Moppepojke skrev 2011-10-06 17:53:16 följande:
Det har jag varit med om. Att folk fått betalt pga dåligt psykiskt mående.
SunnyBunny skrev 2011-10-06 17:33:19 följande:
För att man vill ha bättre självförtroende och bättre sexliv? Bullshit! Jag är i precis samma situation och inte skulle landstinget betala dem till mig. Det går jag inte omkring och tror. Det räcker inte med och må dåligt. Väldigt få får en sån operation betald. Men visst man kan ju försöka.
Om man mår dåligt sa jag. Jag själv har bekostat både mina operationer själv, men det var för att jag bara ville ha stora pattar. Jag har däremot ett FLERTAL kompisar som fått sina genom landstinget pga ådligt psykiskt mående. Så att jo, det räcker som orsak. Mår man dåligt och inte kan lösa det på annat sätt än att skaffa boobs så kan man visst det få dem betalda. Däremot finns det en gräns för hur stora man får skaffa då.
Det låter ju lite hoppfullt i alla fall, även om jag nog skulle räkna med ett nej så kan jag ju försöka.
Anonym skrev 2011-10-06 18:00:01 följande:
Hej Ts
Jag tycker du ska försöka åtminstone, det är inte alls säkert att dom säger nej!
Boka tid på VC, förklara för läkaren hon el. han skickar säkert en remiss till kirurgen sen är det upp till dom om det blir ett ja eller nej.
Till er andra: Det är inte 100 att dom säger nej till henne, ni har väl inte sett hur hennes bröst ser ut. ni vet inte hur hon mår.
Ts: Vart bor du?
Jag bor i Örebro.
Anonym (tyvärr) skrev 2011-10-06 18:02:13 följande:
En barndomsvän utvecklade anorexi under flera års tid. Nu har hon vart fri från anorexin i fyra år, men hon mår fruktansvärt dåligt av sina bröst som är underutvecklade. Det ena bröstet är större men "knöligt" det andra är helt platt med slapp hud som hänger. och som om inte det vore nog så är bröstvårtorna defekta, det ena sitter mer på kanten och pekar åt sidan, den andra våtgården är större men pekar rakt fram. Hon sökte hjälp för ett år sedan, och hittills bara fått "geléinlägg" i olika format för att kunna fylla ut bh:n, i bidrag från landstinget. En ev. operation får hon bekosta själv. Eftersom det blir ett flertal ingrepp/op så diskuteras det om hon ev. kan få bidrag från landstinget för korrigering av bröstvårtorna. Det ser inte lovande ut, men hon hoppas innerligt. Hon har fått ett pris på ca 140 000-175 000kr för att få brösten bättre (läs inte helt bra utan bättre). Lider verkligen med henne som bara är 24år och får avstå från både kärleksliv, bad etc.
Så TS även om du mår dåligt så skulle jag inte hoppats på allt för mycket. Om du bara vill ha en förstoring så kostar det inte allt för mycket, och många kliniker erbjuder räntefri avbetalning. Sen beror det säkert mycket på vilket landsting man tillhör,min väninna tillhör Vänstra Götaland.
Nej jag hoppas väl knappt alls. Men eftersom det verkar som att vissa ändå fått det så kanske det är värt att fråga.
Önskar verkligen att jag hade råd med räntefri avbetalning, men det har jag inte. I så fall hade jag skaffat mig ett par bröst för länge sedan!
Om jag nu ska ta kontakt med VC, hur börjar jag liksom? Ringer och säger att jag mår dåligt pga mina bröst? Det känns inte som att jag vågar det. Kan man gå genom "Mina vårdkontakter" på internet? Eller kan man be min man ringa tex?