• Anonym (Små bröst)

Bröstoperation via landstinget?

Jag har alltid haft små bröst, vilket har varit fruktansvärt jobbigt i tonåren och även senare. Jag har aldrig träffat någon med så små bröst som jag (vad jag har märkt). Vet inte om de ens fyller ut en A-kupa. Alla mina BH-ar glipar när jag böjer mig fram tex, för brösten fyller inte ut dem.

Jag har varit ihop med min man i 6,5 år, och inte ens han får se dem. Jag skäms så fruktansvärt mycket för dem, hur mycket han än säger att han inte bryr sig om att de är små, att han älskar dem ändå, men JAG gör inte det. Jag hatar dem. De är ännu mer obefintliga efter amning av vår son.

Vad tror ni, kan man få hjälp av landstinget att få en förstoring? Detta är något jag vill, och jag är säker på att mitt självförtroende skulle få sig en skjuts. Mitt sex-liv med mannen skulle definitivt förbättras. Ja, jag kan bara se fördelar.

Anledningen till att jag tar upp det här är att jag tycker det är så sjukt pinsamt att söka för detta. Så om ni har några erfarenheter är jag glad om jag får höra. Så jag får veta om det är helt omöjligt eller inte. Skulle vi haft råd att hade jag definitivt gjort en förstoring på annat sätt, men nu har vi inte det, och kommer aldrig få råd med det. Jag är även insatt i att jag i så fall inte skulle få några bomber, men det är inte det jag vill ha. Jag vill bara se lite "normal" ut...

• Svar på tråden Bröstoperation via landstinget?
  • Anonym

Jag gjorde lyft + inlagg for ca 6  ar sedan. 
    Detta efter att jag ammat min son och det fanns inget kvar i mina 'skinnpasar'
    Jag gick till en vanlig lakare  och han skickade mig med en remiss till en privat klinik i Landskrona (som da samarbetade med landstinget, vet inte hur det ar nu)
    Jag madde valdigt daligt pga brostens utseende.
    Varken stora eller sma va dom men bara en massa hang. op skulle gatt pa ca 50.000kr da men jag betalade sjalv bara 13.000
    Som jag forstod det pa doktorn dar sa kunde man fa en op betald  eller till viss del iallafall om man lider pga brostens utseende.
    Som sagt detta var i skane och for 6 ar sedan.

• Anonym (Små bröst)
    Moppepojke skrev 2011-10-06 17:53:16 följande:
    Det har jag varit med om. Att folk fått betalt pga dåligt psykiskt mående.
    SunnyBunny skrev 2011-10-06 17:33:19 följande:
    För att man vill ha bättre självförtroende och bättre sexliv? Bullshit! Jag är i precis samma situation och inte skulle landstinget betala dem till mig. Det går jag inte omkring och tror. Det räcker inte med och må dåligt. Väldigt få får en sån operation betald. Men visst man kan ju försöka.
    Om man mår dåligt sa jag. Jag själv har bekostat både mina operationer själv, men det var för att jag bara ville ha stora pattar. Jag har däremot ett FLERTAL kompisar som fått sina genom landstinget pga ådligt psykiskt mående. Så att jo, det räcker som orsak. Mår man dåligt och inte kan lösa det på annat sätt än att skaffa boobs så kan man visst det få dem betalda. Däremot finns det en gräns för hur stora man får skaffa då.
    Det låter ju lite hoppfullt i alla fall, även om jag nog skulle räkna med ett nej så kan jag ju försöka.
    Anonym skrev 2011-10-06 18:00:01 följande:
    Hej Ts
    Jag tycker du ska försöka åtminstone, det är inte alls säkert att dom säger nej!
    Boka tid på VC, förklara för läkaren hon el. han skickar säkert en remiss till kirurgen sen är det upp till dom om det blir ett ja eller nej.

Till er andra: Det är inte 100 att dom säger nej till henne, ni har väl inte sett hur hennes bröst ser ut. ni vet inte hur hon mår.

Ts: Vart bor du?
    Jag bor i Örebro.
    Anonym (tyvärr) skrev 2011-10-06 18:02:13 följande:
    En barndomsvän utvecklade anorexi under flera års tid. Nu har hon vart fri från anorexin i fyra år, men hon mår fruktansvärt dåligt av sina bröst som är underutvecklade. Det ena bröstet är större men "knöligt" det andra är helt platt med slapp hud som hänger. och som om inte det vore nog så är bröstvårtorna defekta, det ena sitter mer på kanten och pekar åt sidan, den andra våtgården är större men pekar rakt fram. Hon sökte hjälp för ett år sedan, och hittills bara fått "geléinlägg" i olika format för att kunna fylla ut bh:n, i bidrag från landstinget. En ev. operation får hon bekosta själv. Eftersom det blir ett flertal ingrepp/op så diskuteras det om hon ev. kan få bidrag från landstinget för korrigering av bröstvårtorna. Det ser inte lovande ut, men hon hoppas innerligt. Hon har fått ett pris på ca 140 000-175 000kr för att få brösten bättre (läs inte helt bra utan bättre). Lider verkligen med henne som bara är 24år och får avstå från både kärleksliv, bad etc.

Så TS även om du mår dåligt så skulle jag inte hoppats på allt för mycket. Om du bara vill ha en förstoring så kostar det inte allt för mycket, och många kliniker erbjuder räntefri avbetalning. Sen beror det säkert mycket på vilket landsting man tillhör,min väninna tillhör Vänstra Götaland. 
    Nej jag hoppas väl knappt alls. Men eftersom det verkar som att vissa ändå fått det så kanske det är värt att fråga.
    Önskar verkligen att jag hade råd med räntefri avbetalning, men det har jag inte. I så fall hade jag skaffat mig ett par bröst för länge sedan!

Om jag nu ska ta kontakt med VC, hur börjar jag liksom? Ringer och säger att jag mår dåligt pga mina bröst? Det känns inte som att jag vågar det. Kan man gå genom "Mina vårdkontakter" på internet? Eller kan man be min man ringa tex?
  • Rödaskor

Vad ska din man säga: Hej, min fru vill ha större bröst, kan ni fixa det?

Jag har för mig att det var lättare för några år sedan att få sånt betalt, men inte idag. Brukar det inte med jämna mellan rum dyka upp i media om människor som gjort GP och huden bara hänger men får betala själv för skönhetsoperationer.

Om du får nej, men erbjuds samtal med psykolog(eller liknande) för att jobba med ditt självförtroende kommer du överväga det?

• Anonym (hej)

idag är det nästan omöjligt att få hjälp för att man har små bröst. Sen lägger landstinget inte i stora silikontuttar utan som du då exepmelvis med en liten a borde få fylla ut med 150 cc bara.

jag väntar på op. på sahlgrenska, även det en förstoring, men jag har en medfödd missbildning som gör att jag har ett bröst, så det är därför jag blev godkänd.

min läkare berättade att vanligen säger de nej till de som bara lider av små börst, så länge det inte ligger någon sjukdom eller missbildning i grunden.  dock finns det ett få tal, ett väldigt litet tal, som fått de godkänt efter flera år av psykologisk terapi.

jag önskar dig lycka till!!!

• Anonym

Du ringer VC och säger att du vill boka tid hos läkare ang dina bröst.
    Väl hos läkaren berättar u hur du känner o mår, ber henne skicka en remiss.
    Ett stort tips, ta med dig bilder på brösten framifrån och på sidorna, som läkaren kan skicka med.

Tyckte också att det var jättejobbigt att ringa VC, gick o gruvade mig i flera år, men när jag väl gjort det och vart hos läkaren som skicka iväg remissen kändes det så skönt att åtminstone ha provat.
    Sen sa ALLA till mig att det var såå svårt att få det beviljat och att jag minsann inte skulle få det för det hade inte dom fått.

MEN för två veckor sedan var jag och träffa kirurgen på KS och fick veta att jag blivit beviljad, så nej det är inte omöjligt!

lycka till Ts

• Anonym (Små bröst)
    Rödaskor skrev 2011-10-06 19:34:40 följande:
    Vad ska din man säga: Hej, min fru vill ha större bröst, kan ni fixa det? Jag har för mig att det var lättare för några år sedan att få sånt betalt, men inte idag. Brukar det inte med jämna mellan rum dyka upp i media om människor som gjort GP och huden bara hänger men får betala själv för skönhetsoperationer. Om du får nej, men erbjuds samtal med psykolog(eller liknande) för att jobba med ditt självförtroende kommer du överväga det?

Så skulle jag inte ens säga själv. Men kanske något i stil med "min fru skäms väldigt mycket över storleken på sina bröst. Finns det någon möjlighet att hjälpa henne om hon kontaktar er eller är det omöjligt att få hjälp genom er?". Typ något sådant. Eftersom jag tycker att det är väldigt jobbigt så är det svårt att ringa själv. Jag får dock försöka. Terapi? Jag är tveksam.. Jag vet inte hur de skulle kunna få mig att tänka annorlunda, de kommer ju inte bli större ändå. Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte blunda för det, det gör sig påmint hela tiden. Men visst, det finns ju värre situationer, folk som svälter osv. Men det kommer alltid finnas de som har det värre, oavsett hur mkt man själv lider av det.
  • Anonym (Små bröst)

Jag verkar inte lyckas citera dig #25, men tack för ditt svar och för tipset! Vilken tur du hade! Det ger mig ändå lite hopp, det går lite upp och ned för alla säger olika. Men då ska jag verkligen försöka iaf!

• SunnyBunny
    kaikai skrev 2011-10-06 17:51:22 följande:
    Sunnybunny: Får man fråga vart du ska operera dig och varför du valt de stället?
    Proforma i Stockholm. Car-Johan Gustavsson. Ja varför..Jag har studerat massvis av forum och bloggar på nätet! Besökt andra kliniker innan. Men fastnade för proforma och Carl. Vi får se om jag gjorde rätt val sen ha!
  • Anonym

Jag blev beviljad via LANDSTINGET av just dåligt självförtroende och att jag mådde psykiskt dåligt över detta. Men jag drog mig ur när jag fick prata med op läkaren som då säger att dem endast fokuserar på att fylla ut utrymmet och inte på fina och jämna de blir. Är ingen skönhets operation fick jag som svar utan bara en utfyllnad. 
    Då backade jag och ansåg att det inte var värt allt man behöver gå igenom och sen kanske ha bröstvårtor på fel ställe och ena större än andra. NEJ tack. Så jag valde att spara lite här och lite där och snart så har jag fått ihop pengarna =) 

• Anonym (Små bröst)

#29 - Ja det är ju värt att tänka över, även om jag säkert skulle nöja mig med det pga att jag aldrig kommer ha råd att spara till en operation tyvärr, hur mycket jag än skulle vilja.

• SunnyBunny
    Anonym (Små bröst) skrev 2011-10-07 09:13:22 följande:
    #29 - Ja det är ju värt att tänka över, även om jag säkert skulle nöja mig med det pga att jag aldrig kommer ha råd att spara till en operation tyvärr, hur mycket jag än skulle vilja.
    Fast du ska bara veta hur livet kan förändras! Även jag har varit i skuldträsket! Inte så mycket som 400 000kr men närmare 100 000kr! Jag tog ju såklart tag i skulderna först! Jag gav fan på att jag skulle betala bort dem så snabb som möjligt!! Jag fick ner en del skulder och de skrev av vissa räntor och sen var det bara och sälja allt av värde och jobba häcken av sig tills allt är klart! Jag betalade bort min sista skuld för 3 år sen! Sen kunde man fokusera på sina bröst.

Men jag tycker du ska försöka söka hjälp. Kan ju bara bli ett ja eller nej. Sen om det inte går, får man helt enkelt vänta tills man har råd. Livet är tufft. Men jag önskar dig all lycka:) Vet ju hur du känner!
  • Anonym
    Anonym (Små bröst) skrev 2011-10-06 20:11:51 följande:
    Jag verkar inte lyckas citera dig #25, men tack för ditt svar och för tipset! Vilken tur du hade! Det ger mig ändå lite hopp, det går lite upp och ned för alla säger olika. Men då ska jag verkligen försöka iaf!

Gör det, det är ju värt att åtminstone ha provat eller hur?! Fick också bara höra negativitet och att det skulle vara omöjligt. Så snacka om att jag blev överraskad när han sa ja!! En stor lättnad för mig, vet att jag kommer må så mycket bättre när dom är fixade! Jag hoppas att du finner mod att ringa och boka tid på VC :D Lycka till Ts
  • Anonym (Små bröst)
    SunnyBunny skrev 2011-10-07 09:29:40 följande:
    Fast du ska bara veta hur livet kan förändras! Även jag har varit i skuldträsket! Inte så mycket som 400 000kr men närmare 100 000kr! Jag tog ju såklart tag i skulderna först! Jag gav fan på att jag skulle betala bort dem så snabb som möjligt!! Jag fick ner en del skulder och de skrev av vissa räntor och sen var det bara och sälja allt av värde och jobba häcken av sig tills allt är klart! Jag betalade bort min sista skuld för 3 år sen! Sen kunde man fokusera på sina bröst.

Men jag tycker du ska försöka söka hjälp. Kan ju bara bli ett ja eller nej. Sen om det inte går, får man helt enkelt vänta tills man har råd. Livet är tufft. Men jag önskar dig all lycka:) Vet ju hur du känner!
    Vad härligt att du fick ett slut på skulderna :) I vårt fall drar kronofogden allt över 9000 kr på mannens lön. Men det är andra inkassoföretag som inte vill gå med på avbetalningar, så där känns det rätt hopplöst. Men, man ska aldrig säga aldrig ;)

Tänkte försöka ta mod till mig och ringa i veckan!
    Anonym skrev 2011-10-06 19:40:36 följande:
    Ett stort tips, ta med dig bilder på brösten framifrån och på sidorna, som läkaren kan skicka med.

Tyckte också att det var jättejobbigt att ringa VC, gick o gruvade mig i flera år, men när jag väl gjort det och vart hos läkaren som skicka iväg remissen kändes det så skönt att åtminstone ha provat.
    Sen sa ALLA till mig att det var såå svårt att få det beviljat och att jag minsann inte skulle få det för det hade inte dom fått.

MEN för två veckor sedan var jag och träffa kirurgen på KS och fick veta att jag blivit beviljad, så nej det är inte omöjligt!

lycka till Ts
    En fråga bara, hur skickar de remiss? Är det fysisk journal eller elektroniskt? Jag har nämligen ingen skrivare, så det känns pinsamt att behöva åka till någon och behöva låna, eller att framkalla foton! Går det att tex skicka med ett USB? Hur gjorde du?
  • Tokstolla
    Anonym (Små bröst) skrev 2011-10-07 09:13:22 följande:
    Vet inte om någon påpekat detta men om du inte ser att du kan spara inom en snar framtid kanske du ska tänka om. En bröstförstoring är inte livslång eller bestående du MÅSTE byta ut dina implantat och även om rekommendationen är efter 10 år och du klarar dig 15 eller 20 så måste du förr eller senare. Kan du lyckas spara tillräckligt mycket pengar på 10 år? Det kommer antagligen också att kosta betydligt mer om 10-20 år. 
    Ta också reda på vad som händer om du får kapselbildning 2 år efter. Hjälper dig landstinget/den offentliga vården eller är du tvungen att gå runt med ett stenhårt bröst osv. 

Ta reda på allt du kan! =) 
  • Tokstolla
    Anonym (Små bröst) skrev 2011-10-09 11:37:21 följande:
    Vad härligt att du fick ett slut på skulderna :) I vårt fall drar kronofogden allt över 9000 kr på mannens lön. Men det är andra inkassoföretag som inte vill gå med på avbetalningar, så där känns det rätt hopplöst. Men, man ska aldrig säga aldrig ;)

Tänkte försöka ta mod till mig och ringa i veckan!
    Anonym skrev 2011-10-06 19:40:36 följande:

lycka till Ts
    En fråga bara, hur skickar de remiss? Är det fysisk journal eller elektroniskt? Jag har nämligen ingen skrivare, så det känns pinsamt att behöva åka till någon och behöva låna, eller att framkalla foton! Går det att tex skicka med ett USB? Hur gjorde du?
    Du kan åka till ett internetcafé eller ett bibliotek och skriva ut för ngr få kr. Ingen läser vad du skriver ut.
  • Anonym (Små bröst)
    Tokstolla skrev 2011-10-09 12:48:07 följande:
    Vet inte om någon påpekat detta men om du inte ser att du kan spara inom en snar framtid kanske du ska tänka om. En bröstförstoring är inte livslång eller bestående du MÅSTE byta ut dina implantat och även om rekommendationen är efter 10 år och du klarar dig 15 eller 20 så måste du förr eller senare. Kan du lyckas spara tillräckligt mycket pengar på 10 år? Det kommer antagligen också att kosta betydligt mer om 10-20 år. 
    Ta också reda på vad som händer om du får kapselbildning 2 år efter. Hjälper dig landstinget/den offentliga vården eller är du tvungen att gå runt med ett stenhårt bröst osv. 

Ta reda på allt du kan! =) 
    Tack! Skulle de säga Ja så är det verkligen värt att veta innan, Det hade jag inte ens tänkt på.
  • Therese 074

jag mår med psykiskt dåligt på grund av mina bröst.jag gjorde en gastric by pass för 3.5  år sedan och har gått ner 66 kg.
    jag är jätte nöjd med kroppen även om huden hänger lite lite gran så spelar det ingen roll.men det värsta av allt är mina bröst..JAG HATAR DOM dom är såååå små det finns knappt något.har varit tillsammans med min sambo i 2 år nu han har ALDRIG sett mina bröst sover alltid med bh på mig skäms som FAAAAN över dom.
    provade att ha en sport bh på mig idag..men ALDRIG i helvete att jag har den på mig =(det var HELT platt och då menar jag verkligen HELT platt med =(jag har heller inte råd att betala bara så där har tre barn,skulder på kronofogden plus anmärkning,vill så inerligt ha hjälp snälla är det någon som vet hur man kan få en bröstförstoring på avbetalning med skulder på kronofogden????

SNÄLLA SNÄLLA svara 
    tack på för hand en mycket ledsen kvinna Gråter

• Therese 074
    Anonym (Små bröst) skrev 2011-10-06 17:19:06 följande:
    Jag har alltid haft små bröst, vilket har varit fruktansvärt jobbigt i tonåren och även senare. Jag har aldrig träffat någon med så små bröst som jag (vad jag har märkt). Vet inte om de ens fyller ut en A-kupa. Alla mina BH-ar glipar när jag böjer mig fram tex, för brösten fyller inte ut dem.

Jag har varit ihop med min man i 6,5 år, och inte ens han får se dem. Jag skäms så fruktansvärt mycket för dem, hur mycket han än säger att han inte bryr sig om att de är små, att han älskar dem ändå, men JAG gör inte det. Jag hatar dem. De är ännu mer obefintliga efter amning av vår son.

Vad tror ni, kan man få hjälp av landstinget att få en förstoring? Detta är något jag vill, och jag är säker på att mitt självförtroende skulle få sig en skjuts. Mitt sex-liv med mannen skulle definitivt förbättras. Ja, jag kan bara se fördelar.

Anledningen till att jag tar upp det här är att jag tycker det är så sjukt pinsamt att söka för detta. Så om ni har några erfarenheter är jag glad om jag får höra. Så jag får veta om det är helt omöjligt eller inte. Skulle vi haft råd att hade jag definitivt gjort en förstoring på annat sätt, men nu har vi inte det, och kommer aldrig få råd med det. Jag är även insatt i att jag i så fall inte skulle få några bomber, men det är inte det jag vill ha. Jag vill bara se lite "normal" ut...
    jag förstår PRECIS hur du känner mår med psykiskt dålig på grund av mina bröst vet inte hur jag ska göra eller vart jag ska vända mig vill verkligen ha hjälp jag orkar inte mer nu =( 
Svar på tråden Bröstoperation via landstinget?