Inlägg från: littlepixiegrl |Visa alla inlägg
  • littlepixiegrl

Dagis ger mitt barn VITLÖK...

Anonym (Lägg av!) skrev 2011-10-06 23:20:58 följande:
    Och för att svara på frågan:

Prata med förskolan om det går bra att han få annan kost de gånger det innehåller vitlök.
    Det finns många som har särskild kost av antingen religiösa eller etiska själ, eller vid allergi.
    Vid allergi krävs oftast läkarintyg, men de kanske kan göra undantag?  
    Men seriöst, TS skäl är varken etiska, religiösa eller motiverade av kostallergi (huruvida hennes själ är det har jag ingen aning om)...det handlar om att hon har en överkänslig näsa.
    Jag hoppas verkligen inte att förskolan går med på specialkost för TS barn, då det oftast medför en ökad kostnad och det är pengar som behövs på annat håll!
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • littlepixiegrl
    Anonym (Urk) skrev 2011-10-07 11:44:10 följande:
    Så tyckte jag också ända till jag själv av en händelse slutade äta vitlök (det bara blev så) under en period och samtidigt fick en fransman som kollega. Jag klarade seriöst inte av att han vände sig mot mig när han pratade tvärs över konferrensbordet.

Vitlök stinker inte alltid, men ibland och på vissa gör det det.

TS - bästa sättet är nog faktiskt att själv äta vitlök för då känner man det inte. Det är antagligen därför som du, Carowlin, inte tycker att det luktar - du äter redan så mycket själv. Sluta äta i 1-2 veckor och lukta sedan så får du se om du märker det. Men det är olika från perosn till person också. 
    Jag gillar vitlök, men glömmer oftast bort att använda det i maten, vilket medför att det kanske förekommer 1 gång/månad hemma hos oss. Jag märker inte om någon annan ätit normala mängder vitlök.
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
Svar på tråden Dagis ger mitt barn VITLÖK...