• Anonym (Ny dator?)

Familjehem och ny dator?

Min lillasyster på 17 år bor hos mig och min sambo sen ca 3 år tillbax. Och i början byggde min sambo ihop en dator till henne som under åren har krånglat med att de mesta. Så har fått köpa många nya delar. Och nu har den börjat krångla igen och har varken råd eller lust att köpa massa nya delar igen ( va fasen gör hon med sin dator haha ).

Så nu undrar jag finns de chans att soc kan hjälpa till med att köpa en NY dator så vi slipper allt detta krångel me hennes gamla. Dator behövs ju liksom till hennes skolarbete och sånt.

När hon kom hit köpte ju soc alla hennes möbler till sitt rum utan problem.

Tror ni de blir blankt nej om ja frågar dom eller är det nått jag har "rätt" till?  

• Svar på tråden Familjehem och ny dator?
  • Anonym (Ny dator?)
    Anonym (jag) skrev 2011-10-11 13:09:29 följande:
    Om man som familjehem BRYR sig om barnet....skulle man bara gå o köpa en dator...och fråga senare om soc kan täcka den kostnaden.

De är min skit unge till syster.

Jag anser att jag BRYR mig bara genom att ens öppna mitt hem åt henne och låta henne BO här med mig och min sambo som är vana vid att bo själva.  
  • Anonym (Ny dator?)
    Om man som familjehem BRYR sig om barnet....skulle man bara gå o köpa en dator...och fråga senare om soc kan täcka den kostnaden.

Och om du läst hela TS så skrev jag att vi genom åren redan lagt ut många tusen de dator delar till henne. Säkert 5-6000. Bara otur att de går sönder. Ni vill vi att hon ska ha en färdigbyggd köpt dator sm det finns garanti på om den går sönder.

• Anonym (insatt)
    Skämtar du!? Vilken värld lever du i som tror att alla bara kan gå och köpa en dator bara för att man bryr sig. Det är väl pengar man betalar med i affären sist jag var där. Huruvida man BRYR sig elelr inte öär väl inget affären tar hänsyn till. Ibland blir jag verkligen trött....
  • Anonym (jag)

Alla behöver en dator numera. Det är normalt. Hon är 17 år....

• Anonym (Ny dator?)
    Anonym (jag) skrev 2011-10-11 13:16:11 följande:

Ja kanske inte bara till skolarbete. Vill inte hon ska bli mobbad för att hon kanske inte kan spela me polare eller chatta och sånt för att hon inte har en fungerade dator :/
  • Anonym (insatt)
    Anonym (jag) skrev 2011-10-11 13:16:11 följande:
    Ja, det håller jag med om. Men det var inte det du skrev. Du skrev att det var bara att gå och köpa om man brydde sig. Det är väl inte samma sak.
  • Anonym (Ny dator?)
    Anonym (insatt) skrev 2011-10-11 13:21:27 följande:
    Ja, det håller jag med om. Men det var inte det du skrev. Du skrev att det var bara att gå och köpa om man brydde sig. Det är väl inte samma sak.

Precis....alla skiter inte pengar :/ Och ja tycker att ja bryr mig skit mycket bara genom att låta henne bo här. När jag och min sambo kanske kunnat skapa familj under dessa år istället. Men måste vänta minst 3 år till innan hon flyttar. Då har hon bott hos oss i 6 år....6 år av mitt o min sambos förhållande :/
  • Anonym (jag)
    Anonym (insatt) skrev 2011-10-11 13:21:27 följande:
    Förlåt...jag ville inte vara elak. Men det är sant att alla har en dator numera. Hoppas ni kan lösa det problemet och att hon tillslut får en egen dator! Bara så. Fråga soc om ni inte själva kan köpa det.
  • Anonym (Ny dator?)
    Anonym (jag) skrev 2011-10-11 13:24:42 följande:
    Förlåt...jag ville inte vara elak. Men det är sant att alla har en dator numera. Hoppas ni kan lösa det problemet och att hon tillslut får en egen dator! Bara så. Fråga soc om ni inte själva kan köpa det.

Egen dator gav vi henne första dagen hon flyttade hit ! MEN den går sönder hela tiden så jag har fått köpa nya delar till den varje gång för ett par tusen. Och nu e den paj igen och orkar inte köpa mer delar så vill ha en köpt dator med garanti och så.
  • Anonym (insatt)

Nu har ju inte det med saken att göra, men blev nyfiken. Hur kommer det sig att ni inte kan bilda familj förrän hon flyttar?

Svar på tråden Familjehem och ny dator?