Cloudberry skrev 2011-10-13 18:18:48 följande:
Bröstet kommer ratas om du även använder flaska, det kan ta en vecka eller en månad men till slut så kommer din bebis bara gråta när du vill amma och då vet du att ditt bröst är ratat.
Så mata istället med kopp de ggr det behövs om du vill fortsätta amma är mitt tips.
Fast vi använder flaska och amning i kombination, har gjort så i fem månader nu och lillan föredrar helt klart bröstet!
Vi köpte dinappen från Medela och är jättenöjda, nu har inte vi vågat "skämma bort" henne med någon annan napp så har inget att jämföra med men upplever den som väldigt bra. Jag tror att det faktum att de måste arbeta lite för att få mjölken med en bra dinapp är en av anledningarna till att amningen fortfarande fungerar så bra.
Vi blev också varnade för att det inte skulle fungera att kombinera, och det skiljer sig säkert mellan olika barn, men för oss fungerar det bra. Har ammat väldigt ofta och länge de gånger jag har kunnat, just för att få det till en positiv upplevelse samt hålla produktionen igång. Vi testade flaska första gången när hon var 2 dagar gammal och har sedan fortsatt. Vi ger inte ersättning utan jag pumpar ut och fryser in.
Jag har precis läst ut "Amning idag" av Folkhälsoinstitutet vilket jag tyckte var en riktigt bra bok! Den är ju väldigt "pro amning" men förklarar mycket bra hur kroppen och amningen fungerar vilket jag nog tycker är extra viktigt att kunna om man ska börja experimentera lite :)
Jag tycker nog att möjligheten att ibland ge dottern utpumpad mjölk har gjort mig lugnare och på så sätt ännu mer positivt inställd till själva amningen. Jag har blivit betydligt mer "amningsfanatiker" än vad jag hade tänkt mig och den energin får jag nog tack vare de pauser jag kan ge mig vid behov.