• Solkattan

Stor nappflaska!!

Hej!
    Är det någon som har tips om var jag kan hitta nappflaskor som är större än 330 ml?
    Sonen är drygt två år och jag ger honom Sempers välling som är från 3 år. Han kan dricka en 330 plus sen nån timma senare vill han ha en liten flaska på 100-200 ml igen...
    Får han inte ordentligt med välling i sig på kvällen så vaknar han runt tre tiden på natten o ropar efter välling.. :(.
    Möjligen borde han äta mer mat under dagen men det är svårt o kontrollera då han går på dagis...
    Jag är helt inne på att beställa en flaska utomlands ifrån (typ USA där allt ska vara megasize) eller nåt annat land..
    Är det nån som kan hjälpa mig...? med tips på webbsite..?

• Svar på tråden Stor nappflaska!!
  • Solkattan

jo men det är det jag gör nu ju... men jag skulle vilja slippa diska två flaskor på morgonen.
    Sen så är jag också nyfiken på hur mycket han skulle dricka ur en större flaska.
    Skulle han slurka i sig 500 ml i samma svep om han fick tillgång direkt till det..?

ps: jo, det är ett i-lands problem... :)

• trollet1985

Nu har ja inga vällingbarn, men kan man inte dricka välling i typ Pip-mugg? Tänkte om dom va större.

• CarolineW

Har en flaska som är till för att ge lammnäring till små lamm som växer dåligt. En sådan flaska kan du få tag på hos lantmännen/granngården. Men du måste köpa en vanlig napp till den. Tror min rymmer ca 600 ml, jättepraktiskt.

• Höstbebis2010

Inte för att jag egentligen har med det att göra, men är det inte bättre att försökta ta bort flaskan och ge honom vällingen i mugg/glas istället? Då kan du ju göra iårdning vällingen i kastrull istället och bara fylla på till honom.

• Solkattan

CarolineW:
    Jag var faktiskt lite inne på det... :)
    Kan man värma den flaskan i micron...?
    Men vanlig napp så menar du typ de till eska nappflaskorna va..?

• Lumo

Håller med, kolla på det är rätt plast i bara i lantmännenflaskan. Vad heter det, BPA fri eller vad var det? Stor risk att den inte är av rätt plast.

Testa något tjockare välling! Eller blandad med mjölk. Borde mätta mer! Har själv en storpimplare. Ibland sveper han två flaskor på 3,3 dl vardera på 20 min.

Testa att ge sent kvällsmål. Vårt bästa knep är att precis innan nattning ge ett ägg. Microomelett är snabbt o gott. Vispa 1-2 ägg, ev med lite mjölk men inte nödvändigt. Krydda ev. Om önskat, blanda in lite grönsaker, skinka eller tex kokt potatis i bitar. Micra 1 min på flat tallrik. Klart!

• La Lola

Jösses vilken mängd!
    Orkar han äta på dagen?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-10-07 17:29:13 följande:
    Jösses vilken mängd!
    Orkar han äta på dagen?
    Alltså, detta var inget illa menat.
    Jag blev bara så chockad eftersom jag har en 2-åring själv.
  • Lumo

La lola - för vår del äter inte sonen mer på dagen om vi tar bort vällingen. Har testat. :( Han är småätare i övrigt, äter det mesta men väldigt små mängder. Själv tror jag vällingen är det han "överlever" på. Han dricker 5-10 dl/kväll-morgon. Ägg är som sagt den andra överlevnadsmaten han lever på och som alltid funkar. Han äter 1-2 ägg/dag.

När man har matvägrare/småätare är det skönt att ha något man vet funkar o som gör att de inte går ner i vikt... Så tills han blir äldre o lär sig äta mängder så är jag nöjd med denna lösning. Inatt slutar vi dock med nattvällingen (för 2a gången), eftersom nattmål ofta gör att de vaknar oftare känns det som. :)

• La Lola
    Lumo skrev 2011-10-07 19:38:50 följande:
    La lola - för vår del äter inte sonen mer på dagen om vi tar bort vällingen. Har testat. :( Han är småätare i övrigt, äter det mesta men väldigt små mängder. Själv tror jag vällingen är det han "överlever" på. Han dricker 5-10 dl/kväll-morgon. Ägg är som sagt den andra överlevnadsmaten han lever på och som alltid funkar. Han äter 1-2 ägg/dag.

När man har matvägrare/småätare är det skönt att ha något man vet funkar o som gör att de inte går ner i vikt... Så tills han blir äldre o lär sig äta mängder så är jag nöjd med denna lösning. Inatt slutar vi dock med nattvällingen (för 2a gången), eftersom nattmål ofta gör att de vaknar oftare känns det som. :)
    Ja jag har en en dam som emellanåt inte äter så stora mängder heller så jag vet hur det är.
  • Lumo

Lalola - ja ibland fattar man inte vad de lever på. Behövs tydligen inte så mycket?!

• La Lola
    Lumo skrev 2011-10-08 08:12:15 följande:
    Lalola - ja ibland fattar man inte vad de lever på. Behövs tydligen inte så mycket?!
    Näe men här har det blivit betydligt bättre sen hon började på förskola.
    Där äter hon saker som hon inte äter hemma.
  • Mammambarn

Jag är också intresserad av större flaskor. Jag har en dotter på 8 månader som var stor när hon föddes (5,6 kg och idag 11 kg) som bara ÄLSKAR mat. Hon gillar dock vällingen hon får på kvällen, men där är det precis så att 330 ml flaskorna räcker. Hon kan inte dricka i pipmugg än och hela grejen med att äta i en flaska är att hon blir härligt dåsig och har lätt för att somna på kvällen. Jag tänker mig att hon kommer att bli störd om man byter flaska mitt i.

Svar på tråden Stor nappflaska!!