Inlägg från: Gunnell |Visa alla inlägg
  • Gunnell

Nyttigt och enkelt bröd att baka?

Jag har kommit på att jag tycker att "köpe-bröd" är riktigt äckligt. Känns som att det har blivit sämre och sämre. Gummigaktigt och smaklöst!

Så, jag skulle vilja baka mitt eget bröd! Har någon några tips på nyttigt enkelt bröd? Utan för mycket kolhydrater och inget socker eller liknande så klart.

Det får gärna bakas i brödformar (har köpt 2 st för ett år sedan som än så länge är oanvända, haha). 

• Svar på tråden Nyttigt och enkelt bröd att baka?
  • Gunnell

Tack!

Men blir det inte ganska onyttigt med sirap?

• Gunnell
    Lindreas skrev 2011-10-07 13:48:25 följande:
    I mitt recept är det två deciliter, och en liter filmjölk. Sirapen behövs för att brödet ska jäsa, men kolla om det finns något utan sirap.
    Jag kanske är blind, men jag ser inte vart du skrivit receptet :) 

Vad är det mer än sirap och filmjölk? 
  • Gunnell
    Lindreas skrev 2011-10-07 13:59:54 följande:
    Haha, du är inte alls blind, jag skrev aldrig ut det. Men jag kan göra det.

3 dl vetemjöl
    2.5 dl rågsikt
    1.5 dl grovt rågmjöl
    1/4 paket rågkross (125 gram)
    1/2 dl vetekli
    4 tsk bikarbonat
    2 dl mörk sirap
    1 liter filmjölk

(1 dl hasselnötskärnor, 1 dl russin, 1 dl torkade aprikoser, allt hackat)

Blanda det torra och tillsätt sirap och filmjölk. Häll smeten i två smorda formar (1.5 liter) och grädda i 150 grader i 100 minuter.
    Det låter smarrigt! Schysst att det inte är någon jäst i, det är liksom lite extra krångligt.
  • Gunnell
    Snuggles skrev 2011-10-07 20:43:11 följande:
    Oj, missade att du ville ha i brödformar! Men det ska finnas morotsbröd som kan göra i brödformar också. Ber om ursäkt för läsmissen men hoppas du kan få nytta av morotsbrödet ändå :)
    Ingen fara, haha. Det är mest att det måste gå snabbt att röra ihop och jag har inte någon möjlighet att vara helt degig om händerna med en 11 månaders galenpanna springandes i köket. Ska testa morotsbrödet någon kväll när barnet somnat :)
  • Gunnell
    Gurkan skrev 2011-10-08 10:43:20 följande:
    Låt den lille vara med!
    Det är ju jättekul att gegga med en bit deg eller klappa mjöliga händer mot varandra eller mot bordet. Visst blir det lite mer att städa men det går rätt kvickt det med. 
    Haha, aldrig i livet! Han hatar att vara kladdig + att han skulle äta upp degen (allt ska in i munnen). 
Svar på tråden Nyttigt och enkelt bröd att baka?