• Kalinka

Fick du någon fikabricka efter förlossningen?

Bradbury skrev 2011-10-12 15:02:10 följande:
    Fick ingen bricka. Förlöstes med sugklocka och sonen åkte direkt till neo och jag till op för att sys. Fick ingen bricka på bb sedan heller. Har sörjt ofattbart mycket över det. Det var som att vår förlossning och son inte var något att fira.
    Samma för mig. Fick åka till op för att få ut moderkakan och jag blödde kraftigt. Jag har funderat och funderat och funderat på varför en sån liten grej som den där dj-la brickan har känts så viktig. Borde vara en skitsak, men så har det inte varit för mig.

Nu andra gången fick jag en bricka, en jättefin sån. Jag berättade att jag inte fått någon första gången och det tyckte personalen var jättekonstigt (ett annat sjukhus än första förlossningen), för de ordnade alltid brickor till alla föräldrar efteråt, till snitten, urakuta snitten, de som behövde till op. I de fallen kom de med bricka till BB, som ligger bredvid förlossningen. Kändes jätteskönt, att få en bekräftelse av dom att det inte var jag som var konstig första gången som blev besviken.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Kalinka
    gumtree skrev 2011-10-12 15:36:48 följande:
    För mig var det inte så viktigt just då, blev mer besviken efteråt när alla (typ vänner och de i mammagruppen) pratade om brickan och hur god den var. Då satt man som ett fån och undrade varför i helvete personalen inte tyckte jag "förtjänade" en bricka, efter en extra svår förlossning och operation...
    Jo, precis då var jag väl mest glad för att jag inte blött ihjäl, men det kändes ändå surt precis som du säger, att efter en extra svår förlossning inte få den uppmuntran som brickan ändå är.
  • Kalinka

Om jag hade haft en vanlig, normal vaginal förlossning hade jag fömodligen inte brytt mig så mycket om att jag inte fick någon Bricka första förlossningen. Men eftersom den inte var normal, utan istället förlossningen från helvetet, lång och utdragen, med alla möjliga komplikationer, och där jag var tvungen att sövas ner efter förlossningen och missade de 5 första timmarna av dotterns liv, så var det där med att INTE få någon bricka liksom en extra bekräftelse på att det var jag som misslyckats. Min man fixade en bricka när vi kom hem (han kunde inte lämna mig under tiden på BB, eftersom jag inte kunde ta hand om barnet pga superlågt  Hb), men det hjälpte faktiskt inte riktigt.

Kanske inte så logiskt, men när har känslor någonsin varit logiska?

• Kalinka
    Enniie skrev 2011-10-13 17:58:09 följande:
    På mitt jobb ser vi ALLTID till att föräldrarna får fika efter förlossningen, oavsett hur förlossningen slutar. Är det så att mamman gjord ks, så får pappan fika som oftast kommer ner till förlossningen efter. Annars kommer vi upp med det till BB senare.
    Menar du att pappan får fika men inte mamman? För så var det nämligen när vår dotter föddes. Min man fick bricka, men inte jag, som ändå hade genomlidit 48 timmar, blodförlust och diverse annat. Totalt poänglöst. Jag fick ingen bricka, och min man, som var jätteorolig för mig eftersom jag börjat störtblöda och de sprungit iväg med mig, var inte direkt sugen på att fira, ensam.
  • Kalinka
    Sundsvallmamman skrev 2011-10-13 19:28:09 följande:
    När jag födde mitt femte barn i Borås så blev det en placentalösning och när jag sen vaknade upp ur narkosen så hade redan min man och min äldsta dotter som var med fått brickan. Detta sördje jag faktiskt då det var vårat sista barn och jag hade sett fram emot denna stunden med dom...När jag jobbade på förlossningen i Skövde  var vi väldigt nog att föräldrarna skulle få sin bricka oavsett!
    Håller med. Så var det för oss också. Fattar inte varför man ger bara pappan brickan faktiskt. Då kan man väl lika gärna låta bli, eller vänta tills att båda föräldrarna kan få den tillsammans.
Svar på tråden Fick du någon fikabricka efter förlossningen?