• Anonym (Ny dator?)

Familjehem och ny dator?

Min lillasyster på 17 år bor hos mig och min sambo sen ca 3 år tillbax. Och i början byggde min sambo ihop en dator till henne som under åren har krånglat med att de mesta. Så har fått köpa många nya delar. Och nu har den börjat krångla igen och har varken råd eller lust att köpa massa nya delar igen ( va fasen gör hon med sin dator haha ).

Så nu undrar jag finns de chans att soc kan hjälpa till med att köpa en NY dator så vi slipper allt detta krångel me hennes gamla. Dator behövs ju liksom till hennes skolarbete och sånt.

När hon kom hit köpte ju soc alla hennes möbler till sitt rum utan problem.

Tror ni de blir blankt nej om ja frågar dom eller är det nått jag har "rätt" till?  

• Svar på tråden Familjehem och ny dator?
  • Mariaaa

Ni kan alltid ansöka. Hon kan nog få en dator om det behövs till skolarbetet

• Anonym (insatt)

Det är väl känt att placerade barn har sämre betyg och går ut i vuxenlivet med sämre förutsättnignar än andra barn. Det finns flera olika studier som visar på detta och det är någo som man i en rad olika socialtjänster försöker komma till räta med. Man brukar uppmana familjehemmen att läsa mycket med de placerade barnen t ex. Helsingborg och flera kommuner arbetar med något som heter SkolFam som syftar till att förbättra skolresultat hos placerade barn. finns mer att läsa om SkolFam på nätet.

Marie Sallnäs på Stockholms universitet har även tittat på välfärd och sett att placerade barn lever under sämre ekonomiska förähållanden än "vanliga barn". Hon menar att om kommunen placerar barn ska denna ojämlikhet kompenseras, dvs dessa barn ska inte ha det sämre ställt än andra barn.

Och man får väl säga att i många familjer idag är det vanligt att det finns datorer. Och då bör även ett placerat barn ha tillgång till det, då kommunen har ansvar för att ge henne så goda förutsättningar som möjligt på väg in i vuxenlivet.

Så absolut fråga! Det är inte rimligt att hon ska ha svårare att fullfölja skolarbete än sina jämnåriga.

• Anonym

Men får ni inte ganska mycket pengar varje månad för att ta hand om systern? Varför i hela världen ska då soc köpa en ny dator till er familj?

Min syster är familjehem och de får drygt 12000 per månad från kommunen, om ni ligger ens i närheten av det så lär ni ju ha råd med en dator för 3000 kronor (eller ännu billigare om ni köper begagnat)

• Anonym (insatt)

12 000 i månaden!? Men då måste det kompensera inkomstbortfall hos någon i familjen. Att någon är hemma på hel- elelr deltid. Man får inte 12 000 i omkostnader för en tonåring i månaden!!

• Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2011-10-11 12:28:06 följande:
    12 000 i månaden!? Men då måste det kompensera inkomstbortfall hos någon i familjen. Att någon är hemma på hel- elelr deltid. Man får inte 12 000 i omkostnader för en tonåring i månaden!!
    Ja, min syster jobbar deltid.

Men man får ju ersättning för omkostnader så jag ser inte varför soc ska betala en dator utöver det? Av vad jag förstått så får man ca 6000 i månaden för omkostnader för en tonåring. Borde inte en del av det kunna läggas undan till en dator?
  • Anonym

Men ni får ju pengar? Det täcker ju en ny dator! Kom igen!

• Anonym

"Omkostnadsersättningen är till för att täcka de merkostnader som familjehemmet får när det tar emot barnet i sin familj. Ersättningen utgörs dels av en åldersförde­lad schablon, som kallas grundkostnad, dels av tilläggskostnader som beräknas individuellt."

Barn 13-19 år: Grundkostnad 4280 kr, Tilläggskostnad: 6063 kr.

Hur mycket får ni varje månad ts? Jag tror att kostnad för dator bör rymmas inom detta.

• Anonym (insatt)

OK. Men det förklarar saken.

Som jag förstod av TS så är det alltså en släktingplacering och då är det ofta - inte alltid - att man får basbeloppet. Vilket för en tonåring är cirka 4 280, som då ska räcka till mat, kläder etc. Det är ju långt ifrån hela summan som är vinst och går att spara.

Man har i Konsumentverkets beräkningar som SKL tar upp antagit att familjehemmet redan har en hög standard, så ersättningen ska inte kompensera det. Det kan vara så att TS i detta fall inte har en lika hög standard som vanliga familjehem har till att börja med och då kan kommunen behöva kompensera ytterligare.

Självklart kan TS spara av den ersättning de får, men beroende på hur stor marginal de har, kan det dröja länge innan de fått ihop till de pengar en ny dator kostar. Och eftersom det är väl känt att barn i denna situation behöver mer stöd än andra barn är det inte rimligt att tjejen i fråga ska behöva vänta.

Det är också tydligt i riktlinjer att vad som ska ingå i omkostnadsdelen av ett familjehems kostnader är möjligt att diskutera. Det är alltså inte hugget i sten vad som ska ingå och inte. Så jag tycker TS ska fråga! Ingen skada skedd med det.

• Anonym (Ny dator?)

12 000 ? Då hade ja vart överlycklig o köpt värsta grymma datorn till henne men tyvärr ligger omkostnaden för henne på 4200 eller nått...

• Anonym (jag)
    Anonym (Ny dator?) skrev 2011-10-11 13:04:30 följande:
    12 000 ? Då hade ja vart överlycklig o köpt värsta grymma datorn till henne men tyvärr ligger omkostnaden för henne på 4200 eller nått...

Om man som familjehem BRYR sig om barnet....skulle man bara gå o köpa en dator...och fråga senare om soc kan täcka den kostnaden.
Svar på tråden Familjehem och ny dator?