Inlägg från: annasara |Visa alla inlägg
  • annasara

Inte helt nöd med min dotters nya förskola. Hjälp!

Min dotter som är 4 år, fyller 5 nu i januari, ska börja på en ny förskola eftersom vi flyttar.
    Hon är för sin ålder väldigt bra på många saker, hon har ett gott ordförråd, älskar att leka med jämnåriga vänner, trivs som fisken i vattnet på den nuvarande förskolan, kan cykla och simma och håller på att lära sig bokstäver. Och så har hon precis blivit storasyster och växt en del pga det också.

Igår var jag på föräldramöte på "nya" förskolan. Det visade sig att hon ska gå i en grupp som består av 15 barn, ca 10 st 3-åringar, ett par 2-åringar och några nyss fyllda 4-åringar.
    Personalen pratade på om sin dagliga verksamhet och för mig kändes det mest av allt helt fel. Någon i personalen nämnde "vad kul att vi får in en stor tjej, då får barnen en förebild" och jag höll god min. Men så här i efterhand känner jag mig lite irriterad. Ja, kul för dem, men hur kul är det för min flicka då? Tror nog hon skulle tycka att det var bättre och mer stimulerande att gå tillsammans med de barnen som är i hennes ålder, få vara med på aktiviteter mer anpassade till "stora" barn och framförallt få jämnåriga kompisar. 
    Är jag larvig? Visst är jag tacksam för att det finns förskolor. Men det är väl inte för mycket begärt att hon får gå på en avdelning som passar henne bättre?
    Jag ska, efter att ha postat detta, ta reda på telefonnummer och ringa personal och förskolechef och höra hur de har tänkt och vad jag kan göra.
    Är det någon som har tips eller åsikter? För det är ju inte roligt att vara "jobbig" men som det är nu känns det inte ok. Jag känner inte att det blir tillräckligt bra för min dotter som det blivit, jag måste ju göra något. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-13 10:30
    "Inte helt nöjd..." ska det stå i rubriken :)

• Svar på tråden Inte helt nöd med min dotters nya förskola. Hjälp!
  • annasara
    Smulan87 skrev 2011-10-13 10:01:39 följande:
    Finns de en grupp med äldre barn då? du får ju säga hur du känner :)
    Det finns det. De har tre avdelningar och hon har hamnat i "mellan"-avdelningen. Tydligen var den "stora" barngruppen full (hörde det för ett par veckor sedan av en annan förälder) och det fanns plats över i den "mellanstora". 
    Men det känns helt fel. Borde inte förskolan kunna göra det här bättre, utifrån hennes bästa? Besviken! Ser egentligen ingen annan lösning än att, efter att ha pratat med personalen, se mig om efter andra förskolor om de inte kan lösa det här ganska snart. 
  • annasara
    Busbellan skrev 2011-10-13 10:12:35 följande:
    Det är ju oftast så att barnen är indelade efter ålder, vilket det också blir för er din dotter är 07 och det är ju också de andra 4-åringarna. Min dotter är ganska nyligen fylld 4 år och den hon leker med är född januari.samma år, alltså samma skillnad som det blir för er. I den åldern skiljer det inte så hemskt mycket i utveckling på ett halvår längre. Både min dotter och den lite äldre flickan hon leker med jämt har kommit ungefär lika långt och har samma intressen som din dotter Det är väl.jättebra att hon får gå med några av de barn hon kommer gå i skolan med. Att de nämnde det där med stor tjej, kanske var i relation.till de små barnen, inte till de hon faktiskt är.jämnårig med.
    Hon är ju knappt jämnårig med barnen. Och ja, de allra flesta är mycket yngre och då har hon ju betydligt färre jämnåriga barn att välja att bli kompis med än vad hon hade haft om hon gått i den "stora" gruppen. Det kanske blir ok det här men jag vet att det kunde bli mycket bättre.

• annasara
    Busbellan skrev 2011-10-13 10:29:28 följande:
    Är man inte jämnårig om man är född samma år? I alla fall om man blivit så stor som 4-5 år. På mitt barns dagis finns 7 -07:or och jag skulle omöjligt kunna gissa vem som är född i januari, juli eller oktober om jag inte visste det. Det är mer personligheten som skiljer dem åt, inte att de har kommit olika långt beroende på när på året de är födda. I 1-års åldern är 6 mån stor skillnad, men inte i 4-5 års.åldern. tror säkert det kan bli jättebra!
    I hennes grupp går 3-4 barn som är födda hösten -07. Det är allt. Resten är yngre. Personalen pratade om lekar de gjorde i verksamheten som bl a gick ut på att ta reda på om barnen kunde nämna olika färger, t ex rött och grönt. Känns inte riktigt som lekande och lärande på rätt nivå för min flicka om jag får säga det själv!

Och bra blir det väl alltid, men jag tror definitivt att hon skulle kunna ha det mycket bättre. Och faktiskt också att hon är berättigad till det? 
  • annasara

Bonanza, vi besökte förskolan nyligen och personalen där resonerade ungefär som du. Fröken tog upp det här innan jag själv hann säga något, hon konstaterade att min dotter skulle kunna gå i den andra barngruppen som jag önskat, och tills de hunnit ordna detta kunde de dela in barnen i mindre grupper för att göra olika aktiviteter. Det är en ganska liten förskola och de verkade ha tid att se min dotter och hennes önskningar. Jag kände mig så glad och lättad efter att vi varit där! Nu får man bara hoppas att det fortsätter som vi pratat om :)

Svar på tråden Inte helt nöd med min dotters nya förskola. Hjälp!