Suck och suck skrev 2011-10-12 22:48:41 följande:
För egen del så är jag nog redan förstörd.
Sen har vi en granne som är helt ÖVERDRIVET sockerrädd tycker jag. Hon verkar tycka att socker är livsfarligt och barnet blir väl hårt hållet. Alltså jag funderar ändå på hur det blir för barn som är sådär hårtantisockerhållna då de kan köpa vad f-n de vill då de blir äldre? Då k a n man ju inte styra barnen längre. För sjutton, det gäller att hitta en balansgång där. Annars kan det ju slå över i tonåren, och det vill man ju inte. Nä, jag resonerar med min dotter och försöker också få henne att ta eget ansvar. Jag försöker ge inspiration och sådär. Det tror jag är viktigt. Och som sagt. Hon låter ju söta grejer vara i köket. Annars skulle hon kunna rota rätt på rätt mycket sötsaker. Men jag märker ju att hon har en egen balans när hon låter grejer vara.
Och lördagsgodiset ligger ofta kvar och så. Det kan ju nästan vara onödigt att köpa nytt lördagsgodis då hon har kvar det gamla ibland.
Så jag tror vi annars har en ganska bra balans, där hon också går på eget omdöme.

Önskar att mina barn hade eget omdöme vad det gäller socker...*hahahaha*

När de får lördagsgodis så äter de nästan som om de aldrig får godis..."bäst att passa på liksom"...lite trist för vi kan aldrig ha godis eller nåt sånt hemma nån annan dag än till helgen för då blir det tjat...iallafall från lilleman. Glass likaså...tjat om glass varje dag. Och då är jag ändå ingen mamma med sockerhysteri men jag försöker att hitta en bra balans så det inte blir för mycket iallafall.
Äldste sonen är ju så pass stor nu att han köper godis ibland på vardagarna...de går ju på rasterna i skolan och köper. Men jag har sagt till honom att det inte är så bra så som tur är så köper han inte så mycket.