• Anonym (Små bröst)

Bröstoperation via landstinget?

Jag har alltid haft små bröst, vilket har varit fruktansvärt jobbigt i tonåren och även senare. Jag har aldrig träffat någon med så små bröst som jag (vad jag har märkt). Vet inte om de ens fyller ut en A-kupa. Alla mina BH-ar glipar när jag böjer mig fram tex, för brösten fyller inte ut dem.

Jag har varit ihop med min man i 6,5 år, och inte ens han får se dem. Jag skäms så fruktansvärt mycket för dem, hur mycket han än säger att han inte bryr sig om att de är små, att han älskar dem ändå, men JAG gör inte det. Jag hatar dem. De är ännu mer obefintliga efter amning av vår son.

Vad tror ni, kan man få hjälp av landstinget att få en förstoring? Detta är något jag vill, och jag är säker på att mitt självförtroende skulle få sig en skjuts. Mitt sex-liv med mannen skulle definitivt förbättras. Ja, jag kan bara se fördelar.

Anledningen till att jag tar upp det här är att jag tycker det är så sjukt pinsamt att söka för detta. Så om ni har några erfarenheter är jag glad om jag får höra. Så jag får veta om det är helt omöjligt eller inte. Skulle vi haft råd att hade jag definitivt gjort en förstoring på annat sätt, men nu har vi inte det, och kommer aldrig få råd med det. Jag är även insatt i att jag i så fall inte skulle få några bomber, men det är inte det jag vill ha. Jag vill bara se lite "normal" ut...

• Svar på tråden Bröstoperation via landstinget?
  • SunnyBunny
    Anonym (Små bröst) skrev 2011-10-06 17:43:20 följande:
    Hann posta förra inlägget innan jag hann läsa era andra svar.
    Hur mycket sparade du varje månad då? Problemet är att min man har skulder på typ 400.000 som vi får betala av varje månad. Så vi har tyvärr inte råd att spara till ett par bröst. Det skulle inte kännas rätt, att jag sparar till ett par bröst istället för att ge mitt barn kläder och kanske spara till en bil eller andra nödvändiga utgifter.
    Nej det förstår jag. Det var olika från månad till månad. Jobbat mycket extra. Sparat pengar från jul och födelsedagar! Nu ska jag äntligen operera mig i december eller januari!
  • kaikai

Jag har hört att det inte ska gå att få hjälp om det inte handlar om en missbildning... O de kanske de inte räknas till ne. Konstigt nog haha.

Ja hade dock velat välja ställe och få det mer kosmetiskt gjort än "bara de blir större via sjukvården". Det känns säkrare att betala om man ska få exakt de man vill ha. Så nån gång så... Ska bara klämma ut en unge till (hoppas på hormonomställning) och/eller bli rik.

• sweety88
    Anonym (Små bröst) skrev 2011-10-06 17:39:18 följande:
    Haha! Ja det känns nog lite bättre. Har du sökt någon hjälp för detta?

Ni som säger nej direkt - Hur vet ni? Vill bara veta vad ni baserar ert svar på.
    Moppepojke skrev 2011-10-06 17:30:43 följande:
    Mår du dåligt så ja då kan du få hjälp!
    Jo dåligt mår jag. Jag tänker på det varje dag, varje gång jag klär på mig. Varje gång jag ser mig i spegeln. Skulle vilja ha något att fylla ut kläderna med, mer än bara en tom BH. Bara att få känna mig lite kvinnlig. I skolan fick jag såklart smeknamnet "plankan". Det gjorde inte saken särskilt mycket lättare. I övrigt har jag inga större problem med min kropp, och jag får det ofta påtalat för mig att jag är snygg osv. Men det spelar ingen roll. Jag mår ändå väldigt dålig över det.
    Ja min mamma är ett exempel, hon fick i tonåren ett jätte bröst och ett litet (knappt A-kupa) sökte hjälp pga av detta och trots kirurgens personliga åsikt om att man borde satt in ett implantat i den mindre så gjorde landstingens besparningar så hon fick två väldigt små bröst istället.
  • kaikai

Sunnybunny: Får man fråga vart du ska operera dig och varför du valt de stället?

• cpOFFER
    sweety88 skrev 2011-10-06 17:33:01 följande:
    Tyvärr är dt inte så enkelt, även med dt som medicinsk motivering har jag aldrig varit med om någon som blivit beviljad trots upprepade försök men visst försöka kan man men man ska inte ha några förväntningar.
    Det har jag varit med om. Att folk fått betalt pga dåligt psykiskt mående.
    SunnyBunny skrev 2011-10-06 17:33:19 följande:
    För att man vill ha bättre självförtroende och bättre sexliv? Bullshit! Jag är i precis samma situation och inte skulle landstinget betala dem till mig. Det går jag inte omkring och tror. Det räcker inte med och må dåligt. Väldigt få får en sån operation betald. Men visst man kan ju försöka.
    Om man mår dåligt sa jag. Jag själv har bekostat både mina operationer själv, men det var för att jag bara ville ha stora pattar. Jag har däremot ett FLERTAL kompisar som fått sina genom landstinget pga ådligt psykiskt mående. Så att jo, det räcker som orsak. Mår man dåligt och inte kan lösa det på annat sätt än att skaffa boobs så kan man visst det få dem betalda. Däremot finns det en gräns för hur stora man får skaffa då.

Perspektivsskärpa: Väljer du att se på saker annorlunda, kommer sakerna snart se annorlunda ut.
  • Anonym

Hej Ts
    Jag tycker du ska försöka åtminstone, det är inte alls säkert att dom säger nej!
    Boka tid på VC, förklara för läkaren hon el. han skickar säkert en remiss till kirurgen sen är det upp till dom om det blir ett ja eller nej.

Till er andra: Det är inte 100 att dom säger nej till henne, ni har väl inte sett hur hennes bröst ser ut. ni vet inte hur hon mår.

Ts: Vart bor du?

• Anonym

Själv hade jag väldigt osymetriska bröst- så till den grad att jag inte tvekar en sekund att jag skulle kunnat få det betalt genom landstinget. Däremot skulle jag aldrig låtit landstinget skära i min kropp. Landstinget hade inte strävat efter perfektion. Jag hade säkerligen bara fått olika stora implantat och så hade det blivit två runda bollar av det. Istället valde jag en klinik som gav mig anatomiska "geléhallon" och förminskade mitt ena bröst genom att göra vårtgården mindre och snitten lades just runt vårtgårdarna på båda brösten.  Ingen har någonsin frågat om jag gjort ngt med brösten.
    Ska väl tillägga att min operation kostade ca 78000 men så värt varje krona (för mig).

Jag vill inte påstå att man bara hostar upp 80 papp bara si så där men jag var 26 och visste redan sedan 12-13 års ålder att mina bröst såg mer än knepiga ut och att jag en dag skulle behöva göra något åt det. Ibland får man helt enkelt vänta tills man har råd och är verkligen är mogen för beslutet. 

• Anonym (tyvärr)

En barndomsvän utvecklade anorexi under flera års tid. Nu har hon vart fri från anorexin i fyra år, men hon mår fruktansvärt dåligt av sina bröst som är underutvecklade. Det ena bröstet är större men "knöligt" det andra är helt platt med slapp hud som hänger. och som om inte det vore nog så är bröstvårtorna defekta, det ena sitter mer på kanten och pekar åt sidan, den andra våtgården är större men pekar rakt fram. Hon sökte hjälp för ett år sedan, och hittills bara fått "geléinlägg" i olika format för att kunna fylla ut bh:n, i bidrag från landstinget. En ev. operation får hon bekosta själv. Eftersom det blir ett flertal ingrepp/op så diskuteras det om hon ev. kan få bidrag från landstinget för korrigering av bröstvårtorna. Det ser inte lovande ut, men hon hoppas innerligt. Hon har fått ett pris på ca 140 000-175 000kr för att få brösten bättre (läs inte helt bra utan bättre). Lider verkligen med henne som bara är 24år och får avstå från både kärleksliv, bad etc.

Så TS även om du mår dåligt så skulle jag inte hoppats på allt för mycket. Om du bara vill ha en förstoring så kostar det inte allt för mycket, och många kliniker erbjuder räntefri avbetalning. Sen beror det säkert mycket på vilket landsting man tillhör,min väninna tillhör Vänstra Götaland. 

• cpOFFER
    Anonym (Små bröst) skrev 2011-10-06 17:39:18 följande:
    Moppepojke skrev 2011-10-06 17:30:43 följande:
    Mår du dåligt så ja då kan du få hjälp!
    Jo dåligt mår jag. Jag tänker på det varje dag, varje gång jag klär på mig. Varje gång jag ser mig i spegeln. Skulle vilja ha något att fylla ut kläderna med, mer än bara en tom BH. Bara att få känna mig lite kvinnlig. I skolan fick jag såklart smeknamnet "plankan". Det gjorde inte saken särskilt mycket lättare. I övrigt har jag inga större problem med min kropp, och jag får det ofta påtalat för mig att jag är snygg osv. Men det spelar ingen roll. Jag mår ändå väldigt dålig över det.
    Nu är det så att det inte är lika "lätt" längre att få op betald, men står man på sig så är det inte kört. Det är värt ett försök och säger en nej, gå till en annan. Och skit i alla missunnsamma här i tråden. De är bara sura över att deras skattepengar kommer itll nåt användbart för nån annan.

Själv har jag gjort två förstoringar och ja - jag känner mig kvinnligare MED bröst än utan. Vilket man blir väldigt dömd för. Men det ska man heller inte bry sig om.
    Perspektivsskärpa: Väljer du att se på saker annorlunda, kommer sakerna snart se annorlunda ut.
  • Anonym (inlägg17)
    Anonym (tyvärr) skrev 2011-10-06 18:02:13 följande:
    En barndomsvän utvecklade anorexi under flera års tid. Nu har hon vart fri från anorexin i fyra år, men hon mår fruktansvärt dåligt av sina bröst som är underutvecklade. Det ena bröstet är större men "knöligt" det andra är helt platt med slapp hud som hänger. och som om inte det vore nog så är bröstvårtorna defekta, det ena sitter mer på kanten och pekar åt sidan, den andra våtgården är större men pekar rakt fram. Hon sökte hjälp för ett år sedan, och hittills bara fått "geléinlägg" i olika format för att kunna fylla ut bh:n, i bidrag från landstinget. En ev. operation får hon bekosta själv. Eftersom det blir ett flertal ingrepp/op så diskuteras det om hon ev. kan få bidrag från landstinget för korrigering av bröstvårtorna. Det ser inte lovande ut, men hon hoppas innerligt. Hon har fått ett pris på ca 140 000-175 000kr för att få brösten bättre (läs inte helt bra utan bättre). Lider verkligen med henne som bara är 24år och får avstå från både kärleksliv, bad etc.

Så TS även om du mår dåligt så skulle jag inte hoppats på allt för mycket. Om du bara vill ha en förstoring så kostar det inte allt för mycket, och många kliniker erbjuder räntefri avbetalning. Sen beror det säkert mycket på vilket landsting man tillhör,min väninna tillhör Vänstra Götaland. 
    Känner så igen mig men jag hade ingen anorexia- jag hade samma problem ändå =/
Svar på tråden Bröstoperation via landstinget?