• Anonym (märkligt)

Får det gå till såhär?

Hej

Har 2 vänninnor, båda har barn i 6 årsåldern varav den enas barn är borta varannan helg.

Nu är det såhär att väninna 1 har det lite jobbigt och behöver avlastning och då har väninna 2 erbjudit sig att vara kontaktfamilj/avlastare år barnen varannan helg, tanken är då att barnet skall få ta rummet som hennes pojke brukar ha (han är då hos sin pappa de helgerna det barnet kommer)

Är det verkligen en okej lösning?
    Känns verkligen inte snällt att låta barnet bo i hennes barns rum när han är borta.

Dessutom tror hon som skall ta emot barnet att hon skall få pengar från kommunen för att hon tar hand om barnet varannan helg, kan det stämma?

• Svar på tråden Får det gå till såhär?
  • Johan70

Man kan få ersättning för sådant uppdrag från kommunen, om kommunen har gjort en behovsprövning hos den som vill ha avlastning och funnit att det finns anledning för den personen att få avlastning. Den som avlastar skall också godkännas som kontaktperson/avlastare för att ersättningen skall betalas ut till henne.

Beträffande att låta väninnans barn bo i det egna barnets rum, så verkar det lite konstigt. Vad säger det egna barnet om det?

• Anonym (märkligt)
    Johan70 skrev 2011-10-12 00:40:10 följande:
    Man kan få ersättning för sådant uppdrag från kommunen, om kommunen har gjort en behovsprövning hos den som vill ha avlastning och funnit att det finns anledning för den personen att få avlastning. Den som avlastar skall också godkännas som kontaktperson/avlastare för att ersättningen skall betalas ut till henne.

Beträffande att låta väninnans barn bo i det egna barnets rum, så verkar det lite konstigt. Vad säger det egna barnet om det?
    SÅ hon kan alltså inte få pengar om hon inte är utredd, intressant. Tror nämligen inte att mamma 1 skulle kunna tänka sig avlastning hos någon annan än just mamma 2 då hon inte vill lämna till okända människor.

Enligt mamman tycker barnet att det är helt okej att det andra barnet får låna hans rum, vilket jag iofs kan tänka mig då detta barnet är väldigt snäll och hjälpsam, tex gav bort sitt lördagsgodis till grannbarnet som inte fick något osv..
  • Lumo

Fattar inte vad problemet är? Varför motarbeta något när dessa hjälper varann?

Ja, hon kan nog få ersättning, borde vara via Soc detta sköts.

Vad är det för fel på att tjejen lånar sonens rum? Ska de bygga ut för att fixa ett rum till? Ska de lägga ut 10 000 spänn på nya möbler o inredning till ett tjejrum? låter ju orimligt. Förstår inte vad problemet är? Folk har delat rum i alla tider, det är väl inget fel att dela med sig, speciellt inte eftersom pojken inte bryr sig. I värsta fall får de väl sätta regler eller plocka undan pojkens "ögonstenar" om han är rädd om något.

Tycker detta låter som en bra lösning, fler borde göra så... :)

• Anonym (?)

om jag hade en vän som behövde avlastning på det sättet och jag kände att jag orkade med det för att mitt eget barn var hos sin andra förälder så ser jag inget problem i det. Klart man kan ställa upp och hjälpa en god vän? Jag hade nog inte tänkt på ersättning i det fallet, men om det blir under en längre period så kanske man vill ha lite ersättning för mat osv. Att det skulle vara nåt "fel" att barnet sover i det andra barnets rum är väl inget konstigt, har man den platsen så har man väl?

• Tittij

Förstår inte heller problemet?!
    Är väl underbart om man har så goda vänner som kan avlasta när man behöver! Hurra för henne!! 

• Solaika

Mina föräldrar var avlastningsfamilj åt en väns autistiska son ett tag. De började frivilligt, sen kontaktade de soc som hjälpte dem så de fick ersättning. Nu kanske det skiljer sig för att det barnet just har autism. Men ändå.. Tycker det e fint att ställa upp om man kan. Det skulle jag oxå göra!

• Anonym (Fia)

Vi är kontaktfamilj åt en femårig tjej varannan helg. Hon sover då i vår minstas säng i det delade barnrummet där även vår femåring sover. Vår lilla får sova i vårat rum den helgen. Vad skulle vara konstigt med det?

Svar på tråden Får det gå till såhär?