cloudberry79 skrev 2011-10-11 19:26:44 följande:
Nej, det är ju inte korrekt. Står jag på gården och har bilen inbackad, står ju fortfarande en blå bil till vänster om min bil och en röd bil till höger om min bil. Samma sak om jag kört in den med fronten först. Sitter jag däremot i bilen så har jag den blå bilen till höger om mig och den röda till vänster om mig, förutsatt att min egen bil är inbackad. Däremot håller jag med dig om att ett objekt i förhållande till ett fordon alltid är antingen framför, bakom, under eller över. Under och över torde för övrigt gälla samtliga objekt.
Det är som sagt 1/4 ungefär av befolkningen som inte kan automatisera höger och vänster, det betyder inte att de inte kan automatisera vilken sida de kör på eller vilka regler som gäller i korsningar.
Nej, nu är du ute och cyklar.
Eftersom du sitter bakom ratten med näsan i färdriktningen är din egen högersida densamma som bilens högersida. De byter aldrig plats oavsett hur du än vrider och vänder på det.
Står du däremot utanför bilen så kan du ha något till höger om dig d.v.s. vid sidan av din högra sida, men det står till vänster om din bil eftersom det är vid sidan av bilens vänstersida.
De flesta oliksidiga föremål följer exakt samma princip som din kropp.
Det spelar ingen roll hur jag än vrider och vänder på dig och ser dig från olika håll, din högersida är fortfarande den sida där du har höger hand, din framsida där du har näsan och tårna, baksidan där du har rumpan...o.s.v.