). Någon som har erfarenhet med östrogentabletter i tillägg till levaxin?

• Annielee

Jag åt progynon detta försök, eller äter fortfarande.... Jag har mått bra men kan inte säga hur det påverkar TSH om det är det du funderar på? Får svar TSH på måndag.

• Sandrich

jag fick höra att det skulle ligga lite i överkant, jag fick förhöjd dos av levaxin. kommer inte ihåg va jag hade för värden...

• LillSkruttet

Vi försökte bli gravida ett år utan resulrat. Sen blev jag gravid och fick mf. Efter ett par månader blev jag gravid igen men återigen mf. Efter ytterligare ett drygt halvår utan att något hände så ringde jag KK för att höra om man kunda kolla att allt stod rätt till men vi var inte välkomna (hade inte gått ett år sedan senaste ggn jag blev gravid och vi hade bara fått två mf och inte tre som krävdes för mf-utredning.) Ringde privat klinik och fick komma dit. Fick testa ägglissningsstimulerande (pergotime) och vid äl kollades blodprover bl a sköldkörteln. Jag hade ett vörde på 4,1 och läkaren flrbjöd oss att försöka skaffa barn (pga risk för hjärnskador vid en ev graviditet) innan jag fått Levaxin. Nästa koll på vc av tsh visade på 3,9 och läkaren gav mig lite motvilligt levaxin 25 mikrogram. När värdena sjunkit och låg fint fick jag komma tillbaka till privata gynmottagningen ich läkaren gav pergo igen. På andra dosen då ( 3e totalt) så blev jag gravid och vi fick en liten flicka 9 mån senare. Efter amning och en del svängningar av tshvärdena hamnade jag tillslut på 100 mikrogram levaxin. Behöver jag ens nämna att levaxinet var det bästa som hänt mig? Det har gjort mug piggare, varmare och framför alkt gjort det möjligt att få två helt underbara barn!! Ett tsh-värde som ligger lite för högt (men ändå under 4, som många betraktar som öcre gränsvärde) kan påverka chanserna att bli geavid och få behålla barnet!!! Allt för få läkare har koll på detta!!

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden