• Rödaskor

Amma och flaskmata

Jag vill kunna kombinera amning och flaska från start och känner att jag har massor frågor och funderingar. Därför undrar jag om någon kan tipsa om bra böcker eller Internetsidor där jag kan hitta mycket samlad information.
    Har själv hittat Att flaskmata av Petra Jankov Picha, något som kan rekommendera den eller är det slöseri med pengar?

Jag behöver råd från hur jag ska göra för att flaskan inte ska förstöra amningen till hur mycket bröstmjölk man behöver bunkra upp med innan jag kan gå hemifrån och lämnar bebisen med fadern.

Tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Amma och flaskmata
  • brünnhilde
    Daeminimon skrev 2011-10-18 13:53:53 följande:
    Jag skulle pumpa ur så mycket som möjligt, och frysa. Hekllre för mycket än för lite, liksom.

Personligen skulle jag nog också ge mjölken ur en kopp snarare än flaska.
    Pumpa lika ofta som bebisen äter, och i minst tio minuter/bröst är direktiven jag fått.
  • Daeminimon
    brünnhilde skrev 2011-10-18 16:13:09 följande:
    Pumpa lika ofta som bebisen äter, och i minst tio minuter/bröst är direktiven jag fått.
    Låter rimligt.

(jag syftade mer på att jag skulle göra det i flera dagar för att ha ett förråd)
  • Lärare82

Då hoppas jag att han har fått lite mer fasta rutiner tills dess. Just nu är han inte så gammal och äter hela tiden. Vore lite konstigt att sitta och pumpa hela tiden.
    Idag lyckades han hålla på i 1,5 h! Men förhoppningsvis betyder detta att det finns mycke mjölk att pumpa och frysa inför framtiden.

Mjölkkopp känns spännande. Kanske är bäst om man är nervös för att rutinerna rubbas.

• Daeminimon
    Lärare82 skrev 2011-10-18 21:27:18 följande:
    Då hoppas jag att han har fått lite mer fasta rutiner tills dess. Just nu är han inte så gammal och äter hela tiden. Vore lite konstigt att sitta och pumpa hela tiden.
    Idag lyckades han hålla på i 1,5 h! Men förhoppningsvis betyder detta att det finns mycke mjölk att pumpa och frysa inför framtiden.

Mjölkkopp känns spännande. Kanske är bäst om man är nervös för att rutinerna rubbas.
    Du kan ju frysa mjölken i flera månader, så även om du bara pumpar en gång om dagen (gärna direkt på morgonen) så kan du bygga upp ett lager.

Kopp kan man köpa på Apoteket tror jag, annars kan jag rekommendera en Doidy Cup (googla).
  • Krake
    Lärare82 skrev 2011-10-18 13:26:22 följande:
    Jättespännande tråd! Jag ska vara borta från min bebis två dagar i rad 8-17. Hur ofta borde jag då pumpa när jag är borta? Min bebis äter typ var tredje timme i en timme ( jag vet att det är länge, hoppas att det går över ).

Jag är såklart jättenervös att min son inte vill ha bröstet sen men det är ju bara i två dagar.
    Jag säger pumpa när brösten känns stinna, och eftersom du vill hålla igång produktionen ska du pumpa tills det "tar slut". (Lite kommer alltid men efter ett tag är det bara droppar, typ. Du märker.) Det kan ta olika lång tid.

Det fina med pumpen är att den inte skriker, så man kan rationalisera det hela lite och pumpa färre gånger än vad man normalt ammar.
    Moster, inte monster.
  • emoni23

Våran lilla tjej gick inte upp som hon skulle av amningen hon är prematur kanske ska tilläggas, och då fick jag order om att flaskmata efter amning (koppmatning gav inget resultat på vikten för oss hon fattade inte direkt det) och efter att ha gjort så i två veckor är det mycket svårare att amma, hon har fått in en mer tuggande teknik som inte funkar på bröstet och då blir hon arg....

jag hoppas det vänder jag försöker få henne att amma, men det är svårt när det aldrig går... 

• brünnhilde
    emoni23 skrev 2011-10-22 16:54:08 följande:
    Våran lilla tjej gick inte upp som hon skulle av amningen hon är prematur kanske ska tilläggas, och då fick jag order om att flaskmata efter amning (koppmatning gav inget resultat på vikten för oss hon fattade inte direkt det) och efter att ha gjort så i två veckor är det mycket svårare att amma, hon har fått in en mer tuggande teknik som inte funkar på bröstet och då blir hon arg....

jag hoppas det vänder jag försöker få henne att amma, men det är svårt när det aldrig går... 
    Åh vad jag känner igen mig.
    Nu var inte vårt barn prematurt, tvärtom, men han fattade inte hur man gjorde med bröstet alls. Vi fick rådet koppmata, vilket vi gjorde. Det resulterade i uttorkning och några dagar på neo. Där fick det bli flaska, vi hade inget annat val.

Jag ville så gärna amma och jag kämpade och kämpade....
    Det tog 4 månaders helpumpning innan poletten trillade ner på min son.... men jag fick amma till slut!
  • Lärare82

Idag har jag köpt och provat en Medela handpump och deras specialnapp Calma för flaskmatning. Det gick bra men jag fick inte ut mer än 20 ml. Min son blev först ursinnig när pappa erbjöd flaskan och ännu argare när inget kom ut men sen gick det super! Och han har absolut inte nekat bröstet ( men vi har ju bara prövat en gång ).

Nu har jag förstått att jag ska försöka pumpa och frysa mycke nu i början. Är en gång per dag lagom? Några frystips? Jag har köpt några frysbehållare men de tar ju slut efter några dagar.

• Daeminimon
    Lärare82 skrev 2011-10-24 20:49:48 följande:
    Idag har jag köpt och provat en Medela handpump och deras specialnapp Calma för flaskmatning. Det gick bra men jag fick inte ut mer än 20 ml. Min son blev först ursinnig när pappa erbjöd flaskan och ännu argare när inget kom ut men sen gick det super! Och han har absolut inte nekat bröstet ( men vi har ju bara prövat en gång ).

Nu har jag förstått att jag ska försöka pumpa och frysa mycke nu i början. Är en gång per dag lagom? Några frystips? Jag har köpt några frysbehållare men de tar ju slut efter några dagar.
    Jag skulle nog pumpa 2 ggr, för att stimulera produktionen... Morgonen är bra!

Vi köpte sterila bröstmjölkspåsar till frysen, de tog minst plats. Iskubsbricka funkar ju också, då kan man ta så lite eller mycket man behöver.
  • Blgebo

Jag började jobba 75% när mitt yngsta barn var drygt tre månader gammalt.
    Pappan fick ge min urpumpade mjölk i flaska hemma. Och så ammade jag så klart när jag var hemma + nattetid...mycket...
    Det tog många veckor innan hon öht tog flaskan. Hon sov och vägrade äta när jag var borta. Sedan gick det bättre.
    Var jag hemma vägrade hon helt se åt flaskan.
    Nu är hon 19 månader, älskar att bli ammad, och blir det fortfarande i snitt 6gg/Dag, men helvägrar flaska. Napp har vi aldrig provat.

Jag pumpade två gånger/arbetspass (8h) och det var inte riktigt tillräckligt för att upprätthålla produktionen. Så de dagar jag var ledig "åt hon ikapp" och ökade på produktionen igen.

• Krake
    Lärare82 skrev 2011-10-24 20:49:48 följande:

Pumpa så mycket du hinner och orkar. Om du inte har tidspress så ta det lugnt. 20 ml låter helt normalt för första gången plus att du ju ammar också, så det är ju bara överskottet du får ut.

Jag köpte ett gäng flaskor på loppis att frysa i. Kolla tradera o dyl. Sen hade vi påsar också, men de är rätt dyra.
    Moster, inte monster.
  • samban

Spännande tråd. Jag vill också både amma och ge kopp eller flaska, men är orolig för att ungen ska välja det ena framför det andra. Många bra tips i den här tråden. :)

• Lärare82

Nu har jag prövat att pumpa och frysa in. Men min son har börjat bli väldigt fäst vid bröstet när han är vaken. Jag funderar på om jag borde prova ersättning istället för att min son inte ska behöva gå hungrig när jag pumpar.

Hur fungerar ersättning? Är det så mycket sämre än bröstmjölk?

• Celice29

Jag kombinerade amning och flaskmatning från att min dotter var några veckor. Jag läste på lite om Gina Ford och plockade lite som jag tyckte var intressant. En av de sakerna var att man gärna kan introducera flaska ganska tidigt med urpumpad mjölk. Enl. henne skulle man välja en gång/dag och hon förespråkade kvällen. Man har ju generellt lite mindre mjölk då och då är det lämpligt att ge urpumpad mjölk och så vet man ungefär hur mkt de fick i sig. Jag valde att ge flaska vid sista kvällsmatningen 22:30. Då fick hon mjölk som jag hade pumpat ur samma morgon och föregående kväll. Jag använde en enkel handpump. Nu var det ju inte riktigt detta TS var ute efter, men ville ändå berätta om min erfarenhet. Det gick jättebra att kombinera bröst o flaska i vårt fall, men Gudarna ska veta att jag blev varnad för att göra såhär. När min sambo gav flaskan vid 22:30 pumpade jag ur. Jag fick oftast ut ca 60 ml, men i flaskan vi gav fanns ca 130 ml (från morgonen + föregående kväll) så hon ville ju gärna ha mkt mer). Behovet ökade ju äldre hon blev och jag pumpade på. Småningom blandade jag även bröstmjölk och ersättning. Hon började sova hela nätter när hon var 2,5 månader. Om det berodde på detta eller nåt annat låter jag vara osagt.

Jag tyckte i alla fall att det funkade bra. Jag frös in i vanliga påsar de gånger jag behövde det. Vi använde MAM:s antikolik-flaskor. Lycka till! 

• Madame X

Jag kombinerar för att jag inte har tillräckligt med mjölk. Har använt Tommee Tippee-flaskor nästan sedan födseln. Tyckte ett det rann lite väl snabbt i början, men det funkar bra nu. Använder minsta hålet. Min tös är 5,5 mån och visar inga tecken på att rata bröstet - jag tror nog egentligen att hon föredrar det framför flaskan. 

Lärare82, Bröstmjölk är säkert bättre, men ersättning duger alldeles utmärkt. Har hört att det är bättre att välja hypoallergen ersättning om man kombinerar med amning, men minns inte varför. 

• Krake
    Lärare82 skrev 2011-10-26 20:49:18 följande:
    Nu har jag prövat att pumpa och frysa in. Men min son har börjat bli väldigt fäst vid bröstet när han är vaken. Jag funderar på om jag borde prova ersättning istället för att min son inte ska behöva gå hungrig när jag pumpar.

Hur fungerar ersättning? Är det så mycket sämre än bröstmjölk?
    Absolut inte, dagens ersättningar är jättebra. Det är överdrivet detta att bröstmjölk skulle vara sååå himla mycket bättre. Den är gratis, dock!

Men om du inte har någon tidspress på dig, nån resa du ska iväg på snart eller så, så kan du ju även avvakta och se om du inte lyckas öka produktionen. Kom ihåg att d inte måste pumpa så mycket varje gång! Många bäckar små... Och kanske kan du pumpa efter amning, så det inte går ut över mängden han får i sig?  
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Amma och flaskmata