• Anonym

Överdosering vid intag av alvedon?

Vad händer om man sväljer typ 5 tabletter samtidigt? Är det farligt?

Om man nu får en överdos, vad händer då, hur märker man det? 

• Svar på tråden Överdosering vid intag av alvedon?
  • JuliaHonSomTarSittLiv

Jag sitter just nu med 20 stycken 500mg Panodil (paracetamol) framför mig.
    20 st panodil i 500mg st  = 10g paracetamol.

Jag vet att jag kommer ångra mig å springa direkt till mamma å säga att jag ville ta mitt liv men ångrade mig å massa saker, vill att alla på psyket,BUP ska förstå att det är allvarligt! :/

• orolig2121
    JuliaHonSomTarSittLiv skrev 2014-04-02 16:47:34 följande:

Jag vet att jag kommer ångra mig å springa direkt till mamma å säga att jag ville ta mitt liv men ångrade mig å massa saker, vill att alla på psyket,BUP ska förstå att det är allvarligt! :/
    Konsekvenserna av en allvarlig paracetamolförgiftning är extremt plågsamma och kan leda till en lång utdragen död. DIn lever förstörs fullständigt och din kropp slutar långsamt fungera.
  • häxjakt
    JuliaHonSomTarSittLiv skrev 2014-04-02 16:47:34 följande:

Toxiska effekter uppnås vid mellan 15-20 gram för en vuxen. Jag rekommenderar starkt dock att du låter bli att ta 10 gram också.
    Kan du inte tala med din mamma, någon på bup eller liknande och berätta vilka tankar du har? Jag vet att det är svårt, jag vet. Men det är bättre än att riskera sin lever.

Det är ett oerhört långsamt sätt att dö på, tar oftast flera dagar. Du måste tänka på dig själv såklart, sätta dig själv i första hand. Men tänk på dina anhöriga som kanske i så fall får sitta vid din säng och se dig långsamt försvinna.

Önskar dig allt gott i livet
    Kram

• Anonym (SSK)
    nea med 2 skrev 2011-10-08 21:27:21 följande:
    Jodå man kan ta livet av sig med alvedon. Det kräver dock många tabletter och döden är plågsam och långsam. En långsam förstörelse av levern helt enkelt. Men men. Det kräver långt mer än 5 tabletter.

8 tabletter/dygn brukar vara maxdos för att inte skada levern. Så visst kan det hända saker om man tar 5 samtidigt.
  • orolig2121
    Anonym (SSK) skrev 2014-04-02 17:06:40 följande:
    8 tabletter/dygn brukar vara maxdos för att inte skada levern. Så visst kan det hända saker om man tar 5 samtidigt.
    Det finns inget sådant dokumenterat fall. Men nyttigt är det inte.
  • Flaskpostaren

Blir man skön om man tar många alvisar? Eller varför vill man ta många alvar för?

• orolig2121
    häxjakt skrev 2014-04-02 17:04:46 följande:
    Toxiska effekter uppnås vid mellan 15-20 gram för en vuxen. Jag rekommenderar starkt dock att du låter bli att ta 10 gram också.
    Kan du inte tala med din mamma, någon på bup eller liknande och berätta vilka tankar du har? Jag vet att det är svårt, jag vet. Men det är bättre än att riskera sin lever.

Det är ett oerhört långsamt sätt att dö på, tar oftast flera dagar. Du måste tänka på dig själv såklart, sätta dig själv i första hand. Men tänk på dina anhöriga som kanske i så fall får sitta vid din säng och se dig långsamt försvinna.

Önskar dig allt gott i livet
    Kram

Det finns fall av paracetamolförgiftning ner till 8 gram om jag minns rätt. Den normala gränsen är 15-20 gram men det är omöjligt att veta vad man själv tål. Vem vet om man har en medfödd leverdefekt som gör att man tål mindre?
  • Teddylover

Ett smart råd ta aldrig överdos av alvedon. Tog sådär 70 stycken i ren panik när jag var 15 och det var det hemskaste jag någonsin gjort. Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Först blev man trött sen blev jag illamående och berättade för personalen på ungdomshemmet jag bodde och hon körde in mig till akuten direkt och sen minns jag inte så mycket fören på natten när jag vaknade med dropp och varje 5e minut vaknade jag och spydde rakt ut och kände för att spy hela tiden men hade inget att få upp tillslut. Låg inne i 2 dagar om jag minns rätt. Var det mest idiotiska jag gjort. Skulle aldrig vilja såra min mamma och mina vänner genom att ta livet av mig. Ser hur det påverkar folk när något tagit livet av sig och det fortsätter bara som ett mönster. Att någon mer inte orkar efter skulden till att dom kunde hindrat det och anklagar sig själva för det. Tänk till om du verkligen bryr dig om andra

• Litet My
    Anonym skrev 2011-10-08 20:14:46 följande:

Vad händer om man sväljer typ 5 tabletter samtidigt? Är det farligt?

Om man nu får en överdos, vad händer då, hur märker man det? 

www.paracetamol.se/alvedon/overdos/
  • Anonym (24)
    Marianne999999 skrev 2015-04-13 21:59:38 följande:

Om man tar 20alvedon, vad händer? (Är 15 och väger 54kg) hur kommer det att kännas?

Du känner antagligen bara illamående.

Tog ca 24 alvedon en gång (16 år, 44 kg, om det nu spelar någon roll), mådde illa, spydde ca 3 gånger men annars var det inget speciellt.
    Gör inget dumt förresten, det är inte värt det.
Svar på tråden Överdosering vid intag av alvedon?