Inlägg från: Tingelsvanzen |Visa alla inlägg
  • Tingelsvanzen

Kul uttryck i dialekter

Dialekter är härliga och värda att vara rädd om. Hur som helst finns dock viss risk för språkförbistring när två människor med helt olika dialekter möts.

Själv är jag född i St Anna skärgård i Östergötland och kan om jag vill prata en riktig rotvälska. Den har dock hyfsats en del efter att ha flyttat från Östergötland sedan 12 år.

Sedan 10 år tillbaka bor jag i Värmland och det roligaste värmländska uttrycket är enligt min mening "jämt" som visade sig betyda bara(!). Den innebörden var dock inte helt klar första gången någon sa: "Jag ska jämt gå på toaletten."

Snälla berätta något som är typiskt för din dialekt och som andra har svårt att förstå!

• Svar på tråden Kul uttryck i dialekter
  • Tingelsvanzen

Min skånska kompis gjorde samma sak andra dagen i studentkorridoren i Karlstad.

"Jävlar, vilken träningsvärk jag har i ballarna" Gissa om alla tittade förvånat på henne!!!

En annan favorit är från samma skånska "det gör ju på sig" betyder för henne att det gör skillnad, men att göra på sig är för mig att bajja ner sig

• Tingelsvanzen

jag fattar ingenting! Förklara!

• Tingelsvanzen

Jag är ju östgöte så vi säger också "ta dän" om ta bort.

I Östergötland säger vi "träligt" och värmlänningarna säger "töligt". det är nog samma sak borås "keligt"

• Tingelsvanzen

Hej och hå, vad ni skriver! Kul!

Det verkar finnas gott om norrlänningar

Själv bor jag ihop med en hälsing som pratar ovanåkersmål. Är det någon som känner till denna eminenta dialekt?

Själv börjar jag få koll på exempelvis "jollig", men har fortfarande lite svårt med den exakta betydelsen av "slög".

Hännä nöscht betyder för övrigt här någonstans på ovanåkersmål

• Tingelsvanzen

Odella: Visst finns det väl en del i småländskan också...

Lue och tjabba var nya ord för mig när jag umgicks med många smålänningar. Lue hade jag först ingen aning om vad det var och tjabba trodde jag var tjaba (hälsning) och det var ju rättså fel

• Tingelsvanzen

Piri: Jag flyttade först till Stockholmstrakten och där blev man ju tvungen att skala av östgötskan snabbt eftersom man var för "bonnig", så när jag sedan flyttade till Värmland var det nog mest rikssvenska. Nu påstår de flesta att jag låter som en värmlänning. Jag vet inte om det är bra eller dåligt

Den absolut roligaste dialekten jag vet talar de som kommer från Exär (Ekshärad för icke invigda). Den var svår att förstå till en början. "Hönt het hästn?" var rena rotvälskan men nu har jag inga problem med den längre. Det borde betyda att jag har aklimatiserat mig bra.

Jag håller med om att dret är ett bra värmländskt ord. Gör som i gör möe är också kul eftersom gör på östgötska är klet, typ lera eller var

• Tingelsvanzen

Lindströms nya börjar väl på onsdag klockan 21.30 om jag är korrekt underrättad.

Oj vad, mycket värmländska det har dykt upp.

feschlig för mig betyder typ harig, feg

Man är inte feschlig betyder ungefär attt man inte är så petig.

Jag undrar om här finns några riktiga östgötar som vet vad ösjöser eller fnyker betyder.

Några bra hälsingeord som sambon använder är:

klen - sjuk
    stutt - ta stopp
    logg - ludd
    flurig - rufsig i håret (precis som någon nämnde ovan)
    skvatt - ryckte till blev skrämd ( finns i Värmland också)

• Tingelsvanzen

Honey Puff: Jag älskar dig! Jag har aldrig tidigare stött på en person utanför familjen som förstått vilket underbart ord fnyker är!

• Tingelsvanzen

Ruby: två väldigt bra skånska ord som jag lyckats snappa upp är

nimt - smidigt
    glyttig - barnslig

• Tingelsvanzen

det är ett bra ord. Jag har hittills bara hört det om hästar. "En bänglig hingst" (i Östergötland)

• Tingelsvanzen

Yes! Vi kan bilda en klubb! Var kommer ni ifrån?

• Tingelsvanzen

Glöm inte Lindström ikväll!

Svar på tråden Kul uttryck i dialekter