Inlägg från: Idus |Visa alla inlägg
  • Idus

Kul uttryck i dialekter

Jag kommer från värmland och bor nu i vänersborg...Det där men "jämt" har jag fått en del kommentarer för. Sedan har vi ett ord "skvatt" Gud va jag skvatt. som betyder att man blev rädd. Jag sa en gång till min arbetskamrat. Gud va jag skvätter varje gång du gör så. Vadå??? sa han, går du runt å skvätter??.....kissar du ner dej då eller???? Han fatta inget. Jag menade ju att jag blev rädd varje gång...

• Idus

Det där med pöse som de skrivit om... JAg säger kasse till påse och det fattar inte alla här. Jag trodde man kunde säga kasse men det kanske kommer från norska???

• Idus

Sen säger vi jag ska bara gå inom Jonas på vägen hem...Det är det också några som tycker låter knasigt. Vadå gå inom??? Fast vi säger så

• Idus

Malia 75

JAg hade sånna problem med att skriva uppsatser i skolan för jag hade svårt att få in ett annat ord för "nog" så det skulle bli smma som jag menade. tex jag ska nog gå hem nu osv. känner du igen det??

• Idus

Dio....
    Det kan ju vara påverkat av noska.....
    Töcksfors där jag kommer ifrån så är det mycket norskt inflytande...;)

• Idus

Min pappa jobbade i Nord Norge när jag var liten så vi var där..jag tycker några saker låter lika..

Dio..det kan ju ha varit nån sam som vandrade...*ler* eller hur...*skrattar* fast det låter som om du kan din sak....

• Idus

Dio....
    Safireee berättade ju om sno bilden...Så säger man i norge...

• Idus

dio
    Vi får se om jag kan lista ut receptet å se om jag får ihop nån Pitepalt....*skrattar*

Svar på tråden Kul uttryck i dialekter