• Bambusa

Fick du någon fikabricka efter förlossningen?

fick akutsnitt i gävle, och pappan fick brickan medans ja syddes ihop Rynkar på näsan  snittades 19 på kvälln, fick frukost dan efter.. hade spytt upp allt ja hade i magen under värkarna innan de vart akutsnitt (efter 7 timmar, 9½cm) 
    hade ju sett fram emot brickan, tycker dom kan vänta med den efter snitt så mamman får med..  man går ju iste om så mkt med snitt iaf, då kan man iaf få fika med pappan efteråt..

• Bambusa

men pappan åkte hem en sväng dan efter å då köpte han bakelse och grejjer till mig, inte för ja va så sugen på nått då ja mådde illa av morfinet (mot smärtan i snittet) men gulligt va de iaf..

• Bambusa
    Snyggo skrev 2011-10-13 13:38:15 följande:
    Vaddå , om man föder med kjesarsnitt, så tycker inte jag att man ska ha någon bricka. Herregud, vad är det för bedrift? Bättre att spara in dom pengarna och lägga dubbelkrut på dom som har  fött på RIKTIGT så att dom  kan få lite skumpa  på brickan också ;) !
    ofta lär man avsluta med akutsnitt för bebis inte mår bra, ja hade kommit till 9½cm helt naturligt -inte ens alvedon.. men då blev min bebis dålig, så dom plockade ut henne.. och smärtan efter snitt va mkt värre än värkarna..  isf kan dom ta betalt för all smärtlindring under förlossningen med då.. så bara dom som har råd kan ta ryggbedövning, alla andra kan gott ha ont, och föda på riktigt.. för är man helt bedövad har man väl inte fött på riktigt,en förlossning ska ju göra ont...  Skrikandes  

visst har man inte FÖTT barn om man gjort snitt, men ibland har man inget val, föda ett barn som får skador pga syrebrist,eller kanske tom dör, eller avsluta med snitt ? inget svårt val.. tycker däremot man skulle få betala för snitt om man vill ha de utan att de behövs, dvs fara för barn eller mamma.. för de går ju åt kt er folk och op sal bedövning/narkos, plats på uppvak osv.. 

blir de fler barn för ig så tänker ja försöka föda vaginalt och naturligt igen.. snitt va de värsta ja vart med om.. å då har ja fått mf v16, å skrapats efter de, haft massa gallstens anfall, och operarat bort gallan,koplikationer efter alla operationer har ja haft med, sist ville ja inte riktigt vakna.. tog nästan ett dygn innan ja kunde hålla mig vaken mer än 5 minuter i sträck..
  • Bambusa
    Enniie skrev 2011-10-13 17:58:09 följande:
    På mitt jobb ser vi ALLTID till att föräldrarna får fika efter förlossningen, oavsett hur förlossningen slutar. Är det så att mamman gjord ks, så får pappan fika som oftast kommer ner till förlossningen efter. Annars kommer vi upp med det till BB senare.
    men de känns så mkt värre än att inte få nån alls, att pappan fikat ensam medans man själv låg på uppvaket efter en misslyckad förlossning..  då tar de även längre tid innan han kommer och visar bebis, ja låg å ropade på folk som inte hade tid att tala om ja fick ett levande barn eller inte på uppvaket, medans han satt å fikade å kika på våran dotter..  värsta timmarna i mitt liv innan han kom till uppvaket med henne.. 

då är de bättre å få den senare men tillsammans..
  • Bambusa
    trädis skrev 2011-10-13 22:00:57 följande:
    konstigt gjort av personalen...

min man fick några mackor när jag åkte på operation. Brickan fick vi tre dagar senare när vi var tillsammans och återhämtat oss något.
    ja, verkligen.. men när vl bm ko å kolla om ja vaknat vart de fart, hon gick å häta bebis och pappa... hungrig va väl de sista man va efter stor op, men törstig är man ju efter ha haft den där kliga syrgasen i näsan, som ja rev ur så fort ja orka lyfta en arm,haha... men firade nyår på bb, de va lite speciellt.. och min syster hade gjort de 11år innan på samma sjukhus.. satt och ammade och kika på alla fyrverkerier.. helt lugnt på avdelningen, DÅ hade den bricka suttit fint om inte tidigare!!!
  • Bambusa
    MammaJ2011 skrev 2011-10-13 22:05:02 följande:
    Jag håller med dig!
    Men inte ens min sambo fick någon fika, nej honom lämnade dom på rummet på BB med en gråtande bebis i flera timmar. Stackarn bebis va ju hungrig antagligen.
    Och jag blev inte erbjuden något alls när jag fick komma till BB, ja varför skulle man behöva en smörgås efter ca två dygns värkar och en förlossning som slutade katastrof utan mat!
    Usch nu låter jag bitter... Men ja man kan väl säga att en förlossning verkligen påverkar en..
    ja, jag hade bara haft verkar i 7timmar innan, men spytt upp allt ja hade i magen..  nån god saftsoppa hade varit bra iaf.. ja fråga efter nå å dricka på fl, men då hade do bara näringsdryck.. tog en halv klunk å slängde den..
  • Bambusa
    Cornellia skrev 2011-10-13 22:36:55 följande:
    Jag är snarare glad att pappan fick fikat, han behövde det, och jag sov ju ändå. Sen när jag vaknade så åkte vi ju till BB direkt, och där fick jag ju mat istället, eller är det något speciellt med just dom där mackorna?

Sen vadå misslyckad förlossning? Min förlossning var inte misslyckad, min son kom till världen och mådde hur bra som helst, det måste väl ses som en lyckad förlossning?
    ja, de är ju en firarbricka, varför ska bara pappan få den om maman snittas, men annars får dom den tillsammans?? den som man hört massa om (iaf ja) innan och blir ju besviken när de inte gått som planerat och all oro innan man får träffa bebisen.. just mackorna är väl inge godare än nå andra, men flagga och rosa servett å allt som man annars inte får, men ven mackor och dricka..  

min förlossning blev misslyckad eftersom dom fick avbryta och göra snitt..  ja hade ju klarat mig så bra på profylax andning och en varm vetekudde.. öppnade mig kanonbra och allt.. tills gbs gjorde mig febrig, hög puls och sen blev bebis stressad med.. ja hade hellre spruckigt för dom hjälpt till med sugklocka eller tång, men de är ju alltid mer osäkert i tidspress än snitt..  Rynkar på näsan  men ja skulle tex hellre föda i säte (naturligt igen såklart) än å snittas igen..  sen så försenas ju mjölken ofta efter snitt, så man får ju kämpa mer, å de va skitjobbigt med infektion i kroppen, men vi klarade de till slut..

ja fick då inget å äta på bb förs nästa planerade måltid, vilket i mitt fall va frukost dan efter...  å ja vaknade strax efter 20 på kvällen.. å då va de lugnt på bb just då, likaså förlossningen.. va inte förs några dagar efter de började bli mer folk på bb.. alla höll väl benen i kors å ville ha en 2009a (dottern föddes 28dec 2008)
Svar på tråden Fick du någon fikabricka efter förlossningen?