Gallsten-vad äta?
Jag o familjen va på cypern i september. Jag hade redan innan vi åkte ont i mellangärdet o började sen få ont på höger sida. En dag där fick ja mitt livs första gallstensanfall. Hade den dagen ätit äggröra o halloumi till frukost, och en pizza till lunch. Massa fett alltså... Blev in till sjukan där det visadesej att det va gallsten och att levern var påverkad, jag fick gulsot. En sten hade fastnat o blockerade vägen till levern så den fick jag operera bort med en slang i halsen..... Fick va på sjukhus 6 dagar. Detta har tärt enormt på mej psykiskt o jag är livrädd för att få nya anfall. Väntar på en kallelse om samtal ang ev operation.
Men vad vågar jag äta? vet ju att man ska undvika fet mat, friterat, äpplen, ägg o paprika,lax, makrill... är d nåt mer? Vad FÅR jag äta?
Har ätit choklad utan att få anfall, äter även en del yougurt med havregryn o banan, men så läste jag att mjölkprodukter o frukt i allmänhet kan framkalla anfallen? Vågar ja fortsätta äta detta eller riskerar ja anfall då? Jag avskyr detta o tycker det är jätte svårt....
tar gärna emot tips o råd av erfarna ang gallsten...