• Bambi07

Kan du höger och vänster?

Har märkt nu på senare tid att det verkar vara väldigt många vuxna människor som inte kan höger och vänster. På jobbet så händer det ju ofta att någon frågar "Var har ni det här?". Jag kan då svara "Där nere till höger" och pekar till och med, men väldigt ofta går de åt vänster istället eller ställer sig helt enkelt och ser förvirrade ut.

Ett annat exempel är om någon frågar mig om vägen. Då säger jag till exempel "Gå ut och sen åt vänster, sedan vänster igen". De går ut, och svänger av åt höger.

Som sagt, det här händer väldigt ofta, säkert cirka 50% av gångerna. De som gör det är av alla klasser, etniciteter och kön. Är det vanligt att man inte kan höger och vänster? Kan du det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du höger och vänster?
  • Trident5678

Ja, jag kan höger och vänster men gör trots det fel ibland. Minns en gång, när jag övningskörde och min körlärare bad mig svänga åt höger och jag svängde åt vänster. Resten av lektionen fick jag enbart göra högersvängar

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mrs Chika

Svar Ja MEN: jag måste tänka. Det kan bara inte fastna så det blir automatik.
    Sonen tex kan det automatiskt, det är nog mer vanligt än ovanligt. men nepp, inte jag.

• Bambi07
    Trident5678 skrev 2011-10-11 13:30:43 följande:
    Ja, jag kan höger och vänster men gör trots det fel ibland. Minns en gång, när jag övningskörde och min körlärare bad mig svänga åt höger och jag svängde åt vänster. Resten av lektionen fick jag enbart göra högersvängar
    Haha!
    Ja, men klart man kan vara lite tankspridd ibland och kanske inte lyssna ordentligt eller liknande. Men en gång var det faktiskt en som blev arg på mig och skrek "Men du fattar väl att jag inte kan höger och vänster!". Jag har alltid trott att det är en sån sak som alla kan, oavsett hur oallmänbildad/välutbildad man är, men tänkte att jag kanske har fel :o
  • MammaMia88

Japp, men händer att jag blir förvirrad när jag frågar efter något...vet inte varför..haha

• Angels

Låter mer som att de är i sin egen värld och inte riktigt lyssnar på vad du säger.

• zygoma girl

Efter många år med patientverksamhet så måste jag fundera över vilket som är höger respektive vänster på min egen kropp och ibland ute i "verkligheten".

Vad som är vänster resp höger på en person framför mig eller på en röntgenbild tvekar jag aldrig över (tack och lov!).

Det är helt enkelt 100 ggr vanligare att jag använder höger-vänster i samband med jobbet än att jag gör det när jag är ute och går och därför kan jag tveka ibland om någon tex visar vägen.

• Bambi07

Men nu är det ju två personer som har röstat Nej, kan inte de tänka sig att förklara? Om de helt enkelt inte anser sig ha användning av det, inte har fått lära sig det, inte bryr sig eller om det är något som gör att de har svårt att lära sig det :)

• Äppelpaj80

Jag har många gånger förvånats över vuxna som inte kan höger eller vänster. Vet att flera i min klass som man cyklade med till skolan när man var yngre inte heller kunde det?

Men nu läste jag för inte så längesedan att vissa inte kan lära sig det helt enkelt? Det berodde på något i hjärnan men minns inte vad  

• tahira

Nja.. jag kan det ju. Jag vet vad som är vad men det tar x antal sekunder för mig. Jag måste känna efter var jag har mina ringar och har av någon anledning inte ringarna på mig måste jag diskret röra lite på händerna för att se vilken man tar i hand med.

Jag blir också väldigt lätt förvirrad om någon mitt emot mig säger höger eller vänster och om jag ser på en bild av tre män och någon säger "mannen till vänster" vet jag aldrig vilken man de menar.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Fiyali

Men det där när någon pekar på ett skåp, "där nere till höger", så är där tre skåp på rad, vilket jävla skåp är det då? :P
    Men höger och vänster kan jag!

Svar på tråden Kan du höger och vänster?