• Mimmi O

    "Vill inte binda sig"!

    Jag och min sambo har varit förlovade nu i 2 år. Vi är 25 resp.27 år.
     Vi har en son på 2.5 år.

    Min längtan efter bröllop är enorm!

    Han säger att han vill gifta sig men inte just nu.
    Jag har pikat honom lite då och då men han bara slår det ifrån sig.

    Han vill inte prata om det alls. För mig är det väldigt viktigt. 
    När jag tagit upp det ( Tar kanske upp det någon gång i månaden) så blir han näst intill arg.

    Men för mig är det väldigt viktigt.

    Han vill inte binda sig just nu säger han.

    Men vadå binda sig? Vi har ju barn tillsammans, är inte det att binda sig?

    Är det mig det är fel på? 

    Men han säger ju att han älskar mig? Vad är då fel?
     

  • Svar på tråden "Vill inte binda sig"!
  • RestoreMe

    fråga om det ligger något ideologiskt bakom, eller att han inte gillar tillställningen i sig etc?


    Våga se och förändra
  • RestoreMe

    Han kanske inte vill ha gemensam ekonomi, vill ha kontroll över sina pengar och göra vad han vill med det han fått ihop, men det är för känsligt att säga till dig.


    Våga se och förändra
  • zygoma girl

    Lika gärna som du kan fråga honom varför han är sådan motståndare till äktenskap (eller bara till bröllopet?) bör du fråga dig varför det är så väldigt viktigt för dig.

    Det är sant att ni redan är sammanbundna genom er son men för en del är själva känslan att vara gift nästintill skrämmande. Och för en del är det ok att vara gift men itne att ha ett storslaget bröllop - har du frågat hur han ställer sig till en snabbvigsel på rådhuset med två vittnen tex?

    Dvs det kan antingen vara känslan av att vara bunden som hindar honom (även om den är falsk på ett sätt) eller att han inte för sitt liv vill ha ett stort bröllop. Eller något helt annat, för all del.

  • litenlur

    I vårt fall är jag den som känner en motvilja mot att binda mig. Jag vet att det låter fånigt. Vi har ett barn tillsammans och jag är övertygad om att vi kommer att leva tillsammans hela livet, men jag gillar liksom inte själva ringmärkningen. Det räcker med att vi vet att vi vill vara tillsammans. Om min sambo hade insisterat, så hade jag ju funderat på det, men gillar det gör jag inte.

  • Daludd
    litenlur skrev 2012-03-12 12:52:38 följande:
    I vårt fall är jag den som känner en motvilja mot att binda mig. Jag vet att det låter fånigt. Vi har ett barn tillsammans och jag är övertygad om att vi kommer att leva tillsammans hela livet, men jag gillar liksom inte själva ringmärkningen. Det räcker med att vi vet att vi vill vara tillsammans. Om min sambo hade insisterat, så hade jag ju funderat på det, men gillar det gör jag inte.
    Man kan ju vara gifta utan att bära ringar :)
  • litenlur
    Daludd skrev 2012-05-30 10:08:43 följande:
    Man kan ju vara gifta utan att bära ringar :)
    Ja, om han skulle insistera (vilket han inte skulle) så skulle det kanske bli så, ett anonymt bröllop utan ringar, men jag tror att de som verkligen vill gift sig (av andra än endast juridiska skäl) gärna vill ha mer än bara ett ja och en underskrift.
  • RestoreMe
    litenlur skrev 2012-03-12 12:52:38 följande:
    I vårt fall är jag den som känner en motvilja mot att binda mig. Jag vet att det låter fånigt. Vi har ett barn tillsammans och jag är övertygad om att vi kommer att leva tillsammans hela livet, men jag gillar liksom inte själva ringmärkningen. Det räcker med att vi vet att vi vill vara tillsammans. Om min sambo hade insisterat, så hade jag ju funderat på det, men gillar det gör jag inte.
    Det hade ju vart ganska coolt att just ringmärka sig, med en kod som visar var det var, vikt och fysisk status och så....och om man fångas i ett nät igen så får man nya läges och statussiffror till kodregistret... :)
    Våga se och förändra
  • rebeckan

    "Han vill inte binda sig", är det inte därför man förlovar sig? Skulle blivit irriterad om han inte var öppen för att prata om det över huvud taget!

  • litenlur
    RestoreMe skrev 2012-06-17 23:04:38 följande:
    Det hade ju vart ganska coolt att just ringmärka sig, med en kod som visar var det var, vikt och fysisk status och så....och om man fångas i ett nät igen så får man nya läges och statussiffror till kodregistret... :)
    Absolut. Kanske ska satsa på det. Glad
Svar på tråden "Vill inte binda sig"!