• Annastar

Gallsten-vad äta?

Jag o familjen va på cypern i september. Jag hade redan innan vi åkte ont i mellangärdet o började sen få ont på höger sida. En dag där fick ja mitt livs första gallstensanfall. Hade den dagen ätit äggröra o halloumi till frukost, och en pizza till lunch. Massa fett alltså... Blev in till sjukan där det visadesej att det va gallsten och att levern var påverkad, jag fick gulsot. En sten hade fastnat o blockerade vägen till levern så den fick jag operera bort med en slang i halsen..... Fick va på sjukhus 6 dagar. Detta har tärt enormt på mej psykiskt o jag är livrädd för att få nya anfall. Väntar på en kallelse om samtal ang ev operation.

Men vad vågar jag äta? vet ju att man ska undvika fet mat, friterat, äpplen, ägg o paprika,lax, makrill... är d nåt mer? Vad FÅR jag äta?
    Har ätit choklad utan att få anfall, äter även en del yougurt med havregryn o banan, men så läste jag att mjölkprodukter o frukt i allmänhet kan framkalla anfallen? Vågar ja fortsätta äta detta eller riskerar ja anfall då?     Jag avskyr detta o tycker det är jätte svårt....
    tar gärna emot tips o råd av erfarna ang gallsten... 

♥Tindra 060925♥Alvin 110604♥
  • Svar på tråden Gallsten-vad äta?
  • Emmi27

Jag har också fått gallstensanfall en gång, dock så behövde jag inte opereras men sablar i helvete vad ont det gjorde, trodde jag skulle dö av smärta. Hade ätit fas 1 Gi i ett år nästan, var inte så bra för gallan tydligen Drömmer

Jag fick också rekomendationer att inte äta ägg och äpplen osv, och märkte faktiskt för ett tag sen när jag ätit ett äpple om dagen i en vecka att jag fick ont. Men vad man får äta? Det står ju bara överallt vad man inte får äta verkar det som. Så det bästa är nog att fråga en dietist kanske?

• houseinthecountry

när man får som mest problem får man ont av allt... det bästa jag gjort är att opererat bort gallan o alla stanar, äntligen slipper jag alla vidriga anfall. när det gäller mat, tänk bebis mat. kokt mat, med lite fett o lättsmält. en sak som verkligen kunde ge vidriga anfall var chips kom jag i håg..  lycka till!

• Annastar

Tack för svar. Ja det är skit svårt att veta, och att våga testa! Nu ikväll kom ja på att jag nog haft anfall förut utan att veta vad det varit. Googlar runt på va man får o inte får äta men blir förvirrad, för på vissa ställen står det att gallan behöver fett för att kunna arbeta och försa ut stenarna med avföringen???

Jag har tydligen fullt av småsten så är ju livrädd att nån sten till ska fastna... det var hemskt... usch. Har en värk som sitter i hela tiden o får lite mer ont varje gång jag ätit. en sak som oxå är skum, sen detta hände har ja haft diarré. speciellt då jag ätit men annars oxå... får akut ont i magen o måste på toa, då är det löst och gult.... hör detta till gallproblem eller är det nåt annat??? 

Ja chips vågar ja inte äta...    

• Kat91
    houseinthecountry skrev 2011-10-12 21:18:48 följande:
    när man får som mest problem får man ont av allt... det bästa jag gjort är att opererat bort gallan o alla stanar, äntligen slipper jag alla vidriga anfall. när det gäller mat, tänk bebis mat. kokt mat, med lite fett o lättsmält. en sak som verkligen kunde ge vidriga anfall var chips kom jag i håg..  lycka till!
    Håller med houseinthecountry. Från början hade jag troligtvis småsten (självdiagnostiserade mig redan hösten 2009 och hade rätt :P) Då kunde jag inte äta fet mat, äpplen, yoghurt osv.
    Efter ett år när det bara eskalerade kunde jag sista månaderna i princip bara äta kokt mat / mat tillagad i ugn dvs typ kokt... Vattenmelon vet jag gav mig ett av de värsta anfallen nånsin. FYfan...

Sista tre månaderna innan operationen hade jag nog 2 anfall i veckan och både voltaren och spasmofen utskrivet vilket jag också var tvungen att ta 9 ggr av 10. Mitt råd är att ta bort hela skiten INNAN du måste börja med ex. spasmofen för det var inte kul. Hade så jävla ont, sen tog jag en sån och det tog 20 minuter, sen sov jag i 8-10 timmar och vaknade alltid hes och helt grumlig i huvudet flera timmar efteråt.

Tog bort gallan med titthålsoperation för ganska precis ett år sen och det är det bästa jag har gjort. Hade 3 stenar som var 1x1,5 cm och två småstenar som jag har här hemma i burk som trofé ;)
    Det enda bra var att jag gick ner 10 kg i vikt under och efter gallstensproblemen :D
  • Annastar
    Kat91 skrev 2011-10-12 23:26:56 följande:
    Håller med houseinthecountry. Från början hade jag troligtvis småsten (självdiagnostiserade mig redan hösten 2009 och hade rätt :P) Då kunde jag inte äta fet mat, äpplen, yoghurt osv.
    Efter ett år när det bara eskalerade kunde jag sista månaderna i princip bara äta kokt mat / mat tillagad i ugn dvs typ kokt... Vattenmelon vet jag gav mig ett av de värsta anfallen nånsin. FYfan...

Sista tre månaderna innan operationen hade jag nog 2 anfall i veckan och både voltaren och spasmofen utskrivet vilket jag också var tvungen att ta 9 ggr av 10. Mitt råd är att ta bort hela skiten INNAN du måste börja med ex. spasmofen för det var inte kul. Hade så jävla ont, sen tog jag en sån och det tog 20 minuter, sen sov jag i 8-10 timmar och vaknade alltid hes och helt grumlig i huvudet flera timmar efteråt.

Tog bort gallan med titthålsoperation för ganska precis ett år sen och det är det bästa jag har gjort. Hade 3 stenar som var 1x1,5 cm och två småstenar som jag har här hemma i burk som trofé ;)
    Det enda bra var att jag gick ner 10 kg i vikt under och efter gallstensproblemen :D
    fy faan. så vill ja verkligen inte ha det. jag hoppas kallelsen kommer snart o att de tycker en operation är läglig... för de kan väl neka en op om de tycker det inte behövs? skit jobbigt att gå o va livrädd för anfall ju.... så fort ja får lite mer ont än vanligt får jag panik.

yougurt verkar funkar för mej att äta, än så länge... 
  • anju79

Har oxå haft ett anfall. Har tre stora stenar i gallblåsan. Jag äter allt o har inte hittat nått än som triggar igång ett anfall. Har fått suppar diklofenak o spasmofen som jag kan ta vb.

• Annastar
    anju79 skrev 2011-10-13 13:33:56 följande:
    Har oxå haft ett anfall. Har tre stora stenar i gallblåsan. Jag äter allt o har inte hittat nått än som triggar igång ett anfall. Har fått suppar diklofenak o spasmofen som jag kan ta vb.

ska du opereras? kanske inte behövs om man inte har problem?
  • undine

Jag har haft gallstensproblem i 10 år och fick operera ut hela gallblåsan efter att jag börjat på LCHF-diet (low carb, high fat).

Det som fungerade för mig att äta var t.ex. magert kött (typ kyckling) och grovt ris till. Sådana  saker. Lättmjölk, lättyoghurt och mycket fibrer gick hem ihop med lightprodukter. Jag kunde äta all frukt.

Värst var det med fet, stekt och grillat mat som pizza, hamburgare, korv, köttfärssåser, fet fisk, chips, bakverk osv.

Idag efter op. (gått 2 år) blir jag lös i magen och får gå på toa om jag äter fet mat. Men eftersom jag fått in mitt ätmönster är jag ändå inte glad för fet mat. Det enda jag unnar mig är standardmjölk på 3 % och fetare yoghurt för jag tycker det är godare. Men jag har alltid grov egenblandad müsli på yoghurten för att inte bara hälla i mig fett och ev. riskera lös i magen.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • anju79

Anna star: de vill inte operera än då jag inte har så mkt symtom. Kan känna mig uppblåst o stum imagen ibland.

• Kat91
    Annastar skrev 2011-10-13 13:26:51 följande:
    fy faan. så vill ja verkligen inte ha det. jag hoppas kallelsen kommer snart o att de tycker en operation är läglig... för de kan väl neka en op om de tycker det inte behövs? skit jobbigt att gå o va livrädd för anfall ju.... så fort ja får lite mer ont än vanligt får jag panik.

yougurt verkar funkar för mej att äta, än så länge... 
    Jag fick själv välja om jag ville göra en operation eller inte. Egentligen tyckte de nog att jag skulle vänta eftersom jag bara var 19 år men jag tyckte det måste vara värre att käka tunga mediciner och sova bort livet än att göra operationen liksom. Och typ det här med att aldrig kunna ta ett glas vin eller nåt för att jag visste att får jag anfall måste jag ta spasmofen för att det ska ge sig och man blandar ju inte gärna. Så jag tror inte de kan hindra en operation. har man dessutom barn blir det ju också jobbigt om man måste droga sig när man får anfall. Det känns ju liksom inte riktigt okej. Så jag tror du får ta det beslutet själv :)
Svar på tråden Gallsten-vad äta?