• Bambi07

Kan du höger och vänster?

Har märkt nu på senare tid att det verkar vara väldigt många vuxna människor som inte kan höger och vänster. På jobbet så händer det ju ofta att någon frågar "Var har ni det här?". Jag kan då svara "Där nere till höger" och pekar till och med, men väldigt ofta går de åt vänster istället eller ställer sig helt enkelt och ser förvirrade ut.

Ett annat exempel är om någon frågar mig om vägen. Då säger jag till exempel "Gå ut och sen åt vänster, sedan vänster igen". De går ut, och svänger av åt höger.

Som sagt, det här händer väldigt ofta, säkert cirka 50% av gångerna. De som gör det är av alla klasser, etniciteter och kön. Är det vanligt att man inte kan höger och vänster? Kan du det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du höger och vänster?
  • Tom Araya
    cloudberry79 skrev 2011-10-11 19:26:44 följande:
    Nej, det är ju inte korrekt. Står jag på gården och har bilen inbackad, står ju fortfarande en blå bil till vänster om min bil och en röd bil till höger om min bil. Samma sak om jag kört in den med fronten först. Sitter jag däremot i bilen så har jag den blå bilen till höger om mig och den röda till vänster om mig, förutsatt att min egen bil är inbackad. Däremot håller jag med dig om att ett objekt i förhållande till ett fordon alltid är antingen framför, bakom, under eller över. Under och över torde för övrigt gälla samtliga objekt.

Det är som sagt 1/4 ungefär av befolkningen som inte kan automatisera höger och vänster, det betyder inte att de inte kan automatisera vilken sida de kör på eller vilka regler som gäller i korsningar.
    Nej, nu är du ute och cyklar.
    Eftersom du sitter bakom ratten med näsan i färdriktningen är din egen högersida densamma som bilens högersida. De byter aldrig plats oavsett hur du än vrider och vänder på det.

Står du däremot utanför bilen så kan du ha något till höger om dig d.v.s. vid sidan av din högra sida, men det står till vänster om din bil eftersom det är vid sidan av bilens vänstersida.

De flesta oliksidiga föremål följer exakt samma princip som din kropp.
    Det spelar ingen roll hur jag än vrider och vänder på dig och ser dig från olika håll, din högersida är fortfarande den sida där du har höger hand, din framsida där du har näsan och tårna, baksidan där du har rumpan...o.s.v.
  • Perly

Med lite betänke tid så hehe, det krångliga är när man är vänd åt olika håll o folk inte verkar tänka på vänst höger o vänster de beskriver utifrån, och man själv inte har någon aning, då går man lätt fel...

daPerley is thá bést, and u ynow it ;)
  • Tom Araya
    Perly skrev 2011-10-11 20:00:22 följande:
    Med lite betänke tid så hehe, det krångliga är när man är vänd åt olika håll o folk inte verkar tänka på vänst höger o vänster de beskriver utifrån, och man själv inte har någon aning, då går man lätt fel...
    Antingen ska den som lyssnar ställa sig åt samma håll eller så ska den som berättar göra det utifrån det håll lyssnaren ser det.
    Dock är ditt höger och vänster på väg alltid i förhållande till din färdriktning.
  • Mollz

Ja, och är något paff att så många inte kan det automatiskt.. Det trodde jag inte!

• LaFontaine

Jag kan skilja på höger och vänster men inte per automatik. Jag måste tänka till någon sekund innan jag får till det. Nu har jag inte körkort men när jag övningsskör gör jag ofta fel, förutom på just högerregeln.

Lokalsinne har jag för övrigt inget alls. Släpper någon ut mig i en främmande stad får man skicka skallgångskedja efter mig. Jag springer med jämna mellanrum vilse när jag är ute och springer här hemma, där jag bott de senaste 6 åren. Om jag ska göra en liten avstickare är jag plötsligt helt borta.  

• Houdini

Jag kan säga höger och så pekar jag åt vänster Tungan ute Så nej jag kan inte skillja höger från vänster i en handvändning jag måste tänka efter.

Men jag har ett jäkla lokalsinne, har aldrig gått villse i hela mitt liv. Varken i stad eller skog.  

• Lufsan

Rent teoretiskt kan jag höger och vänster. Men under press tar jag ofta fel, pekar ofta istället för att säga höger eller vänster. 

Jag har också ett jäkla lokalsinne! =) Har aldrig gott vilse och hittar lätt i nya områden.  

En dag i sänder.
  • murderdoll13

Japp, har alltid kunnat det utan problem.

• huxflux

Ja, klart jag KAN det, men på något vänster blir det ändå fel ibland... speciellt om jag ska ge vägbeskrivningar är det mina händer man ska titta på och inte vad jag säger. Då händer det ofta att jag säger "och så svänger ni vänster vid ICA samtidigt som jag viftar med höger hand".

Svar på tråden Kan du höger och vänster?