• Anonym (liten)

Känner mig illa behandlad även om hon hade rätt.

Jag arbetar som personlig assistent åt en flicka. Det kan vara väldigt påfrestande eftersom vi jobbar hemma hos flickans familj varje dag. Det är familjen som anställer oss och mamman blir även då vår chef. Flickan har en grav utvecklingsstörning och kan inte fördela sig själv. 
    Jag förstår att framförallt mamman tycker att det är jobbigt att ha assistenter hemma varje dag men hon visar det väldigt öppet. Igår skulle familjen ha gäster över på middag varpå mamman säger åt mig att gå ut i gäststugan och vänta tills de ätit. Jag fick sitta där och stirra i väggen i över en timme. Jag vet att hon kanske har rätt att göra så men jag kände mig oerhört kränkt av att inte ens vara värd att sitta inne i huset då de hade besök. 
    Jag har hela tiden känslan av att vi som jobbar inte är människor med samma värde när vi är där. Jag anser att min uppgift är att hjälpa flickan i hennes vardag och inte att fjäska för hennes anhöriga. Det handlar hela tiden om att vi ska visa dem hänsyn och respekt men vi får inte det tillbaka. 
    Vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägget.  

• Svar på tråden Känner mig illa behandlad även om hon hade rätt.
  • Anonym (Föredetta PA)

Att jobba som PA privat är inte skoj. Speciellt när vårdtagarens(vägrar annvända ordet brukare eller kund) anhöriga blir ens chefer. Förstår precis hur du känner. Har själv jobbat som PA. Slutade dock när jag tyckte det känndes som att man var nån slags barnflicka/hembiträde. Där jag jobbade tvingades jag städa hela huset,laga middan,ta hand om djuren. För enligt min "chef"(en anhörig till vårdtagaren) skulle hen gjort det om hen kunnat.
    Kanske ska tilläga att vårdtagaren var en tonåring mellan 10-15 år

• finelinan
    Anonym (liten) skrev 2011-10-10 13:05:00 följande: