• bubbelmaja

snabbt svar om grädde!

håller på att göra vit chokladmoussetårta och i den ska det vara vispgrädde, 3 dl. Jag har redan vispad grädde. Hur mycket redan vispad grädde ska jag ta för att det ska motsvara 3 dl ovispad. nån som vet?

• Svar på tråden snabbt svar om grädde!
  • Cuthalion

Hur mkt grädde vispade Du? Kanské Du kan räkna ut det så?

• Tingilya

Hmm, ska det vara redan vispad grädde i?
    Annars tror jag att det inte blir bra...om det ska vara ovispad grädde i tror jag inte man kan ha i vispad..
    Men nån annan som e 100 % säker kanske vet?

• Cuthalion

Sandra82

Fast så fort grädden blir avrm smälter den ju tillbaka till sin flytande form . . .

• Tingilya

Jo iofs..men jag trodde den var förbrukad när den redan var använd en gång...

• Poena

Kan du inte ta i på känn, tills konnsistensen och mängden känns rätt? Antar att du ska ha grädden till själva moussen och då rör man ju i den vispade grädden tills moussen känns luftig..

• bubbelmaja

alltså, det ska vara vispad. Har vispad på sån där tryckflaskaflaska. i recepte´t står det 3 dl, som alltså ska vispas. Fattar ni?

• Tingilya

Då får jag ju hålla med cinzano....hur mycket grädde visapade du upp?
    Annars vet jag nog inte...

• bubbelmaja

poena: jo, gör nog så. Vet ju hur den ska smaka på ett ungefär. Tack för svaren!

• bubbelmaja

sandra: Jag har ju inte vispat någon grädde alls, utan den är ju så i flaskan!

• Poena

Fast sådan där spraygrädde vet jag inte om det blir så bra om man ska göra mousse? Jag tycker själv inte man får samma luft i den som handvispad grädde..

Nu kanske jag är för negativ

• Tingilya

bubbelmaja, jo men jag såg inte det meddelandet innan jag skickade mitt.

• bubbelmaja

OK! Tack för era svar. Nu står jag här och funderar på om jag ska göra moussen med helt nyvispad grädde, ur vanlig tetra, och köpa ny tetra till potatisgratängen. Tyckte ju att det var så bra att kunna göra upp flaskan med grädde som blev kvar på dopet, men det kanske inte blir lika bra.

Tack igen för snabba svar, det är ju otroligt vad folk är hjälpsamma snabbt!

• uniMog

nääjj spraygrädde kommer inte hålla sig på samma sätt som vispad grädde så använd inte den!

• Betty Boop

Ta vanlig grädde till moussen och dekorera sen den färdiga moussen med lite spraygrädde!

• Linisen

Inge färdigvispad flaskgrädde i efterätter!!
    Blir inte lika fluffigt och smaken kan bli lite kemisk (....jag vet )

Svar på tråden snabbt svar om grädde!