• Rödaskor

Amma och flaskmata

Jag vill kunna kombinera amning och flaska från start och känner att jag har massor frågor och funderingar. Därför undrar jag om någon kan tipsa om bra böcker eller Internetsidor där jag kan hitta mycket samlad information.
    Har själv hittat Att flaskmata av Petra Jankov Picha, något som kan rekommendera den eller är det slöseri med pengar?

Jag behöver råd från hur jag ska göra för att flaskan inte ska förstöra amningen till hur mycket bröstmjölk man behöver bunkra upp med innan jag kan gå hemifrån och lämnar bebisen med fadern.

Tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Amma och flaskmata
  • ViVäntarLois
    Cloudberry skrev 2011-10-13 18:18:48 följande:
    Bröstet kommer ratas om du även använder flaska, det kan ta en vecka eller en månad men till slut så kommer din bebis bara gråta när du vill amma och då vet du att ditt bröst är ratat.
     Så mata istället med kopp de ggr det behövs om du vill fortsätta amma är mitt tips.
    Fast vi använder flaska och amning i kombination, har gjort så i fem månader nu och lillan föredrar helt klart bröstet!

Vi köpte dinappen från Medela och är jättenöjda, nu har inte vi vågat "skämma bort" henne med någon annan napp så har inget att jämföra med men upplever den som väldigt bra. Jag tror att det faktum att de måste arbeta lite för att få mjölken med en bra dinapp är en av anledningarna till att amningen fortfarande fungerar så bra.

Vi blev också varnade för att det inte skulle fungera att kombinera, och det skiljer sig säkert mellan olika barn, men för oss fungerar det bra. Har ammat väldigt ofta och länge de gånger jag har kunnat, just för att få det till en positiv upplevelse samt hålla produktionen igång. Vi testade flaska första gången när hon var 2 dagar gammal och har sedan fortsatt. Vi ger inte ersättning utan jag pumpar ut och fryser in.

Jag har precis läst ut "Amning idag" av Folkhälsoinstitutet vilket jag tyckte var en riktigt bra bok! Den är ju väldigt "pro amning" men förklarar mycket bra hur kroppen och amningen fungerar vilket jag nog tycker är extra viktigt att kunna om man ska börja experimentera lite :)

Jag tycker nog att möjligheten att ibland ge dottern utpumpad mjölk har gjort mig lugnare och på så sätt ännu mer positivt inställd till själva amningen. Jag har blivit betydligt mer "amningsfanatiker" än vad jag hade tänkt mig och den energin  får jag nog tack vare de pauser jag kan ge mig vid behov. 
  • Modeshi

Vänta med flaskan tills amningen är etablerad, tills du känner att det funkar bra. Men vänta inte för länge med att introducera flaskan heller för då kanske bebisen inte tar den alls om du har otur.. Passa på att pumpa ut ett lager första veckorna då man vanligtvis har en rätt rejäl överproduktion. Efter ett par månader är ju brösten helt inställda till bebisens behov och då är det slitsammare att lägga upp ett lager.

Lycka till! Hoppas du får till det!

• Cocco
    Bröstet kommer ratas om du även använder flaska, det kan ta en vecka eller en månad men till slut så kommer din bebis bara gråta när du vill amma och då vet du att ditt bröst är ratat.
     Så mata istället med kopp de ggr det behövs om du vill fortsätta amma är mitt tips.
    Jag har haft en av varje. En som ratade bröstet efter två månader och en som aldrig gjorde det trots att det varvades mellan flaska och bröst under hela amningstiden på 14 månader.

Det som jag gjorde annorlunda med nummer två som inte ratade bröstet var att han aldrig gick upp i stl på dinapparna. Han hade nr 1 ända tills jag slutade amma då han var 14 månader.

Medelas nya flaska som gör att barnet måste jobba upp vakuum precis som när de ammar sägs vara jättebra om man vill växla mellan flaska och bröst.

Jag har pumpat de mål jag har varit borta och sen har jag pumpat samtidigt som jag ammat för att hålla upp ett tillräckligt förråd med bröstmjölk. För att inte sina så gäller det att pumpa när man är borta särskilt när man helammar är det viktigt. Om man sen slänger mjölken eller inte är mindre viktigt men det är viktig att handmjölka eller pumpa när man annars skulle ha ammat. Det gäller även i syftet att man lätt kan få mjölkstockning annars
  • Krake

Bröstet kommer förr eller senare att ratas oavsett om du använder flaska eller ej

Moster, inte monster.
  • Rödaskor

Tack för alla tips!
    Jag hoppas kunna "erbjuda" bröstmjölk till bebisen tills den iaf är 6 månader som huvudföda, vare sig det är genom enbart flaska eller flaska/bröstet.
    Jag kommer rätt tidigt efter barnet är fött börja gå på föreläsningar, då jag inte tar något studieuppehåll. Till en början kommer jag nog vara borta 2-3 ggr i veckan, ca 3 timmar i taget.
    Låter det någorlunda realistiskt?
    Bör man enbart ge flaskan när jag är borta, eller ska man blanda oftare så barnet vänjer sig vid båda?

• brünnhilde
    Min gjorde tvärtom.

Jag helpumpade (eller åtminstone till 97% eftersom jag kämpade med amningen då) 4 första månaderna och gav på flaska för att poletten inte trillade ner hos mitt barn. Sedan plötsligt en dag när de 4 månaderna gått bestämde han sig för bröstet.

Bara bröstet.

När vi sedan försökte flaska honom ett par månader senare gick det inte alls. han fattade ingenting.
  • supersemlan
    Rödaskor skrev 2011-10-13 22:38:54 följande:
    Tack för alla tips!
    Jag hoppas kunna "erbjuda" bröstmjölk till bebisen tills den iaf är 6 månader som huvudföda, vare sig det är genom enbart flaska eller flaska/bröstet.
    Jag kommer rätt tidigt efter barnet är fött börja gå på föreläsningar, då jag inte tar något studieuppehåll. Till en början kommer jag nog vara borta 2-3 ggr i veckan, ca 3 timmar i taget.
    Bör man enbart ge flaskan när jag är borta, eller ska man blanda oftare så barnet vänjer sig vid båda?
    Jag har både ammat och flaskmatat mina två barn, den ena i 8 månader och den andra i 6 månader, och jag tycker i alla fall att dina planer låter realistiska.  

Om du bara har koll på att barnet verkligen tar flaska när du är borta tror jag inte att du måste mixa oftare än du vill. Amma så mycket som möjligt - för att det är billigare och miljövänligare.  

Jag tycker inte att du behöver en bok för att klara detta. Skaffa en flaska med så bra napp som möjligt bara. Jag använde Avent till båda mina, den är säkert inte bäst men den fungerade bra i alla fall. 
  • Krake
    Rödaskor skrev 2011-10-13 22:38:54 följande:
    Tack för alla tips!
    Tycker det later helt rimligt. Jag var borta betydligt mer.

Varan princip (egen uppfinning) var att han skulle äta ur flaskan minst en gang i veckan, även när det inte behövdes, för att inte glömma bort den. Sa med ditt schema skulle jag inte oroa mig för att han glömmer flaskan. Amma du när du är där och lat nagon annan ge flaskan när du är borta.

Jag skulle ocksa fundera pa om det vore bra att ge napp. Da bröstet används som trygghet ocksa, kan det vara bra om den som tar hand om barnet har ett "trygghetsverktyg" förutom flaskan att ta till.
    Moster, inte monster.
  • Lärare82

Jättespännande tråd! Jag ska vara borta från min bebis två dagar i rad 8-17. Hur ofta borde jag då pumpa när jag är borta? Min bebis äter typ var tredje timme i en timme ( jag vet att det är länge, hoppas att det går över ).

Jag är såklart jättenervös att min son inte vill ha bröstet sen men det är ju bara i två dagar.

• Daeminimon
    Lärare82 skrev 2011-10-18 13:26:22 följande:
    Jättespännande tråd! Jag ska vara borta från min bebis två dagar i rad 8-17. Hur ofta borde jag då pumpa när jag är borta? Min bebis äter typ var tredje timme i en timme ( jag vet att det är länge, hoppas att det går över ).

Jag är såklart jättenervös att min son inte vill ha bröstet sen men det är ju bara i två dagar.

Jag skulle pumpa ur så mycket som möjligt, och frysa. Hekllre för mycket än för lite, liksom.

Personligen skulle jag nog också ge mjölken ur en kopp snarare än flaska.
Svar på tråden Amma och flaskmata