Plinga för helvete!
Har skickat frågan om vilken sida som är den rätta att gå på då jag själv alltid håller vänster på kombinerade cykel/gångvägar. Detta då jag inte vill lära ut fel till barnen på förskolan, men jag gick väl hyfsat rätt!
"Hej
Grundregeln om på vilken sida man ska gå på är väl känt av de flesta trafikanter.
En gående som går på en väg ska använda gångbana eller vägren. Finns det ingen gångbana eller vägren får cykelbana eller körbana användas. Det finns inga bestämmelser om valet mellan cykelbana och körbana men den omdömesgille fotgängaren väljer givetvis i första hand cykelbanan.
Den som går på körbanan ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Samma sak gäller om man går på vägrenen.
Går man på en cykelbana eller på en gemensam gång- och cykelbana finns inga särskilda bestämmelser var man ska gå. Men det kan vara lämpligt att gå på samma sätt som på en körbana ? längst till vänster.
Du kan mycket väl använda den finska broschyren eftersom den också informerar på det sätt som vi vill att den gående ska uppträda.
Våra regler om gående finns i Trafikförordningens 7 kap. Se även 1 kap. § 4.
Länk till Trafikförordning http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Med vänlig hälsning
Bo Bröms
Utredare
Vägtrafikavdelningen
Direkt: 0243-756 41"