• SOL123

    samsovning?

    Har två barn på 3 och 5 år. Vi har aldrig samsovit pga att första barnet själv valde att sova själv och andra barnet samsov inte för jag kunde inte sova då.
    Nu är det så att de pga en separation blivit väldigt orolig och kommer till mig och sover varje natt. Helt ok såklart MEN min säng är för liten och jag får inte plats med någon större...funderar därför på att låta båda barnen sova tillsammans med mig i min bäddsoffa.

    Är det galet??? Jag vill ju inte att vi ska sova tillsammans i bäddsoffan i all evinnerligt men är det svårt att få dem "tillbaka" till sin säng igen sedan?

  • Svar på tråden samsovning?
  • La Lola

    Om de behöver närheten ska de då inte få den helt enkelt?

    Få tonåringar sover med sina föräldrar.
    (de kommer alltså inte att sova där för evigt bara för att ni samsover nu)


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • SOL123
    La Lola skrev 2011-10-07 13:12:54 följande:
    Om de behöver närheten ska de då inte få den helt enkelt?

    Få tonåringar sover med sina föräldrar.
    (de kommer alltså inte att sova där för evigt bara för att ni samsover nu)
    jo det är ju det jag säger ju
    Jag försöker bara lösa det på bästa sätt. Just nu så är det så att barn nr 1 vaknar, han får sova i min säng...hinner bara somna om - barn nr 2 vaknar...han får inte plats i samma säng. jag överger barn nr 1 för att lägga mig hos barn nr 2...tar ett tag innan han somnar om o lagom till jag då somnar om så vaknar barn nr 1 igen

    Problemet är att jag som sagt har svårt att sova när jag sover bredvid  barnen för de sparkas o har sig o jag är väldigt lättväckt men man kanske vänjer sig?? kanske ändå bättre att halvsova än att inte sova alls :p
  • La Lola
    SOL123 skrev 2011-10-07 13:15:47 följande:
    jo det är ju det jag säger ju
    Jag försöker bara lösa det på bästa sätt. Just nu så är det så att barn nr 1 vaknar, han får sova i min säng...hinner bara somna om - barn nr 2 vaknar...han får inte plats i samma säng. jag överger barn nr 1 för att lägga mig hos barn nr 2...tar ett tag innan han somnar om o lagom till jag då somnar om så vaknar barn nr 1 igen

    Problemet är att jag som sagt har svårt att sova när jag sover bredvid  barnen för de sparkas o har sig o jag är väldigt lättväckt men man kanske vänjer sig?? kanske ändå bättre att halvsova än att inte sova alls :p
    Lägg er i soffan direkt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Daeminimon
    La Lola skrev 2011-10-07 13:12:54 följande:
    Om de behöver närheten ska de då inte få den helt enkelt?

    Få tonåringar sover med sina föräldrar.
    (de kommer alltså inte att sova där för evigt bara för att ni samsover nu)
  • Havsjungfrun
    La Lola skrev 2011-10-07 13:12:54 följande:
    Om de behöver närheten ska de då inte få den helt enkelt?

    Få tonåringar sover med sina föräldrar.
    (de kommer alltså inte att sova där för evigt bara för att ni samsover nu)

    Instämmer!
  • vittra

    Instämmer helt med ovanstående, självklart ska ni samsova om det är vad de behöver
    Det blir inte svårare att få dem självständiga då, tvärtom blir det lättare eftersom man väntar in deras egen mognad! Och som sagt, få tonåringar sover med sina föräldrar

    Faran med samsovning blir väl om man fortsätter samsova med äldre barn för sin egen skull, det finns ju extremfall där ungdomar fortfarande sover med sin mamma eller pappa (generellt ensamstående tyvärr) och det är naturligtvis ingen sund utveckling. Då hindrar man ju barnets egen drift till självständighet, men så länge det är på deras villkor så är det ju en självklarhet tycker jag!

  • SOL123

    Testade i natt och det gick ok, de sov bättre. Jag sov lite dåligt men antar att jag vänjer mig. Stora killen tyckte det var jättebra. Han vaknade nån gång o ropade men när han såg att jag låg där somnade han om direkt.

  • gbgumman

    Tycker också de borde få närhet om de vill och behöver. Tanka lite närhet på natten. Själv Samsov jag med min mamma. Sluta när jag blev lite äldre, men när kom i tonåren och fick anorexi så hade jag en period då jag ofta tidigt på morgonen gick och lade mig bredvid min mamma och tanka lite kärlek. Tänk om jag inte fått det.

  • SOL123

    De valde själv i kväll att de skulle sova i soffan så så blev det jag antar att jag vänjer mig och kan sova så så småningom. Annars kanske jag sover bättre MELLAN uppvaken men jag har ju många fler och längre uppvak så jag tror nog att totalsömnen ändå blir bättre när vi sover ihop

Svar på tråden samsovning?