• Anonym

Dagis ger mitt barn VITLÖK...

Min son kommer också hem och luktar vitlök inte fasen irreterar det mig. Är glad att han gillar maten som serveras :)

• Anonym

Nä, man brukar inte kunna få specialkost till barn annat än pga allergier, religion eller vegetarisk kost.

• Anonym
    Anonym (Fyyy äckel) skrev 2011-10-06 19:49:35 följande:
    Jag spyr nästan när barnet kommer hem. Sova i samma rum går ju fasiken inte. Man ger inte barn vitlök i någon form. Kan ju vara allergiska. Ska kräva lökfri kost till mitt barn, går det?
    Vadå "man ger inte barn vitlök i någon form"? Du får det att låta som om det skulle vara någon självklarhet? Tala för dig själv, de flesta barn jag känner äter samma kost som sina föräldrar - inkl vitlök. 

Om det är så motbjudande för dig så får du väl prata med dagiset. 
  • Anonym

Förstår dig ts, om ungen stinker vitlök flera ggr/vecka är det inte kul. Jag upptäckte i vuxen ålder att jag är allergisk mot det så jag äter det aldrig själv och gör man inte det är lukten verkligen vidrig. Går man in i ett stort rum där nån ätit det känns det direkt.

• Anonym
    Anonym (B) skrev 2011-10-07 16:15:41 följande:
    Den här tråden gör mig sugen på tzatziki.
  • Anonym

seriöst asså vet du om barnet är verkligen är allergiskt mot lök? har aldrig träffat på en unge som är allergisk mot lök . fsk kan kräva läkarintyg pga av ändrad kost

• Anonym

TS du måste lämna ett läkarintyg på att ditt barn inte tål vitlök tro mig.

• Anonym

Ja du om du tror att ditt barn ska få special kost utan lök bara för att DU tycker det luktar illa så får du nog tänka om, Tänk om alla som vill ha special kost för att de tex inte tycker om något skulle få det hur många olika maträtter skulle inte det bli för den stakars kokerskan på den förskolan, Jag jobbar sj som kokerska på förskola och har fullt upp med de barn som faktist BEHÖVER annan mat och det e tillräkligt att fokusera på dem, det är ju viktigare att de som behöver annan mat får det för annars kan de bli sjuka, än att någon tycker det luktar illa eller inte tycker om vissa saker. Man behöver ett läkarintyg på om det är något man är alergisk mot....

• Anonym

Vitlök luktar vidrig andedräkt på många meters håll, men här har ingen märkt nåt. Kejsarens nya kläder?

• Anonym

När mina barn gick på dagis så var det vitlök i maten alla dagar, något förvånad vart man ju när det står pannkaka på menyn och barnen luktade vitlök, men dom hade fått soppa innan pannkakorna.
    Barnen var aldrig förkylda eller hade influensa under sin dagistid, annat vart det när dom började i skolan där det sällan var vitlök i maten och dom ofta vart sjuka så fort det var förkylningar på gång.

• Anonym
    AxelVK skrev 2011-10-08 12:43:39 följande:
    Problemet är beskrivet i den allra första posten - föräldern gillar inte vitlök (helt förståeligt).
    Lässvårigheter?
    Förälder som inte gillar vitlökslukten får väl trycka i sina barn persilja när dom hämtar barnen på dagis alternativt lämna persilja till dagiset som får ge barnet det efter maten.
  • Anonym
    Anonym (Fyyy äckel) skrev 2011-10-08 17:15:36 följande:
    Ge er! Jag bad om råd och eventuella åtgärder inte massa skitprat och ironiska inlägg.
    Jag håller med, jag tycker inte alls om att hämta sonen och han bara osar vitlök! samma sak med de flesta lunchrestauranger vi äter på med jobbet, nästan alltid vitlök i maten eller i salladsrörorna..... tycker att det är märkligt att det alltid måste vara med...
  • Anonym
    Anonym (idioti) skrev 2011-10-09 10:44:51 följande:
    Haha! Japps, så var det. Det var nån annan som var idioten... ;)
    Att du inte fattar ironi får stå för dig...

Poängen var att i din värld så ska ett dagis laga mat som föräldrarna "gillar". O om du inte gillar vitlök så ska det finns nått utan vitlök, medans Stinas mamma inte gillar paprika så då ska det finnas nått utan paprika, Tures mamma gillar inte nått annat o då ska det finns en annan rätt till Ture osv.
    Hur många olika rätter ska ett dagis behöva tillhandahålla för att föräldrarna inte "gillar" en viss matvara?
    Är ett barn allergiskt är det en annan femma, men att kräva att ett dagis inte lagar en viss sak för att du som förälder inte tycker om det är ju bara idioti.

D'oh som Homer hade sagt... 

Håller helt med!
  • Anonym
    Anonym (Fyyy äckel) skrev 2011-10-09 11:24:23 följande:
    Eh, jag betalar ju för omsorg och mat...
    Ja, och var ligger problemet, ditt får ju både omsorg OCH mat på dagis. Du betalar inte för omsorg och önskad meny.
  • Anonym

en förälder visar att det är ok att ljuga så får man sin vilja igenom.. Sen undrar samhället vad det är för fel på dagens tonåringar? Tjaa kan det vara så att dom lär sig att vissa saker är ok att göra? Eller att man får bete sig som man vill bara för att få som man vill? Dessutom så förstår jag varför dom höjer dagisavgifterna när föräldrar SKA ha specialkost till barn som inte behöver det! Jävla trams ts! Nej du hade du varit min dotter så hade jag tvättat din mun med såpa för tvål räcker inte i ditt fall...

Svar på tråden Dagis ger mitt barn VITLÖK...