• Anonym (liten)

Känner mig illa behandlad även om hon hade rätt.

Jag arbetar som personlig assistent åt en flicka. Det kan vara väldigt påfrestande eftersom vi jobbar hemma hos flickans familj varje dag. Det är familjen som anställer oss och mamman blir även då vår chef. Flickan har en grav utvecklingsstörning och kan inte fördela sig själv. 
    Jag förstår att framförallt mamman tycker att det är jobbigt att ha assistenter hemma varje dag men hon visar det väldigt öppet. Igår skulle familjen ha gäster över på middag varpå mamman säger åt mig att gå ut i gäststugan och vänta tills de ätit. Jag fick sitta där och stirra i väggen i över en timme. Jag vet att hon kanske har rätt att göra så men jag kände mig oerhört kränkt av att inte ens vara värd att sitta inne i huset då de hade besök. 
    Jag har hela tiden känslan av att vi som jobbar inte är människor med samma värde när vi är där. Jag anser att min uppgift är att hjälpa flickan i hennes vardag och inte att fjäska för hennes anhöriga. Det handlar hela tiden om att vi ska visa dem hänsyn och respekt men vi får inte det tillbaka. 
    Vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägget.  

• Svar på tråden Känner mig illa behandlad även om hon hade rätt.
  • Anonym (Föredetta PA)

Att jobba som PA privat är inte skoj. Speciellt när vårdtagarens(vägrar annvända ordet brukare eller kund) anhöriga blir ens chefer. Förstår precis hur du känner. Har själv jobbat som PA. Slutade dock när jag tyckte det känndes som att man var nån slags barnflicka/hembiträde. Där jag jobbade tvingades jag städa hela huset,laga middan,ta hand om djuren. För enligt min "chef"(en anhörig till vårdtagaren) skulle hen gjort det om hen kunnat.
    Kanske ska tilläga att vårdtagaren var en tonåring mellan 10-15 år

• finelinan
    Anonym (liten) skrev 2011-10-10 13:05:00 följande:
    Jag arbetar som personlig assistent åt en flicka. Det kan vara väldigt påfrestande eftersom vi jobbar hemma hos flickans familj varje dag. Det är familjen som anställer oss och mamman blir även då vår chef. Flickan har en grav utvecklingsstörning och kan inte fördela sig själv. 
    Jag förstår att framförallt mamman tycker att det är jobbigt att ha assistenter hemma varje dag men hon visar det väldigt öppet. Igår skulle familjen ha gäster över på middag varpå mamman säger åt mig att gå ut i gäststugan och vänta tills de ätit. Jag fick sitta där och stirra i väggen i över en timme. Jag vet att hon kanske har rätt att göra så men jag kände mig oerhört kränkt av att inte ens vara värd att sitta inne i huset då de hade besök. 
    Jag har hela tiden känslan av att vi som jobbar inte är människor med samma värde när vi är där. Jag anser att min uppgift är att hjälpa flickan i hennes vardag och inte att fjäska för hennes anhöriga. Det handlar hela tiden om att vi ska visa dem hänsyn och respekt men vi får inte det tillbaka. 
    Vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägget.  

Är du inte anställd genom en organisation?  I såfall borde du vända dig till dem.
  • Laffe
    finelinan skrev 2011-10-12 09:31:38 följande:
    Är du inte anställd genom en organisation?  I såfall borde du vända dig till dem.
    Nej, familjen driver ju privat. 
  • Anonym (assistenten)

TS jag arbetar som PA själv och kan verkligen förstå din besvikelse. Har de internet eller ngt där du kanske kan ta med en egen dator när det inte finns ngt att göra. Jag hade gått rakt fram till mamma och sagt ngt i stil med.
    "Jag respekterar ert privatliv och givetvis ska ni få vara med familj och vänner ensamma när ni vill. Hoppas att du även respekterar mig som en individ som gör ett värdefullt jobb för din dotter och i fortsättningen kan säga till mig så jag kan sysselsätta mig med ngt under tiden ni har era familjemiddagar."

• Anonym (T)

Ursch så tråkigt! Man har läst mycket om att personliga assistenter har problem och kommunal har ju inte direkt tagit tag i det med hårdhandskarna. Ni som har mamman till chef har ju ingen alls att vända er till, måste ju vara än värre.

Jag skulle önska att du gick vidare med detta. Ska assistenter få det bättre så måste någon börja anmäla. Ni måste få någon utifrån att lyssna på er. Acceptera inte detta...

• samban
    Wynn88 skrev 2011-10-12 08:43:50 följande:
    Det är ju det som är problemet här. Att assistenten får sitta i ett annat rum är inget konstigt - men att skicka ut någon till en kall lillstuga är inte värdigt. Erbjud ett annat rum, erbjud något att göra (läsa, dator, assistenten kan ta med sig själv hemifrån, många familjer ordnar särskilda "ass-rum" eller "ass-hörnor" för att få vara mer ifred när assen inte behövs.

Assistenterna måste anpassa sig efter familjen, självklart - problemet är att assistenten ibland inte ens behandlas värdigt, eller att arbetet ställer orimliga krav etc. Arbetsmiljöverket gjorde en kartläggning för några år sedan och där kom det fram stora brister i arbetsmiljön för just denna yrkesgrupp - både fysiska och psykosociala. Våld, hot eller sexuella trakasserier, är t ex inte ovanligt. När resultatet av kartläggningen presenterades, användes också uttrycket "vår tids tjänstehjon".

Detta är inte OK, hur jobbigt familjerna med gravt funktionshindrade, än har det. Och då får man också den höga personalomsättning som idag råder på många håll, ingen stabil personalgrupp etc. 
    Det är precis det som är problemet ja. Det kalla mörka uthuset. Att en assistent får dra sig tillbaka ibland är inget konstigt eller felaktigt, men då ska det finnas ett lämpligt utrymme för det.
  • Wynn88
    Anonym (Föredetta PA) skrev 2011-10-12 09:14:21 följande:
    Att jobba som PA privat är inte skoj. Speciellt när vårdtagarens(vägrar annvända ordet brukare eller kund) anhöriga blir ens chefer. Förstår precis hur du känner. Har själv jobbat som PA. Slutade dock när jag tyckte det känndes som att man var nån slags barnflicka/hembiträde. Där jag jobbade tvingades jag städa hela huset,laga middan,ta hand om djuren. För enligt min "chef"(en anhörig till vårdtagaren) skulle hen gjort det om hen kunnat.
    Kanske ska tilläga att vårdtagaren var en tonåring mellan 10-15 år
    Brukaren ska vara delaktig i sådana sysslor. (Efter förmåga). Annars är det inte assistans. Just för att anhöriga eller andra, inte ska kunna utnyttja PA:s till vad som helst med förevändningen att brukaren hade gjort det "om h*n hade kunnat..." Har brukaren inget intresse för det - eller åldern inne - hade den antagligen INTE gjort det, så här får man vara jäkligt vaksam som ass, vilka uppgifter man egentligen sätts på
  • Wynn88

Men som sagt - om brukaren är med och städar eller tar hand om djuren - då kan det absolut vara en assistanssyssla. Skillnaden är att dock att man då hjälper brukaren. Man gör det inte ÅT h*n!

• Wynn88
    Anonym (T) skrev 2011-10-12 11:59:19 följande:

Ursch så tråkigt! Man har läst mycket om att personliga assistenter har problem och kommunal har ju inte direkt tagit tag i det med hårdhandskarna. Ni som har mamman till chef har ju ingen alls att vända er till, måste ju vara än värre.

Jag skulle önska att du gick vidare med detta. Ska assistenter få det bättre så måste någon börja anmäla. Ni måste få någon utifrån att lyssna på er. Acceptera inte detta...

Problemet är att två "svaga" grupper, ställs mot varandra. Kommunal vill inte gärna "bråka" med funktionshindrade och dessutom har de själva varit med och förhandlat fram de ofta usla avtal - med i praktiken noll anställningstrygghet och mycket få rättigheter - som många assistenter jobbar under. Samtidigt vill Kommunal självklart värna om sina medlemmar, dvs de anställda assistenterna. Detta gör att de sitter på två stolar, vilket tillsammans med bristande kunskap om hur branschen faktiskt fungerar (eller att man väljer att blunda) gör att det varken blir hackat eller malet. Många "skyller" också på LSS-lagen, att de är bundna av denna, men faktum är att detta är fel. LSS-lagen är viktig, men det står uttryckligen i dess rättskällor att den inte står över andra lagar (t ex arbetsrättsliga lagar) utan de ska samverka.
  • lagotto

Förstår vad du menar jag hade också blivit kränkt i det laget .Men tyvärr så finns det sådana människor.

Svar på tråden Känner mig illa behandlad även om hon hade rätt.