• Annastar

Gallsten-vad äta?

Jag o familjen va på cypern i september. Jag hade redan innan vi åkte ont i mellangärdet o började sen få ont på höger sida. En dag där fick ja mitt livs första gallstensanfall. Hade den dagen ätit äggröra o halloumi till frukost, och en pizza till lunch. Massa fett alltså... Blev in till sjukan där det visadesej att det va gallsten och att levern var påverkad, jag fick gulsot. En sten hade fastnat o blockerade vägen till levern så den fick jag operera bort med en slang i halsen..... Fick va på sjukhus 6 dagar. Detta har tärt enormt på mej psykiskt o jag är livrädd för att få nya anfall. Väntar på en kallelse om samtal ang ev operation.

Men vad vågar jag äta? vet ju att man ska undvika fet mat, friterat, äpplen, ägg o paprika,lax, makrill... är d nåt mer? Vad FÅR jag äta?
    Har ätit choklad utan att få anfall, äter även en del yougurt med havregryn o banan, men så läste jag att mjölkprodukter o frukt i allmänhet kan framkalla anfallen? Vågar ja fortsätta äta detta eller riskerar ja anfall då?     Jag avskyr detta o tycker det är jätte svårt....
    tar gärna emot tips o råd av erfarna ang gallsten... 

♥Tindra 060925♥Alvin 110604♥
  • Svar på tråden Gallsten-vad äta?
  • Kat91
    undine skrev 2011-10-13 14:29:29 följande:
    Jag har haft gallstensproblem i 10 år och fick operera ut hela gallblåsan efter att jag börjat på LCHF-diet (low carb, high fat).

Det som fungerade för mig att äta var t.ex. magert kött (typ kyckling) och grovt ris till. Sådana  saker. Lättmjölk, lättyoghurt och mycket fibrer gick hem ihop med lightprodukter. Jag kunde äta all frukt.

Värst var det med fet, stekt och grillat mat som pizza, hamburgare, korv, köttfärssåser, fet fisk, chips, bakverk osv.

Idag efter op. (gått 2 år) blir jag lös i magen och får gå på toa om jag äter fet mat. Men eftersom jag fått in mitt ätmönster är jag ändå inte glad för fet mat. Det enda jag unnar mig är standardmjölk på 3 % och fetare yoghurt för jag tycker det är godare. Men jag har alltid grov egenblandad müsli på yoghurten för att inte bara hälla i mig fett och ev. riskera lös i magen.
    Där måste jag hålla med dig. Men det är det värt. Så gott är det inte med fet mat :)
  • Annastar

ja jag e ju dålig i magen trots att ja inte gjort en op... och nu sen ja fick anfallet o opererade bort stenen som täppte till levern är det extremt. dålig av fet mat har jag egentligen alltid blivit..

• Kat91
    Annastar skrev 2011-10-13 20:52:59 följande:
    ja jag e ju dålig i magen trots att ja inte gjort en op... och nu sen ja fick anfallet o opererade bort stenen som täppte till levern är det extremt. dålig av fet mat har jag egentligen alltid blivit..
    Kan tillägga en sak också som fick mig att bestämma mig för just operation. Det var att OM gallan blir inflammerad av alla anfall så kan det  bli fråga om en mer akut operation och det var något jag verkligen inte ville vara med om! Planerat är bäst så man hinner förbereda sig :)
  • Annastar
    Kat91 skrev 2011-10-14 16:54:35 följande:
    Kan tillägga en sak också som fick mig att bestämma mig för just operation. Det var att OM gallan blir inflammerad av alla anfall så kan det  bli fråga om en mer akut operation och det var något jag verkligen inte ville vara med om! Planerat är bäst så man hinner förbereda sig :)

ja det e just det ja är rädd för, att det ska bli inflammationer o grejer eller att bukspotköterln ska ta stryk. Hur länge ska man få vänta på en kallelse till att få komma o diskutera operation tror ni?
  • Annastar

usch har en ihållande smärta i hela övre magen, haft ont i mitten o mot höger o bak i ryggen jmen nu går smärtan åt vänster oxå... skit nojjig att det nått bukspotköteln eller att ja har cancer där.... ????

inte fått en tid hos läkare förns 18 november... då för att diskutera ev op för gallstenarna.... oh jag oroar ihjäl mej för detta.   

• Minandra
    Annastar skrev 2011-10-18 19:38:05 följande:
    usch har en ihållande smärta i hela övre magen, haft ont i mitten o mot höger o bak i ryggen jmen nu går smärtan åt vänster oxå... skit nojjig att det nått bukspotköteln eller att ja har cancer där.... ????

inte fått en tid hos läkare förns 18 november... då för att diskutera ev op för gallstenarna.... oh jag oroar ihjäl mej för detta.   
    Så hade jag när jag var inlagd hela förra sommaren......Hade jättedåliga levervärden och kunde inte äta fast föda.... De pratade om att jag hade autoimmun hepatit, cancer i bukspottskörteln och kronisk inflammation i gallgångarna så jag skulle behöva göra en levertransplantation osv.
    Det gjordes iallafall en bedömning att min gallblåsa skulle bort och så skulle de röntga gallträdet inifrån..... De hittade då en sten som satt fast i 12-fingertarmen.
    Mina besvär berodde alltså på en gallsten som de inte hade upptäckt varken på CT el MRT-rtg och massa andra undersökningar.......
    Så mitt tips är att du åker in akut...... RIsken är annars att gallblåsan blir inflammerad med komplikationer som följd.
    Jag tror dock inte att du har cancer i bukspottkörteln utan sannolikt har du sten eller grus någonstans som retar.
  • Umm Elias

Jag har fått 3 anfall på ett år, hittade ingenting som triggat igång det utom att jag stått o gjort flygande jacob varje gång...hehe men det kan ju inte påverka gallan utan är väl bara ett konstigt sammanträffade.

De ringde mig flrra veckan o ville boka in op denna vecka men jag vågade inte och backade... är rädd att sövas :/ 

• Annastar
    Minandra skrev 2011-10-18 20:12:09 följande:
    Så hade jag när jag var inlagd hela förra sommaren......Hade jättedåliga levervärden och kunde inte äta fast föda.... De pratade om att jag hade autoimmun hepatit, cancer i bukspottskörteln och kronisk inflammation i gallgångarna så jag skulle behöva göra en levertransplantation osv.
    Det gjordes iallafall en bedömning att min gallblåsa skulle bort och så skulle de röntga gallträdet inifrån..... De hittade då en sten som satt fast i 12-fingertarmen.
    Mina besvär berodde alltså på en gallsten som de inte hade upptäckt varken på CT el MRT-rtg och massa andra undersökningar.......
    Så mitt tips är att du åker in akut...... RIsken är annars att gallblåsan blir inflammerad med komplikationer som följd.
    Jag tror dock inte att du har cancer i bukspottkörteln utan sannolikt har du sten eller grus någonstans som retar.

Fy vad scary! Ja mina levervärden va ju bra sist jag åkte in, o då åkte ja in bara för att de på cypern sagt att detta måste du operera snarast!! Här viftar de bort problemen o anser att det inte alls e nån fara förns jag blir gul i hyn eller får gula ögonvitor.... en sten fastnade ju på cypern så den va de tvugna att ta bort, då hade ja gula ögonvitor. nu är det bara smärta liksom.... molande, ont hela tiden. sa detta till han ja pratade med men tidigaste tiden han hade va 18 november. ska försöka ringa i morgon igen o se... de borde väl kunna kolla mej iaf.

Åh jag avskyr detta!!!  
  • Annastar
    Umm Elias skrev 2011-10-18 20:30:17 följande:
    Jag har fått 3 anfall på ett år, hittade ingenting som triggat igång det utom att jag stått o gjort flygande jacob varje gång...hehe men det kan ju inte påverka gallan utan är väl bara ett konstigt sammanträffade.

De ringde mig flrra veckan o ville boka in op denna vecka men jag vågade inte och backade... är rädd att sövas :/ 
    jag e oxå rädd för sövning o operation, men tar nog hellre den risken än att gå o ha det såhär... ont o illamående och oro hela dagarna... har en 5-åring o en 4 månaders jag ska försöka ta hand om oxå.
  • Umm Elias
    Annastar skrev 2011-10-18 22:10:37 följande:
    jag e oxå rädd för sövning o operation, men tar nog hellre den risken än att gå o ha det såhär... ont o illamående och oro hela dagarna... har en 5-åring o en 4 månaders jag ska försöka ta hand om oxå.

ja, samma här men blev så paff när de ringde o ville boka in op redan efter ett par dagar :-/
  • Annastar

Nån mer som har haft gallsten och ont även på vänster sida? har liksom ont precis under vänster bröst....

• xBlacksitex
    Annastar skrev 2011-10-31 22:24:15 följande:
    Nån mer som har haft gallsten och ont även på vänster sida? har liksom ont precis under vänster bröst....
    Hej Annastar! Jag skulle veta om att hur gick det med din problem för jag har exakt sama besvär som du hade eller har! 
  • Nenne666

Min kille väntar på operation och han tar inga risker och lever på kyckling och kokt potatis. Han rasar i vikt så man får hoppas att det inte dröjer allt för länge tills han får bort dom där stenarna.

• Zkorpa

Matsmältningapparaten är ju ett komplicerat system....det kan dra med sig en del problem. Jag fick op bort min gallblåsa år 2003 (hade 50 gallstenar i blåsan). Ca 3 dagar efter op fick jag enorma kramper och ont i magen. Åkte akut till lasarettet där man konstaterade skyhöga levervärden, men det tog en vecka med en massa undersökningar innan jag slutligen fick gjort en ERCP (en slang som man för ner i stora gallgången under narkos) och fick op muskeln där för muskeln i stora gallgången öppnade sig inte (troligen ngt stopp) och då går bukspott och galla tillbaka till bukspottkörteln resp levern och det blir en inflammation där...men det löste sig till sist. Nu har jag fått reda på att jag dels har galla som hela tiden pytsas ut till tolvfingertarmen (galla pytsas ju ut hela tiden eftersom gallblåsan är borta, den har ju tidigare fungerat som en depå som bara pytsat ut galla när man äter) och gallan går även "bakvägen" och in i magsäcken, så jag har fått medicin för detta. När det gäller mat så håller jag mig till fisk, kyckling, ris ibland, lite lätta grönsaker, potatis, kokta morötter och gröna ärtor. Men det är så individuellt vad man tål att äta så man måste faktiskt prova sig fram. Jag hoppas verkligen att du får bukt med dina problem.....för det finns hjälp att få.
    Kram från Mayzan 

Svar på tråden Gallsten-vad äta?