• Gunnell

    Nyttigt och enkelt bröd att baka?

    Jag har kommit på att jag tycker att "köpe-bröd" är riktigt äckligt. Känns som att det har blivit sämre och sämre. Gummigaktigt och smaklöst!

    Så, jag skulle vilja baka mitt eget bröd! Har någon några tips på nyttigt enkelt bröd? Utan för mycket kolhydrater och inget socker eller liknande så klart.

    Det får gärna bakas i brödformar (har köpt 2 st för ett år sedan som än så länge är oanvända, haha). 

     

  • Svar på tråden Nyttigt och enkelt bröd att baka?
  • Isbit

    Kavring
    3 dl filmjölk
    2 dl mörk sirap
    2 dl mjöl
    4 dl rågsikt
    4 tsk bikarbonat

    Slå på ugnen på 180 grader. Blandra fil och sirap tills det lösts ihop. Blanda då i mjöl och bikarbonat.Sedan rågsiktet.
    Blanda noga men inte för mycket. Häll upp i smord och bröad form (jag använder linfrön istället för ströbröd). Grädda i ca 60 min mitt i ugnen.
    Lägg över folie sista 10 minuterna.

  • Lindreas

    Filmjölksbröd är alltid lätt att göra, en del innehåller en hel del ingredienser, men man gör på samma sätt, blanda det torra, tillsätt det blöta (sirap och en liter filmjölk. Ner i formar och in i ugnen drygt en timme.

  • Gunnell

    Tack!

    Men blir det inte ganska onyttigt med sirap?

     

  • Lindreas
    Gunnell skrev 2011-10-07 13:22:13 följande:
    Tack!

    Men blir det inte ganska onyttigt med sirap?

     
    I mitt recept är det två deciliter, och en liter filmjölk. Sirapen behövs för att brödet ska jäsa, men kolla om det finns något utan sirap.
  • Gunnell
    Lindreas skrev 2011-10-07 13:48:25 följande:
    I mitt recept är det två deciliter, och en liter filmjölk. Sirapen behövs för att brödet ska jäsa, men kolla om det finns något utan sirap.
    Jag kanske är blind, men jag ser inte vart du skrivit receptet :) 

    Vad är det mer än sirap och filmjölk? 
  • Lindreas
    Gunnell skrev 2011-10-07 13:54:21 följande:
    Jag kanske är blind, men jag ser inte vart du skrivit receptet :) 

    Vad är det mer än sirap och filmjölk? 
    Haha, du är inte alls blind, jag skrev aldrig ut det. Men jag kan göra det.

    3 dl vetemjöl
    2.5 dl rågsikt
    1.5 dl grovt rågmjöl
    1/4 paket rågkross (125 gram)
    1/2 dl vetekli
    4 tsk bikarbonat
    2 dl mörk sirap
    1 liter filmjölk

    (1 dl hasselnötskärnor, 1 dl russin, 1 dl torkade aprikoser, allt hackat)

    Blanda det torra och tillsätt sirap och filmjölk. Häll smeten i två smorda formar (1.5 liter) och grädda i 150 grader i 100 minuter.
  • Gunnell
    Lindreas skrev 2011-10-07 13:59:54 följande:
    Haha, du är inte alls blind, jag skrev aldrig ut det. Men jag kan göra det.

    3 dl vetemjöl
    2.5 dl rågsikt
    1.5 dl grovt rågmjöl
    1/4 paket rågkross (125 gram)
    1/2 dl vetekli
    4 tsk bikarbonat
    2 dl mörk sirap
    1 liter filmjölk

    (1 dl hasselnötskärnor, 1 dl russin, 1 dl torkade aprikoser, allt hackat)

    Blanda det torra och tillsätt sirap och filmjölk. Häll smeten i två smorda formar (1.5 liter) och grädda i 150 grader i 100 minuter.
    Det låter smarrigt! Schysst att det inte är någon jäst i, det är liksom lite extra krångligt.
  • Lindreas
    Gunnell skrev 2011-10-07 19:31:10 följande:
    Det låter smarrigt! Schysst att det inte är någon jäst i, det är liksom lite extra krångligt.
    Det är jättegott! Om du har aprikoser i så se till att hacka dem ganska smått, brödet blir inte jättehögt, och aprikoserna är ganska kladdiga när man skär upp det.
Svar på tråden Nyttigt och enkelt bröd att baka?