Inlägg från: Tahu |Visa alla inlägg
  • Tahu

Plinga för helvete!

Har skickat frågan om vilken sida som är den rätta att gå på då jag själv alltid håller vänster på kombinerade cykel/gångvägar. Detta då jag inte vill lära ut fel till barnen på förskolan, men jag gick väl hyfsat rätt!

"Hej
    Grundregeln om på vilken sida man ska gå på är väl känt av de flesta trafikanter.
    En gående som går på en väg ska använda gångbana eller vägren. Finns det ingen gångbana eller vägren får cykelbana eller körbana användas. Det finns inga bestämmelser om valet mellan cykelbana och körbana men den omdömesgille fotgängaren väljer givetvis i första hand cykelbanan.
    Den som går på körbanan ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Samma sak gäller om man går på vägrenen.
    Går man på en cykelbana eller på en gemensam gång- och cykelbana finns inga särskilda bestämmelser var man ska gå. Men det kan vara lämpligt att gå på samma sätt som på en körbana ? längst till vänster.

Du kan mycket väl använda den finska broschyren eftersom den också informerar på det sätt som vi vill att den gående ska uppträda.
    Våra regler om gående finns i Trafikförordningens 7 kap. Se även 1 kap. § 4.
    Länk till Trafikförordning http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Med vänlig hälsning
    Bo Bröms
    Utredare

Vägtrafikavdelningen
    Direkt: 0243-756 41"

Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Tahu

Men jag har också fått annat svar:

Hej.

"Gångtrafikanter får ju välja lämplig sida. Då är det väl bara att välja den vänstra om det fungerar bättre. Man kan nog inte detaljreglera allt,

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Leif Broo

Vägverket
    65115 Karlstad
    Malmtorgsgatan 4
    www.vv.se
    0771-119 119"

Hihi så jag får fasicken gå var 17  jag vill (konstigt nog) och frågan var även ställd utifrån att mopedister inte ser folk i mörkret och det skulle underlätta om folk höll vänster. Så man ser mötande FÖR AJ SOM FAN VAD ONT DET GÖR ATT FÅ EN MOPPE I RYGGEN!

Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Tahu

Jag förstår inte varför folk envisas med att hålla höger på kombinerade cykel/gångvägar, när jag håller vänster möter jag trafiken (cyklar/mopeder) och har större chans att väja undan om inte de skulle se mig. Den finska brochyren som han i mitt första inlägg sa att jag kunde följa är denna:

http://www.liikenneturva.fi/www/sv/liitetiedostot/jalankulkija_ruotsi.pdf

Svar på tråden Plinga för helvete!