Inlägg från: Ernst Hugo |Visa alla inlägg
  • Ernst Hugo

Plinga för helvete!

Marnet skrev 2011-10-13 06:14:03 följande:
    Jag känner tvärtom e enormt trött på vuxna människor som inte vet vilken sida som e vilken...Dom som går borde lära sig lite trottoarvett istället...Minst hälften av dom man möter går på fel sida o då handlar de om vuxna människor...
    Jaaaaaaaaaaaaaaaaa äntligen någon som uppmärksammar det!

Att det skall vara så in i helvete svårt att hålla till höger. Samma sak när man springer i parken och möter dem som springer vänstervarv och envisas med att - hålla till vänster och helgre springer in i buskarna än fatta det uppenbara logiska att hålla till höger. Vardagsmarodörer !

För övrigt anser jag att både ringklocka och biltuta skall användas flitigt i trafiken. Faktiskt det enda jag uppskattade i trafiken vid ett besök i Shanghai nyligen. Där tutar man och ringer o tjoar så det står härliga til.
    Come on katten - det svänger ju...
  • Ernst Hugo
    Tahu skrev 2011-10-13 19:44:54 följande:

Har skickat frågan om vilken sida som är den rätta att gå på då jag själv alltid håller vänster på kombinerade cykel/gångvägar. Detta då jag inte vill lära ut fel till barnen på förskolan, men jag gick väl hyfsat rätt!

"Hej
    Grundregeln om på vilken sida man ska gå på är väl känt av de flesta trafikanter.
    En gående som går på en väg ska använda gångbana eller vägren. Finns det ingen gångbana eller vägren får cykelbana eller körbana användas. Det finns inga bestämmelser om valet mellan cykelbana och körbana men den omdömesgille fotgängaren väljer givetvis i första hand cykelbanan.
    Den som går på körbanan ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Samma sak gäller om man går på vägrenen.
    Går man på en cykelbana eller på en gemensam gång- och cykelbana finns inga särskilda bestämmelser var man ska gå. Men det kan vara lämpligt att gå på samma sätt som på en körbana ? längst till vänster.

Du kan mycket väl använda den finska broschyren eftersom den också informerar på det sätt som vi vill att den gående ska uppträda.
    Våra regler om gående finns i Trafikförordningens 7 kap. Se även 1 kap. § 4.
    Länk till Trafikförordning www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Med vänlig hälsning
    Bo Bröms
    Utredare

Vägtrafikavdelningen
    Direkt: 0243-756 41"

Befängt
  • Ernst Hugo
    riboflavin skrev 2011-10-13 19:59:12 följande:
    Jag brukar plinga, men det får oftast bara till resultat att:

1. Folk hoppar till och hamnar ÄNNU längre ut på cykelbanan.

2. Folk blir förbannade över att man stör (framförallt föräldrar i bredd med dubbla tvillingvagnar verkar ha oerhört svårt för ringklockor)

3. Folk inte hör överhuvudtaget eftersom de har hörlurar på sig

Kan nog ärligt talat räkna på handens ena fingrar de gånger plingandet har fått önskad effekt, dvs folk kliver av cykelbanan.

Inne i stan så tycker jag inte man ska plinga på folk, det är mitt ansvar som cyklist att undvika att köra på folk på en vanlig gata. Därmed håller man också lägre hastigheter. 

Värst är ju folk med hund eller barn på andra sidan cykelbanan, som prompt ska passera rakt framför en för att "rädda" sitt barn/djur.
    Inte fasen tänker jag köra på hunden/barnet, de har jag full koll på.
    Men när en vuxen lite oväntat kastar sig framför cykeln när jag har fokus på  barn/hund så ökar risken för en olycka markant. 
    Men du glömmer ju bort att det är rolligt att plinga & tuta Solig
Svar på tråden Plinga för helvete!