• Rödaskor

Amma och flaskmata

Jag vill kunna kombinera amning och flaska från start och känner att jag har massor frågor och funderingar. Därför undrar jag om någon kan tipsa om bra böcker eller Internetsidor där jag kan hitta mycket samlad information.
    Har själv hittat Att flaskmata av Petra Jankov Picha, något som kan rekommendera den eller är det slöseri med pengar?

Jag behöver råd från hur jag ska göra för att flaskan inte ska förstöra amningen till hur mycket bröstmjölk man behöver bunkra upp med innan jag kan gå hemifrån och lämnar bebisen med fadern.

Tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Amma och flaskmata
  • Emmeliina

Har inget bra svar egentligen men ville bara tipsa om att om pappan ska ge bröstmjölk istället kan det kanske vara bättre att det med matningskopp (finns på apoteket) istället för på flaska. Annars om ni jätte gärna vill ha flaska finns det från Medela (finns säkert andra också) dinapp till flaska som sugtekniken är samma som när barnet äter från bröstet.
    Och hur mycket bröstmjölk du behöver är nog väldigt svårt att veta innan du vet hur mycket ditt barn brukar äta :) Äter barnet två gånger i timmen behöver du ju mer mjölk än om du får ett barn som äter en gång var fjärde timme så det är nog bara att vänta o se där :)

Lycka till! 

Nicole 110322 <3
  • Rödaskor

Matningskopp ska jag kolla upp. Har kollat upp lite olika flaskor och nappar som ska vara till nyfödda. Medela och Dr Brown verkar ha dinappar (heter det så?) som ska efterlikna amning så mycket som möjligt.

• Krake

Hej! Jag gjorde så och trivdes hur bra som helst. För att slippa upprepa mina "råd" och erfarenheter har jag samlat dem på min presentation. Kolla gärna in där! (du får scrolla ner lite, kommer efter tygblöjeråden)

Moster, inte monster.
  • Rödaskor

Du har gett mig lite hop om att det inte ska vara helt omöjligt. Tycker ofta att jag läser om att när man väl testat flaskan så ratas bröstet efter.

• Emmeliina
    Rödaskor skrev 2011-10-12 21:30:42 följande:
    Matningskopp ska jag kolla upp. Har kollat upp lite olika flaskor och nappar som ska vara till nyfödda. Medela och Dr Brown verkar ha dinappar (heter det så?) som ska efterlikna amning så mycket som möjligt.
    Ja vi köpte dinapp (japp så heter det :D ) från Medela för jag ville sluta amma o bara ge flaska men det ville inte min dotter. Och tänkte att den skulle nog vara jätte bra men hon fattade inte den heller så jag gav upp det projektet. Men till sist lyckades vi med att hon tog flaska, vanlig MAM-anti kolik, och då ammade jag henne på natten och hon fick flaska på dagen. Men då var hon 5 månader gammal så det hade kanske med åldern att göra att hon lärde sig? Vet inte riktigt :P
    Hoppas det går bättre för dig iaf! Nu gjorde jag ju inte alls så från början så det blir nog bättre.
    Har en väninna som också gav både flaska och ammade från födsel och jag vet att hon använde flaska från tommee tippiee som också skulle vara som ett bröst. Ja det finns ett hav med flaskor där ute :) 
    Nicole 110322 <3
  • Litet My
    Rödaskor skrev 2011-10-12 21:50:54 följande:
    Du har gett mig lite hop om att det inte ska vara helt omöjligt. Tycker ofta att jag läser om att när man väl testat flaskan så ratas bröstet efter.

En del barn gör ju det, en del barn inte, min förstfödda gick hur bra som helst att varva ammning och flaska med, han åt i princip allt man gav honom.
  • brünnhilde

Jag har en två månader gammal dotter, och jag har just börjat jobba igen, så hon får utpumpad mjölk när jag inte är hemma.. VI köpte en medelanapp och det går hur bra som helst.

• Cloudberry

Bröstet kommer ratas om du även använder flaska, det kan ta en vecka eller en månad men till slut så kommer din bebis bara gråta när du vill amma och då vet du att ditt bröst är ratat.
     Så mata istället med kopp de ggr det behövs om du vill fortsätta amma är mitt tips.

• Daeminimon

Jag kan rekommendera en Doidy-kopp om du vill pumpa och låta pappan ge. Den kan man använda från dag 1, då bebisen "lapar" i sig. Finns bl a på Amazon, googla Doidy cup.

Svar på tråden Amma och flaskmata