• Tingelsvanzen

Kul uttryck i dialekter

Dialekter är härliga och värda att vara rädd om. Hur som helst finns dock viss risk för språkförbistring när två människor med helt olika dialekter möts.

Själv är jag född i St Anna skärgård i Östergötland och kan om jag vill prata en riktig rotvälska. Den har dock hyfsats en del efter att ha flyttat från Östergötland sedan 12 år.

Sedan 10 år tillbaka bor jag i Värmland och det roligaste värmländska uttrycket är enligt min mening "jämt" som visade sig betyda bara(!). Den innebörden var dock inte helt klar första gången någon sa: "Jag ska jämt gå på toaletten."

Snälla berätta något som är typiskt för din dialekt och som andra har svårt att förstå!

• Svar på tråden Kul uttryck i dialekter
  • Annione

Jag är närking men har flyttat till Blekinge. Jag jobbar med människor och mitt favoritdialektord är Ballarna. Jag kan lova att jag nästan dog när en 80-årig dam sa att hon hade förbannat ont i ballarna... Här är det skinkorna, för mig är det något som sitter på mannen.
    Älskar dialekter=)

• Tingelsvanzen

Min skånska kompis gjorde samma sak andra dagen i studentkorridoren i Karlstad.

"Jävlar, vilken träningsvärk jag har i ballarna" Gissa om alla tittade förvånat på henne!!!

En annan favorit är från samma skånska "det gör ju på sig" betyder för henne att det gör skillnad, men att göra på sig är för mig att bajja ner sig

• timberhochmandie

Tja, en icke-Boråsare brukar ha lite svårt att förstå vad något är om det är "keligt". Det betyder alltså inte att saken ifråga är gosig eller liknande...

*kram*

• Tingelsvanzen

jag fattar ingenting! Förklara!

• timberhochmandie

Haha, tråkigt! (Såklart! )

*kram*

• Mausiii

Tingelsvanzen

Var bodde du innan du flyttade till Karlstad? Jag är själv invandrad till Värmland (Karlskoga) sedan 9 år tillbaka och kommer från Stockholm.

Första värmländska dialektala missförståndet var också med ordet "jämt"!
    Jag ringde någon som "jämt gick ut te bilen". Fattade ingenting.

Pratade med en väninna om dialektala skillnader, och hon hade aldrig hört talas om ordet "dora", stockholms-slang för fönster till exempel.

När jag var liten åkte jag till sommarhem utanför Östersund. Där undrade de om jag ville äta "päremos" till middag. Fattade inte varför man åt päronmos till middag...

• Marjolijn

Har bott i småland i ca 5månader nu..kommer tidigare från västkusten..det finns många ord som jag itne hört förrut här nere som tex..kortig=kaxig..Säger ngn "ta den,den..så betyder det ta bort den..mm..fattde inte de..jag ba..vadå "ta den den??;-D

• Tingelsvanzen

Jag är ju östgöte så vi säger också "ta dän" om ta bort.

I Östergötland säger vi "träligt" och värmlänningarna säger "töligt". det är nog samma sak borås "keligt"

• Pirran

I Medelpad säger vi "hätt bort" eller "hä bort" om slängt/tappat/lägga bort något.
    "Om h*n bara åte" när lill*n inte vill äta.
    "Baglig" är någon eller något som är löjlig..man kan bagla sig oxå, fjanta sig.
    "Töcke dänne dinje" om man vill säga "sån't där skit!" på vår rotvälska.
    "Snöge" säger många, både gamla och unga om att det snöar.
    "Ströja sig" - sätta i halsen.
    "Stärne ut'å" - svimma.

Många pratar dock väldigt rent - men vad som verkar vara något ingen av oss kan lära oss att säga är: t.ex: tröja och mjölk..vi säger truja och mjulk....Sundsvall blir Sönnsvall..rätt stora problem med ö och u i uttal alltså..utom i ordet öl som blir ÖÖÖl, då funkar det helt plötsligt!

• FruLidgren

Min pojkvän e från Sundsvall å jag älskar hans dialekt! Men när han första gången frågade om vi skulle äta pärer till köttbullarna så fattade jag ingenting!
    Jag gillar att han säger att vi ska fara nånstans när vi ska åka...har börjat ta efter d lite själv hahaha

Svar på tråden Kul uttryck i dialekter